Apetyt na faktoring w branży HoReCa rośnie z roku na rok

Image

Branża gastronomiczna to jedyny kanał sprzedaży produktów FMCG, który w 2017 roku odnotował wzrost. Co więcej, zmiana nawyków konsumenckich, mimo licznych problemów przed jakimi stanęły firmy z sektora HoReCa, daje powody do optymizmu. Jeśli przedsiębiorcy z branży gastronomicznej i hotelarskiej chcą jednak skorzystać z potencjalnych możliwości jakie niesie ze sobą tendencja wzrostowa, niezbędne jest utrzymanie przez nich płynności finansowej. W tym kontekście nie dziwi nikogo rosnąca popularność faktoringu, który jest obecnie najszybszym i najprostszym sposobem na zatory płatnicze i gwarancję stabilizacji finansowej.

Nie ulega wątpliwości, że branża gastronomiczna i hotelarska mają swoje problemy. Rosnąca konkurencja (zarówno sieciowa, jak i niesieciowa), rosnące koszty prowadzenia działalności w tym wysokie czynsze oraz brak wykwalifikowanych pracowników, a przede wszystkim wysokie koszty ich zatrudnienia, to smutna codzienność działalności wielu restauracji, barów i hoteli oraz firm ich obsługujących. Jednocześnie, działający w tym sektorze przedsiębiorcy mają powody do optymizmu. Wzorce konsumpcyjne Polaków cały czas się zmieniają. Coraz więcej z nas korzysta na co dzień z lokali gastronomicznych, coraz częściej wypoczywamy w rodzimych ośrodkach czy hotelach SPA – i to niekoniecznie tych najtańszych, gdyż jak pokazują badania, nie tylko coraz częściej jemy i śpimy „poza domem”, ale również coraz więcej pieniędzy jesteśmy chętni przeznaczyć na tego rodzaju rozrywkę. Tendencja wzrostowa w branży dotyczy również jeszcze jednego czynnika – coraz więcej firm z sektora HoReCa, szczególnie mniejszych dostawców działających w B2B, korzysta w swojej działalności z faktoringu. Jak się okazuje, w 2017 roku aż 24% wszystkich firm korzystających z faktoringu, to firmy z branży.

SKĄD BIERZE SIĘ POPULARNOŚĆ FAKTORINGU W BRANŻY HORECA I KTO MOŻE Z NIEGO SKORZYSTAĆ?

W gastronomii model zaopatrzenia od lat jest ten sam. Głównym typem dostawców są małe firmy i hurtownie dowożące towary do lokali. To właśnie one, by nie stracić swoich klientów oczekujących preferencyjnych modeli dostawy, muszą bardzo często godzić się na wystawianie faktur z długimi terminami płatności. Z tym samym problemem borykają się firmy dostarczające towary i usługi dla dużych hoteli. „Wymagania wobec dostawców są ogromne. Oczekuje się od nas terminowości i stałej, wysokiej jakości dostarczanych produktów, jak i elastyczności i gotowości do realizacji niestandardowych zleceń. Jeśli hotel obsługuje dużą imprezę i składa zamówienie, nie mogę odmówić i zasłaniać się brakiem pieniędzy spowodowanym zamrożeniem mojej gotówki w fakturach.– wyjaśnia Pan Zbigniew, właściciel firmy specjalizującej się w dostarczaniu wędlin i mięs do restauracji i lokali gastronomicznych na Śląsku. Za namową kolegi z branży sięgnąłem po faktoring, żeby w razie potrzeby, nie martwić się o pieniądze. Płacę prowizję, zaliczkę mam na koncie w 24h, a moje faktury spokojnie oczekują na spłatę. Idea Money sprawdza moich potencjalnych kontrahentów, a ja dzięki aplikacji IdeaFaktor24 dokładnie widzę, jak moi klienci spłacają swoje faktury i ile pieniędzy w ramach mojego limitu faktoringowego mam jeszcze do wykorzystania.” [p]Jak się okazuje, wysoka jakość nie dotyczy już jedynie jakości składników spożywczych dostarczanych do lokali gastronomicznych czy restauracji hotelowych. Wysokiej jakości oczekuje się również w sposobie prowadzenia biznesu, a tą pomoże zapewnić faktoring. W jaki sposób faktoring wpływa na relacje biznesowe i sposób prowadzenia działalności B2B?

