Rozwadowski dworzec wg mieszkańców
Najpierw warsztaty, rozmowy, dyskusje, później decyzje i plany. Miasto „zabiera się” za rozwadowski dworzec PKP…
Dworzec w Rozwadowie tętnił kiedyś życiem. Mnóstwo ludzi, mnóstwo podróżnych, podróże małe i duże, prywatne i służbowe, pociągi pasażerskie i towarowe, kasy biletowe, poczekalnia, bar. I nie trzeba tu przywoływać najstarszych mieszkańców, bo i ci w średnim wieku pamiętają, że dworzec był użytkowany i tętnił życiem jeszcze ze 20 lat temu.
W czwartkowy wieczór w Rozwadowie spotkali się mieszkańcy i władze samorządowe oraz ci, którzy ten dworzec będą w niedalekiej przyszłości zmieniać tworząc koncepcje i plany. Nie jest tajemnicą, że rozwadowianie to zwarta grupa, interesująca się swoim osiedlem (choć dla niektórych Rozwadów pozostanie na zawsze miasteczkiem). Na spotkaniach stawiają się licznie i mają sporo do powiedzenia.
Są też organizacje, które zajmują się rozwojem Rozwadowa i dla nich dworzec PKP jest piękną, wciąż nieprzebrzmiałą nutą historii- tej dalekiej i tej całkiem bliskiej, a także powiewem niedalekiej, świetlanej przyszłości.
- Trzy stowarzyszenia: Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Kedyw i Rozwadowskie Stowarzyszenie Historyczne, jak się dowiedzieliśmy, że będą rozbierać ten dworzec, to po prostu zareagowaliśmy i w tych pismach, które od nas poszły daliśmy już pierwsze sugestie. Tutaj powinny się znaleźć: posterunek Policji, informacja turystyczna (mamy nadzieję, że ten region po odnowieniu zacznie być atrakcyjny turystycznie, a jest naprawdę co oglądać, bo tutaj jest takie spokojne miejsce, naprawdę w dolinie Sanu świetnie się wypoczywa), tu kiedyś były mieszkania, są bardzo dobre warunki chociażby na mieszkania socjalne, powinien być mały bar bistro i przede wszystkim dworzec, czyli kasa biletowa, poczekalnia. Tego obiektu nie można zaniedbać. To jest nierozerwalna część historii Rozwadowa, nie można tego zniszczyć. Cieszę się, że pani Grażyna Stojak opracowuje tę stronę architektoniczno- historyczną, bo to jest bardzo dobry fachowiec- mówi Ewa Klich z Rozwadowskiego Stowarzyszenia Historycznego.
I dobrze się dzieje, że za rozwadowski dworzec zabrano się od właściwej strony, najpierw przewidziano konsultacje społeczne, ocenę fachowców, a dopiero później będą sporządzane projekty. Członkowie RSH podkreślają również, że dworzec nie składa się z części, dworzec stanowi jedną całość.
Podczas czwartkowego spotkania zastanawiano się co powinno znaleźć się w budynku dworca tak, by po modernizacji miejsce to tętniło życiem, a nie stało puste. Obiekt stoi z dala od centrum, na bocznej uliczce. Czy będzie atrakcyjny dla potencjalnych najemców? Czy mieszkańcy małego Rozwadowa będą korzystać z ewentualnych atrakcji tam się znajdujących, czy będą przyjeżdżać również inni, ze Stalowej Woli i okolic?
- Wiem, że jest to trudny obszar i o tym najlepiej świadczy jego stan- nie jest to najlepsze miejsce dla dodatkowego biznesu, a potrzeby PKP na dworcach są mocno ograniczone przez elektronikę, przez możliwość kupowania biletów przez Internet i innymi kanałami dystrybucji, stąd chcielibyśmy porozmawiać z miejscową społecznością po to, ażeby nie wymyślać prochu i nie odkrywać Ameryki. Miejscowi ludzie mają na ogół sporo pomysłów na zagospodarowanie tego typu obiektów- mówi Paweł Wróblewski, moderator spotkania z Biura Inwestycji PKP S.A.
