Nowe inwestycje transportowe

Image

Dzięki blisko 480 mln zł z Programu Polska Wschodnia (PO PW) PKP PKL SA przeprowadzi prace na liniach kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, a Olsztyn rozwinie ekologiczny transport miejski. Umowy o dofinansowanie inwestycji zostały podpisane 14 grudnia br. między CUPT a PKP PLK SA oraz PARP z miastem Olsztyn. W wydarzeniu wzięli udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki oraz wiceministrowie rozwoju Jerzy Kwieciński i Adam Hamryszczak.

- Ubiegłe miesiące poświęciliśmy intensywnym pracom nad Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, dziś pokazujemy kolejne inwestycje, które służą jej realizacji. Podpisana dziś umowa to jeden z elementów Magistrali Wschodniej – wartego 6,5 mld zł ciągu linii kolejowych, które połączą ze sobą nie tylko stolice 5 województw Polski Wschodniej, ale także rynki zbytu i pracy. Zarówno wewnątrz makroregionu jak i w jego relacjach krajowych i europejskich – podkreślił wicepremier Mateusz Morawiecki.

- Druga z dzisiejszych inwestycji dopełni rozwój ekologicznego transportu miejskiego w Olsztynie, dzięki czemu poprawi się nie tylko komfort podróżowania ale i stan środowiska w mieście – dodał.

- Instrumenty wskazane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, mają wprowadzić naszą gospodarkę na wyższy poziom rozwoju. Chcemy wzmocnić jej konkurencyjność i innowacyjność. Nie uczynimy tego bez dobrze funkcjonującej w regionach infrastruktury, która poprawia bezpieczeństwo mieszkańców i jest niezwykle ważna dla przedsiębiorców – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

- Przeznaczyliśmy prawie 1,25 mld euro z Programu Polska Wschodnia na rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i ekologicznego transportu miejskiego. Dzisiejsze zawarcie umów oznacza, że w pełni uruchomiliśmy wszystkie działania Programu – zaznaczył wiceszef resortu Adam Hamryszczak.

330 mln euro na inwestycje kolejowe

Kolej jest nowym, w porównaniu do poprzedniego programu dla Polski Wschodniej, obszarem wsparcia. Na inwestycje w tym sektorze przeznaczono w PO PW 330 mln euro ze środków UE. Fundusze zostaną zainwestowane w modernizację Magistrali Wschodniej, czyli linii kolejowych łączących miasta wojewódzkie Polski Wschodniej – Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

PO PW dofinansuje przedsięwzięcia dotyczące infrastruktury liniowej, jak również inwestycje w infrastrukturę punktową (m.in. obiekty obsługi podróżnych, takie jak dworce, przystanki, wiaty, kładki dla pieszych). Projekty obejmą także rozwój systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Zainwestowane środki zwiększą dostęp do rynków pracy, poprawią bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a przewozy towarowe będą bardziej efektywne i opłacalne. Projekty pozytywnie wpłyną również na jakość środowiska.

- Projekt na elektryfikację trasy Lublin – Stalowa Wola za prawie pół - miliarda zł jest jednym z ośmiu i największym z kolejowych projektów Programu Polska Wschodnia. Jego realizacja oznacza lepsze podróże dla pasażerów i zapewnienie dobrego transportu towarów m.in. pociągów towarowych (węglowych) z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec. W 2017 r. rozpoczniemy prace renowacyjne, a już w 2020 r. będziemy korzystać z ich efektów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Inwestycje w zrównoważony transport miejski

Podobnie, jak w ubiegłych latach, fundusze z ponadregionalnego programu dla Polski Wschodniej przeznaczone są na rozwój transportu miejskiego w miastach wojewódzkich i otaczających je obszarach. Nowym inwestycjom PO PW, na które przeznaczono łącznie 440 mln euro, towarzyszy bardziej kompleksowe podejście.

- Koncentrujemy się na znacznie szerszym oddziaływaniu projektów rozwijających transport miejski. Rozpatrujemy je nie tylko przez pryzmat inwestycji w infrastrukturę, ale też m.in. przez poprawę poziomu życia mieszkańców i jakości środowiska. Patrzymy na transport publiczny jako na ważny czynnik miastotwórczy, mający bardzo duży wpływ na jego społeczno-gospodarczą atrakcyjność – wyjaśnił wiceminister Adam Hamryszczak.

Inwestycje Programu Polska Wschodnia w transport miejski na obszarze stolic województw i ich otoczeniu sprawią, będzie bardziej ekologiczny, lepiej przystosowany do potrzeb, a tym samym bardziej atrakcyjny dla wszystkich użytkowników. Lepiej uporządkowana przestrzeń miejska ułatwi poruszanie się po niej, wykorzystując różne form transportu – rowery, autobusy, tramwaje, trolejbusy, a także komunikację dalekobieżną. Nie bez znaczenia jest także wykorzystanie możliwości narzędzi informatycznych (ITS – systemy sterowania ruchem, informacja pasażerska, e-bilety).

