Czym jest regeneracja DPF?
Filtry cząstek stałych to obecnie standard w produkowanych współcześnie samochodach. Kiedyś DPF-y montowane były tylko w autach z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi. Obecnie technologia ta coraz częściej jest implementowana również w pojazdach z silnikami benzynowymi. Wszystko po to, aby spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące emisji cząstek stałych.
Na wstępie należy sprostować, że określenie DPF jest swego rodzaju skrótem myślowym. Na rynku mamy przynajmniej trzy podstawowe oznaczenia filtrów cząstek stałych. Odpowiednio nazywamy je DPF, GPF oraz FAP. Skróty te oznaczają odpowiednio:
- DPF — ang. diesel particulate filter,- GPF — ang. gasoline particulate filter,
- FAP — fr. filtre à particules,
Wszystkie one w zasadzie oznaczają filtry cząstek stałych. Mogą być wykonane z wykorzystaniem różnej technologii. Jeśli chcemy zrozumieć, czym są one z osobna, należy wyjaśnić, czym dokładnie zajmują się one w naszym układzie napędowo- wydechowym.
Jak działa DPF?
Bez specjalnego zagłębiania się w wyższą fizykę, wystarczy stwierdzić, że filtry te filtrują z produktów spalania paliwa cząstki sadzy. Cząstki te są odpowiedzialne w głównej mierze za smog. Cząstki sadzy zbierają się w filtrze i zaczynają go napełniać. Kiedy filtr jest pełny, włącza się procedura wypalania sadzy. Na tym właśnie etapie następuje rozróżnienie filtrów na trzy rodzaje:
- filtr suchy — w tym przypadku za proces wypalania sadzy odpowiada silnik, który w odpowiednim momencie dodaje do silnika większe porcje paliwa. Dzięki temu temperatura spalin podnosi się do 500-550 st. C i możliwe jest wypalenie,
- FAP — nazywany również filtrem mokrym, jego działanie opiera się głównie na tym, że do paliwa dodawany jest specjalny płyn. Pełni on funkcję katalizatora, dzięki czemu sadza może być wypalana przy niższej temperaturze. Stosowany jest głównie w samochodach francuskich, choć nie tylko,
- filtry z wtryskiem — w filtrze znajduje się dodatkowy wtryskiwacz, który dozuje paliwo do filtra podczas procesu jego wypalania.
Kiedy sadza się wypali, powstaje popiół, który opada na dno filtra i tam się gromadzi. Po wielu cyklach wypalania filtr nie jest w stanie pochłonąć więcej sadzy i alarmuje nas o konieczności wymiany. Wymiana na nowy filtr jest niestety droga. Można je jednak regenerować.
Regeneracja DPF
Regeneracja DPF jest tańsza niż wymiana i w zależności oczywiście od tego, jak bardzo eksploatujemy pojazd, opłaca się bardziej lub mniej. Warto jest zwrócić jednak uwagę na fakt, że regeneracja musi zostać przeprowadzona fachowo. Do warsztatów, jakie regenerują DPF-y oraz między innymi turbosprężarki od lat należy Turbokrymar.
Przede wszystkim, jeśli pojedziemy do tej placówki, od razu zrozumiemy, że osoby, które mają wziąć na warsztat nasze auto, znają się na tym co robią. Dla nich DPF to właśnie jeden z rodzajów filtrów, a nie po prostu filtr. Ma to niebagatelne znaczenie, ponieważ każdy z tych filtrów regeneruje się inaczej i są one inaczej zbudowane.
Co prawda regeneracja filtrów polega z grubsza na tym samym, czyli na czyszczeniu mechanicznym ciśnieniem cieczy, a następnie na czyszczeniu chemicznym, ale są różnice, które stanowią o jakości czyszczenia i mają wpływ na to, czy filtr nie zostanie uszkodzony. W czyszczeniu używa się różnej chemii, jedne filtry lepiej jest zdemontować w innych przypadkach lepiej wykonać bez demontażu itp. Fachowcy z Turbokrymar gwarantują, że zregenerowanym filtrem będziemy się cieszyć całe lata, a nie do pierwszego przeglądu, kiedy okazuje się, że normy naszych spalin są przekroczone, ponieważ filtr jest uszkodzony, czujniki oszukane, lub co gorsza, filtr po prostu usunięto.
Komentarze