Obiekt należy do PKP, czy kolej odda go kiedyś miastu, jak to się dzieje w innych miejscowościach (ostatnio np. w Zakopanem), tego nie wiadomo.
- Początek prac budowlanych zakładamy na I lub II kwartał roku 2019. Cały obiekt jest pod opieką konserwatora zabytków i na pewno nie będziemy burzyć żadnej części. Prace będą dotyczyć całej działki, na której jest położony dworzec. Zostaną przywrócone funkcje obsługi podróżnych, czyli będzie poczekalnia, możliwość zakupu biletu, skorzystania z toalety. Wszystko powinno być ogrzane, oświetlone, objęte monitoringiem. Pewien taki koszyk świadczeń i usług jest dla wszystkich dworów jednakowy- mówi Paweł Wróblewski, moderator spotkania z Biura Inwestycji PKP S.A.
Czy cały budynek będzie wykorzystany, tego jeszcze nie wiadomo. Jak mówi Paweł Wróblewski często „odcina” się z użytkowania niewykorzystane powierzchni, np. piwnice, czy poddasza. Te ostatnie znajdują się w budynku rozwadowskiego dworca i jeszcze nie wiadomo, czy znajdzie się jakieś dla nich przeznaczenie.
Komentarze
@eeee
Tak, te 4 pośpieszne jadące przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów to jest sukces odnośnie pociągów pośpiesznych:
Oprócz 5 osobówek do Lublina i 5 do Rzeszowa oraz 4 do Przeworska dziennie (i tyle osobówek obecnie kursuje na dzień) są planowane TE WSPOMNIANE WYŻEJ 4 POŚPIESZNE DZIENNIE przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów czyli:
2 pośpieszne dziennie z Zamościa do Krakowa/Wrocławia oraz planowane 2 pośpiesznych dziennie z Przemyśla/Rzeszowa przez Leżajsk, Stalową Wolę, Sandomierz, Ostrowiec Św., Radom do Warszawy.
POZOSTAŁE POŚPIESZNE w liczbie od 3 do 7 par z południa PODKARPACKIEGO w kierunku Lublina wg planu transportowego MIB w perspektywie czasowej 2020 - 2025 pojadą przez Tarnobrzeg i Stalową Wolę CHARZEWICE, co da STALOWEJ WOLI wszystkie pośpieszne jadące z południa PODKARPACKIEGO w kierunku Lublina i Ostrowca Św.
@eeee
Tak, to jest sukces odnośnie pociągów pośpiesznych jadących przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów:
Oprócz 5 osobówek do Lublina i 5 do Rzeszowa oraz 4 do Przeworska dziennie (i tyle osobówek obecnie kursuje na dzień) oraz planowane 2 pośpiesznych dziennie z Zamościa do Krakowa/Wrocławia oraz planowane 2 pośpiesznych dziennie z Przemyśla/Rzeszowa przez Leżajsk, Stalową Wolę, Sandomierz, Ostrowiec Św., Radom do Warszawy.
POZOSTAŁE POŚPIESZNE w liczbie od 3 do 7 par z południa PODKARPACKIEGO w kierunku Lublina wg planu transportowego MIB w perspektywie czasowej 2020 - 2025 pojadą przez Tarnobrzeg i Stalową Wolę CHARZEWICE.
~aaaaaaaaa jaki wielki sukces 4 pośpieszne jak w epoce parowozów
@eeee
NIE TYLKO OSOBÓWKI BĘDĄ NA NASZYM DWORCU.
Po co remont dworca?
A po to:
W planie transportowym MIB w perspektywie czasowej 2020 - 2025 są, jak już pisałem, 2 pociągi pośpieszne dziennie z Przemyśla/Rzeszowa do Warszawy właśnie przez Leżajsk, Sandomierz, Ostrowiec Św. CZYLI nie tylko pociągi towarowe mają tamtędy jeździć.
