BHP w małym przedsiębiorstwie
Bezpieczeństwo to podstawa. Zarówno polskie, jak i europejskie firmy nie od dziś inwestują duże pieniądze w ochronę swoich pracowników. Jak można zwiększyć poziom bezpieczeństwa, wybierając wyposażenie przedsiębiorstwa?
Według danych GUS, w 2017 roku w Polsce doszło do ponad 88 tysięcy wypadków przy pracy. Oznacza to, że poszkodowanych zostało średnio prawie siedmiu (dokładnie 6,84) pracowników na tysiąc. Z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy wynika, że aż 90% firm działających na terenie naszego kraju planuje inwestycje, które będą miały za zadanie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Wyposażenie firmy produkcyjnej
Oczywiste jest, że wyposażenie przedsiębiorstwa produkcyjnego w ścisły sposób zależy od specyfiki jego działalności. Należy jednak pamiętać, że do obowiązków kierownictwa firmy należy zadbanie o to, by co najmniej raz w roku przeprowadzony został audyt BHP. Jego wyniki wskażą te elementy procesów produkcji, które są obarczone największym ryzykiem. Warto potraktować poważnie wskazówki zawarte w takich raportach i dostosować do nich wyposażenie hal. Informacje dotyczące zasad BHP (tzw. ogólna instrukcja BHP) muszą być wywieszone w ogólnodostępnym miejscu, na przykład na tablicach magnetycznych czy korkowych. W sposób czytelny (najlepiej z użyciem piktogramów) opisane powinny być również poszczególne stanowiska pracy, szafki i skrzynki z narzędziami.
Sam sprzęt to jednak nie wszystko. Równie ważne jest odpowiednie zaaranżowanie stanowisk pracy. W ich wydzielaniu pomogą słupki, barierki oraz ścianki działowe. W firmach specjalizujących się w wyposażaniu przedsiębiorstw, jak na przykład AJ Produkty, można kupić specjalne ścianki absorbujące hałas, kurtyny spawalnicze, a także ścianki mobilne. Dobrą praktyką jest oznaczenie ciągów komunikacyjnych za pomocą taśmy lub farby w taki sposób, by zminimalizować ryzyko wypadku z udziałem osób trzecich. Ustalonym kolorem powinny być oznakowane strefy, po których poruszać się mogą np. wózki widłowe, inną barwą natomiast – ścieżki piesze. Warto przy tym pamiętać, że dostęp do poszczególnych urządzeń i pomieszczeń mogą mieć wyłącznie wyznaczone osoby. W celu usprawnienia korzystania z tych uprawnień, można zamontować specjalne szafki na klucze – dostępne w ofercie AJ Produkty. Wszyscy pracownicy powinni mieć natomiast, co oczywiste, dostęp do odzieży ochronnej, obuwia i innych akcesoriów BHP. Można je przechowywać w imiennie oznaczonych szafkach.
Wyposażenie biura
Choć wydawać się może, że przestrzeń biurowa jest względnie bezpieczna dla pracowników, również tu należy spełnić normy bezpieczeństwa i higieny pracy. Te określają przede wszystkim ilość światła, wpadającego do pomieszczeń oraz ich wielkość (minimum to 2 m2 podłogi i 13 m3 wolnej objętości na każdego pracownika). Lokal przeznaczony na biuro musi mieć przynajmniej 3 metry wysokości, a minimalna temperatura w jego wnętrzu nie może spaść poniżej 18°C.
Również sposób aranżacji poszczególnych stanowisk pracy podlega pewnym restrykcjom. Zgodnie z zasadami ergonomii, monitor powinien być ustawiony w odległości 60–70 cm od twarzy pracownika, a krzesło i biurko muszą zostać postawione tak, by pomiędzy ramieniem a przedramieniem osoby korzystającej z klawiatury tworzył się kąt prosty. W przypadku śliskich podłóg konieczne mogą się okazać specjalne maty antypoślizgowe. Stanowiska pracy powinny być zestandaryzowane oraz opisane w sposób klarowny tak, aby nowy pracownik nie potrzebował wiele czasu na wdrożenie się w obowiązki. Szafy z potrzebnymi urządzeniami, akcesoriami i niezbędnymi dokumentami muszą być dostępne w równym stopniu dla wszystkich pracowników. Należy koniecznie tak rozplanować układ stanowisk, by przejścia pomiędzy nimi były odpowiednio szerokie, a trasy komunikacyjne czytelne. To samo dotyczy pomieszczeń socjalnych i aneksów kuchennych – wypadki związane z używaniem gorącej wody (np. podczas parzenia kawy) należą do szczególnie bolesnych i stosunkowo częstych.
Szczegółowe wytyczne związane z BHP zależą przede wszystkim od specyfiki wykonywanej pracy. Warto jednak przestrzegać ich drobiazgowo; zdrowie pracowników jest przecież bezcenne.
Artykuł sponsorowany
Komentarze