Nowe pociągach na
Podkarpaciu
W ramach tzw. szprychy nr 6 powstanie 256 km nowych linii, a 269 km zostanie zmodernizowanych. Skorzysta też Stalowa Wola.
Do sieci kolejowej zostanie włączony Grójec, do którego obecnie nie można dojechać pociągiem. Czas dojazdu z Warszawy do Radomia skróci się dwukrotnie – i wyniesie godzinę.
Szprycha nr 6 stanowi połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z województwami: świętokrzyskim i podkarpackim. Pociągi z CPK po przejechaniu przez Grójec - czyli rejon tzw. szlaku jabłkowego, w sąsiedztwie zamku w Czersku - pojadą dalej przez Radom, drugie miasto na Mazowszu i siedzibę licznych instytucji, znane m.in z pokazów Radom Air Show. Szprycha poprowadzi dalej przez Stalową Wolę na terenie COP, flagowego przedsięwzięcia ekonomicznego II RP. Jadąc dalej, znajdziemy się w prężnie rozwijającym się Rzeszowie, stolicy Podkarpacia, rejonie Doliny Lotniczej.
Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 6 do sieci połączeń dalekobieżnych włączony zostanie Sanok, jedno z najdalej wysuniętych na południowy wschód miast w Polsce, w którym w Muzeum Historycznym możemy podziwiać liczącą ok. 600 prac Galerię Zdzisława Beksińskiego. Założenia spółki CPK są takie, że podróż z Warszawy do Stalowej Woli skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 2 godz.), a do Rzeszowa ze stolicy dojedziemy w czasie o ponad 1,5 godz. krótszym niż obecnie (będzie to 2,5 godz.).
– Korzyści dla pasażerów jest znacznie więcej. Grójec, dziś wykluczony transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Ostrowca Świętokrzyskiego, Rzeszowa i Sanoka – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 6 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego i Podkarpacia, zapewniając szybsze podróże między miastami w regionie i do stolicy– dodaje.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej– mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła wchodzące dziś w życie rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.
[i]– Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa[i]– mówił premier.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Komentarze