Powiedz STOP gadżetom dla klientów

Image

Dbanie o stałych klientów biznesowych powinno być podstawą długofalowej strategii marketingowej. Należy uznawać ich za klientów kluczowych dla istnienia i rozwoju swojego przedsiębiorstwa, co oznacza uczynienie wszystkiego, aby byli usatysfakcjonowani ze współpracy z daną marką. Jak zatem utrzymywać pozytywne relacje z klientami?

Rola prezentów w kontaktach biznesowych

Wielu przedsiębiorców traktuje wręczanie prezentów swoim kluczowym klientom biznesowym jako zbędny koszt, dlatego stara się na nich jak najbardziej zaoszczędzić, albo też rezygnuje z ich wręczania. Czy to dobra metoda na utrzymanie korzystnych relacji biznesowych? Odpowiedź nasuwa się sama.

Wzajemne obdarowywanie się prezentami, nawet o niewielkiej wartości, to rytuał w biznesie, któremu hołdują najlepsi specjaliści ds. marketingu. Wiedzą oni, że jest on ważną, choć zaskakująco złożoną częścią ludzkich interakcji. Ofiarowanie upominku stanowi dowód zainteresowania się drugą osobą, a także sposobem na docenienie i pozytywne zaakcentowanie dotychczasowej współpracy. Jeśli wręczyliśmy klientowi biznesowemu upominek, pojawia się po stronie przedsiębiorcy niepowtarzalna szansa na wyrażenie uznania czy wdzięczności, jakie odczuwamy w stosunku do niego. Poprzez prezent uwalniamy i utrwalamy relacje, które stają się coraz bardziej ścisłe.

Osoba obdarowana czuje się naturalnie w obowiązku do odwdzięczenia się. Nie chodzi tylko o to, aby oczekiwać od kluczowego klienta zrewanżowania się w postaci prezentu zwrotnego, ale na przykład o wybór naszej oferty przy okazji kolejnego podejmowania decyzji zakupowych. Poprzez upominki można budować pozytywne skojarzenia z marką, produktem, jej pracownikami i całą firmą. W kontekście biznesowym prezent ma ścisłe, pragmatyczne cele do zrealizowania.

Działa tutaj reguła wzajemności, opierająca się na mechanizmie polegającym na tym, że im więcej dajemy z siebie, tym więcej obdarowani chcą dać nam, choć niekoniecznie w tej samej postaci.

Co można podarować klientom biznesowym?

Standardem w relacjach biznesowych jest wręczanie sobie drobnych gadżetów, opatrzonych logo firmy. Kubek porcelanowy, długopis, budzik, czy kalendarz książkowy to tylko jedne z wielu takich prezentów. Coraz częściej jednak odchodzi się od gadżetów dla klientów biznesowych w charakterze prezentu, na korzyść bardziej zaskakujących, pozytywnie odbieranych propozycji - może to być nawet zaproszenie do udziału w firmowym wyjeździe integracyjnym

Prezenty dla najważniejszych klientów firmy powinny być dobrze przemyślane. Można nawet zrobić marce firmowej więcej szkody niż pożytku, dając zwykły, jednorazowy długopis biznesmenowi, który od lat z nami współpracuje. Obdarowując partnera zawsze miejmy na uwadze to, że dbamy w ten sposób o swój wizerunek i realizację celów marketingowych. Co zatem wręczać?

Pozytywnym przykładem prezentu biznesowego całkowicie odmiennego od gadżetów jest voucher na jazdę luksusowym lub sportowym samochodem po torze wyścigowym lub propozycja uczestnictwa w imprezie zorganizowanej na takim torze przez przedsiębiorcę. Za jednym razem można zadowolić kilku klientów biznesowych, z którymi współpracujemy, zapraszając ich na niecodzienną imprezę motoryzacyjną i nawiązać z nimi często zupełnie nieformalne relacje, rzutujące pozytywnie na relacjach biznesowych w przyszłości.

Elegancki i przydatny prezent

Kolejnym pomysłem na podarunek dla klienta biznesowego może być zakup ekskluzywnych przyborów piśmienniczych, np. pióra wiecznego, które jednoznacznie kojarzone jest z elegancją i kunsztem. Takie pióra wręczają sobie w prezencie czołowi politycy i dyplomaci, dlatego w kontaktach biznesowych będą one jak najbardziej pożądane.

Pióra kupowane są na lata i można wybrać jak najbardziej spersonalizowane prestiżowe narzędzie pisarskie, które solidnością będzie na pewno odróżniało się od zwykłych piór atramentowych oraz długopisów.

Artykuł sponsorowany

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Jurek

To nie prezent biznesowy tylko czyste Łapownictwo.
Ziemie dla Ojca Tadeusza to też ,,gadżet,, biznesowy