Faktoring – usługa polegająca na wypłaceniu przez Faktora pieniędzy należnych firmie (Faktorantowi) z tytułu wykonanych usług czy dostarczonych towarów, przed terminem wymagalności danej faktury, a nawet już w 24h od momentu jej wystawienia, to usługa zapewniająca bieżące środki finansowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego biznesu. Na zapewnienie sobie płynności finansowej w ten sposób mogą sobie obecnie pozwolić już wszyscy przedsiębiorcy i to zarówno ci z sektora MŚP, jak i ci prowadzący Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Faktoring to bowiem szeroko dostępna, nowoczesna i łatwa usługa, która dostępna jest teraz nawet online. Za niewielką prowizję, prężnie rozwijające się biznesy i stojący na ich czele przedsiębiorcy oraz dyrektorzy finansowi, zgrabnie wykorzystują możliwości, jakie otwiera im natychmiastowy dostęp do przysługujących im w ramach należności pieniędzy. Co więcej, dzięki oferowaniu kontrahentom wydłużonych terminów płatności lub możliwości przerzucenia na faktora całego ryzyka związanego z potencjalną niewypłacalnością kontrahenta, faktoring pozwala na podniesienie jakości współpracy biznesowej, zachowanie wzorowych relacji i stworzenie istotnej przewagi konkurencyjnej.

JAKIE KORZYŚCI NIESIE FAKTORING DLA BRANŻY HORECA?

„Faktoring pozwala na łatwe kontrolowanie płynności finansowej, szczególnie w branży takiej jak branża HoReCa, w której długie terminy płatności są standardem. Jeśli moment, w którym zleceniodawca płaci Ci za wystawioną przez Ciebie fakturę nie jest tym samym momentem, w którym musisz ponieść koszty swojej działalności i wpadasz w pułapkę zatoru płatniczego, to właśnie faktoring rozwiązuje problem braku środków na finansowanie bieżącej działalności Twojej firmy”. – tłumaczy Damian Sapielak, dyrektor Departamentu Sprzedaży Mobilnej Idea Money S.A. „Dodatkowo, jeśli długie terminy płatności mogą skłonić Twoich klientów do zaoferowania Ci większych rabatów, możesz dodatkowo zarobić, mimo konieczności zapłacenia swojemu Faktorowi prowizji od sfinansowanej faktury. Obniżone koszty prowadzenia działalności i faktoring, który zapewnia płynność finansową bez obniżania zdolności kredytowej, to rozwiązanie idealne dla firm działających w B2B i szukających transparentnych, szybkich i łatwych form finansowania swojej działalności.”

„Od lat dostarczamy produkty do restauracji hotelowych kilku dużych obiektów w rejonie. – mówi Pan Jan, właściciel niewielkiej firmy z okolic Krakowa. Dzięki faktoringowi nie muszę martwic się o to, czy będę miał pieniądze na kolejne zakupy i wypłatę dla moich kierowców. Dbamy przede wszystkim o to, by nigdy nie zawieść naszych odbiorców. Wystawiam faktury z długimi terminami płatności – bo taki jest standard, ale zawsze mam pieniądze na realizację bieżących zleceń. Mój spokój i wzorowy wizerunek mojej firmy z pewnością warte są stałej, miesięcznej prowizji, jaką płacę za faktoring w abonamencie, który wybrałem.” – dodaje.

„Z relacji naszych Klientów wiemy, że rosnąca ilość lokali gastronomicznych w Polsce, powoduje również wzrost liczby dostawców. Konkurencja rośnie, wszystkie towary są dostępne praktycznie od ręki, restauracje oczekują ofert szytych na miarę, a dostawcy sami pukają już do ich drzwi. W tym momencie zaoferowanie odbiorcom długich terminów płatności może czasami przeważyć szalę na rzecz tego, a nie innego dostawcy.– relacjonuje Magdalena Sikorska-Okuniewska, dyrektor Regionu Południowego Departamentu Sprzedaży Idea Money. „Dzięki faktoringowi, moi Klienci nie tylko mogą wyjść z atrakcyjną ofertą, ale sami również zyskują miano rzetelnego i godnego zaufania partnera w biznesie. Dzięki temu, że pieniądze za dostarczony towar mają na koncie praktycznie od ręki, sami również wzorowo wywiązują się ze swoich własnych zobowiązań. W każdej chwili mogą zakupić potrzebny towar, zapłacić za dodatkowy transport, kupić nowe samochody czy maszyny. W momencie, w którym nawiązują i pielęgnują doskonałe relacje biznesowe ze swoimi odbiorcami, kreując się na rzetelnego dostawcę, to właśnie ta relacja może w przyszłości zaprocentować utrzymaniem Klienta, mimo rosnącej konkurencji.”

Faktoring w branży gastronomicznej i hotelarstwie to nie tylko coraz popularniejsza forma finansowania działalności, ale przede wszystkim okazja do rozwoju biznesu, dzięki gwarancji finansowej stabilizacji, a co za tym idzie możliwości przyjmowania nowych zleceń czy podejmowania nowych inwestycji.

Jesteś zainteresowany natychmiastową zamianą faktur na pieniądze? Wystarczy, że napiszesz na magdalena.sikorska-okuniewska_(at)_ideamoney.pl lub zadzwonisz pod numer tel. +48 516-401-184. Z przyjemnością przybliżymy Ci korzyści płynące z faktoringu i wspólnie dobierzemy ofertę dla Twojej firmy.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =