Elektryfikacja linii Stalowa Wola
Projekt modernizacji linii kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją, o wartości ponad pół miliarda złotych został zatwierdzony przez Komisję Europejską. Projekt jest realizowany w Programie Polska Wschodnia i stanowi element tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej.
Komisja Europejska zatwierdza wkład funduszy europejskich tylko dla największych inwestycji, tj. takich, których koszty kwalifikowane przekraczają 75 mln euro (transport). Przed decyzją KE projekt musiał uzyskać potwierdzenie jakości od niezależnych ekspertów.
Prace inwestycyjne na odcinku Lublin – Stalowa Wola (ponad 105 km) pozytywnie wpłyną na parametry techniczne linii kolejowych nr 68 i 565, zlokalizowanych w województwie lubelskim oraz podkarpackim. Dzięki temu wzrośnie prędkość pociągów i przepustowość linii, tak w przewozach towarowych jak i pasażerskich. Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych (np. transport węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec). Inwestycja przyniesie jednocześnie korzyści dla pasażerów – skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu, usprawnienia dla osób z ograniczaną mobilnością. Rozwiązania przewidziane w projekcie zapewnią także wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
– Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Oczekujemy także pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: szybsze, bezpieczne i komfortowe połączenia kolejowe, tak wewnątrz makroregionu jak i w skali krajowej, powinny zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy – powiedział Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
Projekt jest elementem tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – linii kolejowych łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Jej realizacje przewidziano w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030). Prace inwestycyjne w perspektywie finansowej 2014-2020 będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe oraz programy operacyjne: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (4 projekty) i Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej Magistrali Kolejowej przekroczy 6,5 mld zł.
Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej. Jej przebieg: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce.
Komentarze
@~rpr Olsztyn to nie Mojtzeszów czy miasto wieżowców, dla którego oczkiem w głowie jest Krzaklewo, a cała reszta może iść i pójdzie (vide linia na Przeworsk) do zaorania
na wjazd do rozwadowa szkoda tracić 20 minut, ale do tarnobrzega już nie
Ta linia od dawna ma kluczowe znaczenie w ruchu towarowym. Ameryki nie odkrywa
nie śmiać się z rumcajsa, on coś wie "o tych czynnikach" https://www.cupt.gov.pl/?id=2542
@bbbb
Po elektryfikacji linii lubelskiej, niezbędne będzie przepinanie lokomotywy. Zamiast 20 min postoju w Tarnobrzegu, bardziej opłacalne będzie trasowanie pociągów dalekobieżnych przez Leżajsk. Dodatkowym atutem będzie unikanie użytkowania awaryjnych lokomotyw spalinowych.
@bbbb
Lobby kolbuszowskie ma wpływy tylko w województwie. Dopóki Rzeszów sponsoruje, dopóty będą topić pieniądze w linii 71. Tymczasem fragment linii 68 z Rozwadowa do Przeworska prawdopodobnie zostanie zrobiony ze środków centralnych. Tam wiedzą, że 68 jest ważniejsza i wymaga remontu z powodu przewidywanego coraz większego ruchu towarowego z Medyki do portów.
@Mariusz77 A jeździć już nie będą, bo linia na Przeworsk jest na rzw liście rezerwowej czyli nie będzie jak sama nazwa mówi jest przeznaczona do zaorania, nie będzie żadnych remontów, a to co jest dla towarowych wystarczy. Lobby kolbuszowskie się o to postarało
@Mariusz77 w epoce parowozów pociągi dalekobieżne jechału przez Stalową Wolę a nie przez Pilchów a w przyszłości przez Charzewice czyli zadupie w szczerym polu
@mariusz77
Jakość usług w pociągach dalekobieżnych jeżdżących OBOK Stalowej Woli nie zmieniła się znacząco. Dalej jedziemy starymi wagonami z 8-osobowymi bez klimatyzacji.
Jedynie w przypadku połowy połączeń regionalnych nastąpiła poprawa - obsługiwane są nowoczesnym taborem.
@Mariusz77 poczytaj sobie plan transportowy województwa, tam najważniejsze jest Krzaklewo i kolejka na lotnisko, a cała reszta może iść do zaorania. Lobby kolbuszowskie nie dopuści do tego by przez stalową jechało coś więcej niż regio w debilnych godzinach
Wszelacy malkontenci co są na NIE w tym temacie zapewne już od bardzo dawna nie jechali pociągiem...zatrzymali się chyba na epoce parowozów i nie wiedzą że wiele zmieniło się na lepsze . Oczywiście mogłoby być lepiej .