- Olsztyn aspiruje do miana nowoczesnej aglomeracji. Jest ważnym ośrodkiem ekonomicznym, akademickim oraz kulturalnym północno-wschodniej Polski. Dotychczasowa współpraca miasta z PARP pozwoliła przywrócić mieszkańcom komunikację tramwajową. Realizacja kolejnej umowy zwiększy komfort korzystania z transportu publicznego, pozwoli skrócić czas podróży i poprawi bezpieczeństwo ruchu - zaznaczył zastępca prezesa PARP Marcin Szyguła.


Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
manukun

@fajnie
Od 2017 dalekobieżny przez Lublin do Warszawy pojedzie objazdem przez Parczew. Z uwagi na jeden tor, pociągów tam pojedzie mniej. Dopóki remontu magistrali nie skończą, większość pojedzie przez Radom i Warkę. Praktycznie do 2020 pociągi z Lubelszczyzny na zachód i południe będą jechać przez Stalową Wolę. Co będzie potem - nie wiadomo. Zależy od remontu linii Radom-Warszawa i elektryfikacji Ocice-Rzeszów

~FAJNIE

@anty:

Tak, potwierdzam, że ma być budowany niedługo drugi most w Nowej Sarzynie w celu usunięcia tzw. wąskiego gardła na tym odcinku linii nr 68.

Tak więc odcinek linii nr 68 Stalowa Wola Rozwadów - Przeworsk nie jest planowany "do zaorania". Po nim jest planowane zwiększenie dzisiejszych 4 par regionalnych pociągów ze Stalowej Woli Rozwadów do Przeworska do min. 8 par na dobę jak było jeszcze w 2003 r. Do tego 2 pociągi pośpieszne.

~anty

optymistyczne jest to, że w planie transportowym jest linia na Przeworsk jako wariant podstawowy i na stronie skyscrapercity można się dowiedzieć, że ma być budowany drugi most w Nowej Sarzynie

manukun

@fajnie
Przecież Tarnobrzeg będzie miał oddzielnie trasowane TLK-i przez Ostrowiec i Radom, niech tylko remont skończą. Po co nadrabiać kilometrów, żeby załapać jakieś miasteczka?

Mówię o nowym wariancie trasowania pociągu dalekobieżnego z południa przez Stalową Wolę na Lublin. Aktualnie jeżdżą, ale do Przemyśla. A to nie jest zbyt popularny kierunek

manukun

@anty
Kiedy ostatni raz jechał kibel do Leżajska? Przecież tam nowe impulsy newagu jeżdżą.

~anty

I z czego tu się cieszyć, skoro ruch dalekobieżny będzie nas omijał, a przez Leżajsk będą jeździć tylko kible o debilnych godzinach, więc nawet nie ma się co wykłucać o kładkę nad torami czy też tunel, bo problem się rozwiąże

TRICK

A po co piszecie o Olsztynie?

manukun

@fajnie
To nie ma być zapominanie o sprawie, tylko trzeba jak najszybciej zacząć lobbing.
Szkoda czasu na prowizoryczne obwodnice. Trzeba skupić działania na konkretach - a proponowany przeze mnie łącznik wpisuje się w rozwój szybkiego i ekologicznego transportu kolejowego. Nie powinno być zatem problemów z uzyskaniem funduszy. Kwestia woli politycznej.

~pirazyoko

zasilanie elektrowni stalowa wola węglem z kopalń lubelskich ma sens.

manukun

@gucio
Na pewno Ty słyszałeś...

Jaki z Ciebie znawca, skoro nawet nie rozróżniasz klas pociągów. Między regio i pendolino są jeszcze TLK, IC i EIC. A jeśli nie PKP - to DB, arriva czy Leo express tylko czekają na brak działania PKP intercity ;)

~gucio

Slyszal ktos o pendolino?Powiedzmy ,ze zelektryfikuja cala trase do Lublina i beda tylko pociagi pedolino,ceny biletow odstraszajace czyli 50 zl najtanszy bilet,to 10 biletow na trase,reszta po normalnej cenie duzo wyzszej.Ciekawe kto bedzie chcial takich polaczen?Taniej jest jezdzic busem,autobusem.Wiec odradzam podroze PKP bo tam siedza specjalisci ale do obslugi kolejek ekektrycznych Piko lub chinskich kolejek z marketow.

manukun

@fajnie
Po co ta kolejowa obwodnica? Przecież przez całe niemal miasto magistrala kolejowa ma 3 tory! Wiesz, ile potrzeba pociągów, żeby je w pełni wykorzystać? To są liczby liczone w setkach na dobę, a nie przejeżdża nawet połowa z tego.