REMONT PERONÓW i DWORCA w Rozwadowie jest dla 5 osobówek do Lublina i 5 do Rzeszowa oraz 4 do Przeworska dziennie (i tyle osobówek obecnie kursuje na dzień) oraz, co bardzo ważne, dla planowanych 2 pośpiesznych dziennie z Zamościa do Krakowa/Wrocławia oraz planowanych 2 pośpiesznych dziennie z Przemyśla/Rzeszowa przez Leżajsk, Stalową Wolę, Sandomierz, Ostrowiec Św., Radom do Warszawy.
Planowane jest też zwiększenie liczby osobówek do Przeworska z obecnych 4 dziennie, czyli będzie PRAWIE 20 osobówek dziennie i 4 pośpieszne przez Stalową Wolę Rozwadów.
NIE TYLKO OSOBÓWKI BĘDĄ NA NASZYM DWORCU.
@~aaaaaaaaa napisz ty coś realnego no kto się postarał o wpisanie linii leżajskiej na tzw listę rezerwową, czyli skazał ją na degradację i zagładę. A dla kilku osobówek będzie ktoś dworzec utrzymywał?
@dddddd
Mogę napisać jedynie brzydko: PIEPRZYSZ GŁUPOTY.
JEDYNE W CZYM MASZ RACJĘ, to to, że ruch dalekobieżny będzie od marca zawieszony przez Tarnobrzeg i Pilchów, ale będzie zawieszony jedynie na czas roku, gdy remont linii Stalowa Wola Rozwadów - Lublin Zemborzyce będzie w swojej głównej fazie.
na tym wychwalanym przez rumcajsa peronie w charzewicach to będzie wsiadać bądź wysiadać tyle samo ludzi w pilchowie, czyli śladowa ilość mieszcząca się w granicach błędu statystycznego. Każdy wybierze pks lub busiarstwo z centrum miasta a remont tej ruiny w rozwadowie to wyrzucenie pieniędzy w błoto tak samo jak teraz remont torów i peronów, bo linia przez leżajsk jest poświęcana na ołtarzu linii przez kolbuszową, miejscowe kacyki chcą pokazać jaka to ważna magysrtala przebiega przez to pierdziszewo, dlatego na siłę pchaja tam cały ruch dalekobieżny, ale od marcowej korekty nie będzie entercyty przez pilchów i tarnobrzeg
coś w tym temacie cisza, bo lepszy nożownik i wnuczek, który udusił babcię
@~trzeba a po co remont budynku? Dla kilku osobówek? Linia przez Leżajsk jest na liście rezerwowej, czyli nie pojedzie nią nic dalekobieżnego, co najwyżej regio i towarowe. A napisany w ministerstwie plan transportowy to zbiór pobożnych życzeń
Szansą dla dworca jest ponowna likwidacja linii przez Kolbuszową, wtedy wrócą połączenia dalekobieżne
pocieszające jest to, że od marcowej korekty Tarnobrzeg i Krzaklewo nie będą miały połączenia ze stolycą
proste pytanko; kto się "postarał" o "udupienie", czy jak kto woli wpisanie linii przez Leżajsk na tzw "listę rezerwową"? Czy było to lobby tarnobrzesko-kolbuszowskie?
Ja widzę pilną potrzebę remontu całego budynku łącznie z piwnicami i poddaszem. Nigdy nie za wiele takich pomieszczeń. Mogą tam znaleźć miejsce różnego rodzaju kluby, kawiarenki czy pizzerie. Zawsze znajdą się dzierżawcy z pomysłem. Najpierw wyremontować by obiekt przyciągał a nie straszył użytkownika. Powodzenia i trzymam mocno kciuki za powodzenie akcji ratowania zabytku. To świadczy o dojrzałości i kulturze człowieka.