A wystarczy wsiąść do pociągu byle jakiego i skończyć pieprzyc głupoty...
puciongi nie majóm synsu bo som busy
coś rumcajs cicho siedzi nie pisze o charzewicach i planie transportowym. ten plan transportowy leży bez remontu linii radom-warka, o którym już 10 lat dużo się mówi i pisze, a dwa lata remontowali tory od warszawy do czachówka
Ogłoszono przetarg na studium wykonalności linii kolejowej z Rozwadowa do Przeworska. Wszystko w ramach głośnej ostatnio Magistrali Wschodniej, będącej de facto remontem kilku niepowiązanych ze sobą linii kolejowych. W związku z powyższym, wkrótce czeka nas kolejna konferencja prasowa i odtrąbienie kolejnego sukcesu: przez Stalową Wolę będzie przebiegać MAGISTRALA WSCHODNIA! Wszystko dzięki gospodarskiemu oku miłościwie nam "panującej" sitwie Sagatowska-Weber-Nadbereżny.
Zapowiada się jeszcze większy ruch pociągów przez miasto. Jeśli wyremontują tory z Przeworska do Rozwadowa, to już nawet nie tylko towarowe, ale także pospieszne będą jeździć przez centrum Stalowej Woli. Przejazdów kolizyjnych w samym centrum miasta istnieje 3, do tego 6 na peryferiach. Czy ktoś bierze pod uwagę budowę przejazdów bezkolizyjnych? Obecnie mamy tylko 2, z czego jeden - w ciągu ul. KEN - nadaje się dla tranzytu. Kładkę dla pieszych zburzono na rzecz przejścia w poziomie, ale po wzroście ruchu pociągów okaże się, że trzeba będzie ją odbudować. Jednego nowy przejazd pod torami w ciągu ul. Grabskiego upłynni przejazd tylko dla strefy ekonomicznej i jednego osiedla. Tymczasem centrum będzie w przyszłości będzie stało na zamkniętych szlabanach.Jakie pomysły na rozwiązanie problemu z przeszłości?
Ciekawe, co powie na tę modernizację tarnobrzesko-kolbuszowskie lobby kolejowe? Jeszcze kilka lat temu zarzekali się, że żaden pociąg pospieszny nie pojedzie na trasie Rzeszów-Lublin-Warszawa, a elektryfikacja LK 68 pozostaje w strefie marzeń. Tymczasem na linii lubelsko-rozwadowskiej trwa przygotowanie fundamentów pod sieć trakcyjną, zaś na linii rzeszowsko-tarnobrzeskiej w dalszym ciągu przygotowują projekty i dokumentację - od bezmiara dekady. Niechże ktoś mi wyjaśni sens pchania pociągów pospiesznych na niezelektryfikowaną, jednotorową linię 71 biegnącą przez słabo zaludnione tereny, zamiast nadłożyć 20 km, ale wytrasować je liniami E30+68 - dwutorowymi, zelektryfikowanymi, przebiegającą przez tereny zdolne do wygenerowania znacznie większych potoków pasażerskich.
do: ccc~: Taką siłe przebicia mają stalowowolscy bonzowie: płezydent, matka boska i oseł!
coś nie ma tu Rumcajsa zachwalającego peron w Charzewicach i zbiór pobożnych życzeń zwany "planem transportowym"
do edek, nie ośmieszaj się z twoim poziomem umysłowym za pisanie wypocin bym się nie brał. Lemingu cała ta linia kolejowa będzie wyremontowana i pociągi będą jeździć z prędkością ponad 100 km na godzinę.A teraz w czym to pomoże mieszkańcom naszego regionu, wielu pracowników huty będzie tą linią dojeżdżać do huty czy strefy ekonomicznej i zamiast dojeżdżać 2 godziny do domu dojadą w ciągu pół godziny.
masakra z wami pis-makami
wasze artykuły to masakra... piszecie o czymś, co do niczego nie jest potrzebne ludziom... bedzie elektryczka to bedzie... w czym ma to pomóc Kowalskiemu
Przewozy pasazerskie sa nie wazne,tylko przewozy towarowe.Chodzi o to zeby pociag towarowy jechal bez zmiany lokomotywy.
tarnobrzeskie lobby się postarało, by linia na Przeworsk była na liście rezerwowej. W tym Tarnobrzegu to chyba jakiś ważny bonzo mieszka
Ciekawe czym oni przez te Czeremchy będą te pociągi ciągnąć, traktorami czy Wołami?
Jak widzimy nie ma się z czego cieszyć, bo Stalowa Wola nic na tym nie skorzysta, tylko Tarnobrzeg i Kolbuszowa, a linia na Przeworsk idzie do likwidacji. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie dymał z ciężkim bagażem na peron na wygwizdowie w Charzewicach, tylko wybierze autobus z centrum miasta.