@~ffffff w Sandomierzu w 2013 roku wyremontowano tory i perony, i co? Na dzień dzisiejszy ani jeden pociąg się tam nie zatrzymuje
Po co remont dworca?
A po to:
W planie transportowym MIB w perspektywie czasowej 2020 - 2025 są, jak już pisałem, 2 pociągi pośpieszne dziennie z Przemyśla/Rzeszowa do Warszawy właśnie przez Leżajsk, Sandomierz, Ostrowiec Św. CZYLI nie tylko pociągi towarowe mają tamtędy jeździć. REMONT PERONÓW i DWORCA w Rozwadowie jest dla 5 osobówek do Lublina i 5 do Rzeszowa oraz 4 do Przeworska dziennie (i tyle osobówek obecnie kursuje na dzień) oraz, co bardzo ważne, dla planowanych 2 pośpiesznych dziennie z Zamościa do Krakowa/Wrocławia oraz planowanych 2 pośpiesznych dziennie z Przemyśla/Rzeszowa przez Leżajsk, Stalową Wolę, Sandomierz, Ostrowiec Św., Radom do Warszawy. Planowane jest też zwiększenie liczby osobówek do Przeworska z obecnych 4 dziennie, czyli będzie PRAWIE 20 osobówek dziennie i 4 pośpieszne przez Stalową Wolę Rozwadów.
Gdyby to ode mnie zależało to zrobił bym Flamingo2
~aaaaaaaaa napisz ty Rumcajs coś realnego, akurat będzie ktoś nocował w tym budynku, później wsiadał w autobus do Zaleszan i wysiadał przy peronie w Charzewicach. Pewnie sam się z tego śmiejesz
@~aaaaaaaaa to w takim razie po co komu dworzec, skoro pociągi mają się zatrzymywać na zadupiu w Charzewicach? A dla kilku osobówek wystarczy wiata jak na przystanku MZK
PKP/prezes i kilku kolesi/ chce zarobic na tym dworcu i dlatego tyle lat nie jest remontowany,bo nasz urzad nie chce zaplacic za budynek.Jest nawet taki przepis ze mozna dworce oddawac za darmo samorzadom.W koncu Prezes PKP zdecydowal w 2015 ze mozna przy pomocy konserwatora zabytkow zburzyc połowe dworca i remont bedzie tanszy.Niestety po protestach mieszkancow wystraszyli sie i dworzec jest juz na dobrych fundamentach i mozna remontowac.
@roger
W Malborku i Elblągu w budynku dworca PKP są tanie noclegi. Tanie, to znaczy w cenie 70 zł za 1 osobowy pokój i 100 zł za 2 osobowy.
Należy jednak wziąć pod uwagę, że dworzec PKP np. w Malborku jest blisko ZAMKU KRZYŻACKIEGO, który rocznie przyciąga tłumy turystów z całej Europy, a linia kolejowa, przy której jest ten dworzec jest główną linią pasażerską w Polsce: Trójmiasto - Warszawa - Kraków i dzięki temu częstotliwość kursowania pociągów pośpiesznych i regionalnych wynosi w sumie około co pół godziny, a w szczycie nawet częściej...jednak myślę, że z braku tanich noclegów w Stalowej Woli, pomysł tanich noclegów w budynku dworca kolejowego Stalowa Wola Rozwadów ma rację bytu, tym bardziej, że niedługo ma być przy nim przystanek MZK, a przy nim nim ma zatrzymywać się autobus MZK relacji Nisko - Zaleszany, który między innymi będzie się zatrzymywał również przy niedługo budowanym przystanku kolejowym STALOWA WOLA CHARZEWICE, przez którym od roku 2020 będą kursować i zatrzymywać się pociągi pośpieszne z południa Podkarpacia w kierunku Lublina i dalej do Warszawy i dalej...
#starykomuch, pytam czy Ty przekornie nazywający się starykomuch uważasz, że to będzie bezmyślne wydawanie publicznych pieniędzy. Słyszałem, ze jedną propozycji jest to, aby w tym budynku był hotel. Właśnie tam był ulokował własne pieniądze i jeszcze dał kasę na prowadzenie świetlicy dla dzieciaków z tej dzielnicy aby nie plątały się po plantach. A jako starykomuch zapewne znasz wiele bajek i byłbyś kulturalno - oświatowy w tym hotelu do opowiadania bajek przed snem osobom nocującym tam. A może lepiej nie opowiadaj bajek.
Zadałem wydawało by się proste pytanie, może Ty @sssss na nie odpowiesz. Nie odpowiesz, po co się deklarować publicznie.
Najprościej to żądać, wymagać od innych, trwonić nie swoje pieniądze.
Stańcie wreszcie twardo na ziemi a miejski pieniądze traktuje jak własne.
@siwy i starykomuch wy macie zakute neoliberalne łby. Ale ja was nie winię, bo neoliberałom udało się coś , co nie udało się komunistom tzn przekonać ogół do swojej opowieści, gdy oni sami przestali już w nią wierzyć
@roger,pytam czy Ty inteligentny człek drapiący się już dwoma łapami 🙌 zainwestował byś własne pieniądze w ten dworzec. Pytam jaki zysk Ci przyniesie ta inwestycja.
Wydawać bezmyślnie publiczne pieniądze każdy idiota potrafi.
Kilku dyskutantom rozum zatrzymał się na etapie rozwoju małpy jednoręcznej. Jedna ręka jest potrzebna aby podrapać się po łepetynie i po d....., aby coś zjeść też jedną łapką itd, itd. i jeszcze do jednej czynności, aby na klawiaturze wystukać głupoty. Najlepiej nic nie robić, zburzyć (fix), trudno się odnosić do wszystkich wypowiedzi jakże bogatych w treści i formie. Napiszcie co zrobiliście dla swojej dzielnicy, miasta a może dla kogoś znajomego. A tak na koniec to budynek nie jest z PRL-u, poczytać polecam historię Polski, Stalowej Woli, Rozwadowa zamiast pisać coś czego sami nie rozumiemy. A teraz proponuję podrapać się jedną łapką po....
nie mozna tego po prostu sprzedać?
a wychwalany przez Rumcajsa napisany w ministerstwie plan transportowy, jeżeli będzie realizowany przywraca dla Stalowej Woli połączenia, jakie były w późnym PRL
@~pawel 1986 upadek na dno, o którym piszesz to skutek neoliberalnego dogmatu, że najlepszą polityką jest brak jakiejkolwiek polityki. I teraz zbieramy kwiatki, ile pieniędzy trzeba teraz włożyć, by przywrócić to, co było w późnym PRL. I jeszcze podział kolei spółki i spółeczki, przed tym podziałem zaletą jazdy koleją była możliwość jazdy z przesiadkami różnymi typami pociągów na jednym, powtarzam jednym bilecie. A co mamy obecnie, wyszukiwarka internetowa pokazuje połączenia z przesiadką w przypadku, gdy to jest jeden pociąg doczepiany do innego pociągu, i na te pociągi trzeba kupić oddzielne bilety, bo bilet z przesiadką można kupić tylko w kasie. Ale kasjerki zostały załatwione tzw samozatrudnieniem, czyli własną działalnością gospodarzą. Jaki to jest absurd bananowej republiki okrągłego stołu, murarz- własna firma budowlana, kierowca ciężarówki - własna firma transportowa. Takich przykładów możnaby mnożyć.
... budynek Dyrekcji Huty już ,,tętni życiem", budynek po Sądzie też, budynek Sokoła na razie dostał kroplówkę ale też będzie tętnił życiem, budynek po Ekonomiku też będzie tętnił, no i teraz kolej na Dworzec PKP. Grunt to mieć ,,pomysły" na zagospodarowanie....
linia na Przeworsk jest na tzw liście rezerwowej" a to oznacza, że ma podzielić los linii mieleckiej