Chcesz wydać kilkaset milionów złotych na budowę toru kolejowego, żeby z Hutnika i Ozetu można było się przejechać do Pysznicy i Jastkowic?

Jak chcesz tak szaleć, to już lepiej wydać te pieniądze na łącznik z Łętowni do Rzeszowa. 40 km toru narobi niezłego zamieszania, bo nagle pociągi z południa podkarpackiego na północ i w drugą stronę będą kierowane przez Stalową Wolę. Korzyść ogromna dla miasta, bo nagle przez centrum będzie przejeżdżać kilkanaście pociągów na dobę. I znikną problemy z omijaniem miasta.

manukun

@???
Piszę o połączeniu Lublin Rzeszów, więc podaję czas jego przejazdu. To chyba logiczne.

~elo

na niczym sie nie znacie a sie wypowiadacie. żałośni niby znawcy..

~Brawo

Nadbereżny to jest jednak gość! Rano w Warszawie z wicepremierem podpisuje umowę na kolejowe inwestycje na 0,5 miliarda zł a kilka godzin później Nadbereżny w obecności pani premier Szydło są świadkami podpisania największego w historii kontraktu dla polskiej zbrojeniówki w wysokości 4,5 miliarda zł! W jeden dzień w jedną zmianę tj 8 godzin 5 MILIARDÓW ZŁOTYCH DLA STALOWEJ WOLI!!! Brawo prezydent Nadbereżny!

manukun

@fajnie
Jeśli chcesz budować SKM, to trasa z Pysznicy do centrum Stalowej Woli nie może przebiegać przez Kłyżów. Nikt nie będzie jeździł naokoło.

Z tego samego względu nikt nie wyłoży 400 mln zł na budowę toru, który pogorszy połączenie. Przecież na trasie Lublin Rzeszów kolej musi skracać czas przejazdu, żeby moc być konkurencją dla transportu drogowego. Nie dość, że po remoncie i tak ciężko będzie zejść poniżej 2h, to jeszcze chcesz wydłużyć te połączenie o kolejne 20 min. Nierealne. Tym bardziej, że pociągi dalekobieżne zatrzymują się w miastach powiatowych - a przy proponowanym odcinku do budowy takiej nie ma.

~dobrze

Cyrk do znudzenia. Szoł trwa w najlepsze.

manukun

@fajnie
Jak sobie wyobrażasz jazdę pociągiem z Rzeszowa do Lublina przez Stalową, Kłyżów i Jastkowice? Przecież to jest nadrabianie lekko licząc 20 km - pół godziny więcej z przystankami w każdej miejscowości

~FAJNIE

TO ZNACZY obecny MOST KOLEJOWY za Pilchowem byłby tylko dla pociągów towarowych jadących z Lublina/Przeworska/Rzeszowa, bo dla towarowych ta obwodnica nie byłaby potrzebna. Mógłby też w przyszłości ten most za Pilchowem służyć jako element tej wspomnianej obwodnicy dla Szybkiej Kolei Miejskiej dookoła Stalowej Woli, ale SKM to raczej śpiewka dalekiej przyszłości...

~cho, cho

Po jaką cholerę fotografuje się z kolejarzami Nadnereżny? przecież kolej to nie jest jego brożka! Mało narobił bagna wokoło to jeszcze kolej mu zaczęła przeszkadzać? Wybraliście lovelasa no to go widzicie na każdym zdjęciu. Oj nie wyżyty emocjonalnie to pcha się się przed każdy obiektyw.

~FAJNIE

Pewnym rozwiązaniem mogłoby być zbudowanie odcinka kolejowego z Kłyżowa, który łączyłby się w okolicach Kłyżowa z istniejącą linią kolejową Stalowa Wola Rozwadów - Zwierzyniec i puszczenie go polami za Sanem przy Kłyżowie, Jastkowicach, Pysznicy i Brandwicy i połączenie go z omawianą w powyższym artykule linią kolejową nr 68 w Dąbrowie Rzeczyckiej. Wtedy pociągi pospieszne z Lublina czy z Rzeszowa korzystając z już istniejących 2 mostów kolejowych na Sanie (patrząc od Stalowej Woli za Pilchowem i przed Kłyżowem) jechałyby przez całą Stalową Wolę, a pociągi regionalne mogłyby się zatrzymywać np. w Jastkowicach czy Kłyżowie. Dzięki temu frekwencja pasażerska byłaby wśród mieszkańców Stalowej Woli i podanych wiosek znakomita!!!!!!!!!!!! Tak się zwiększa frekwencję kolejową w niektórych krajach. A Stalowa Wola miałaby wtedy piękną obwodnicę kolejową.

~jasio

a le fajne chliopaki tylko dlacego maja cienkie nogi i szerokie plecy a i glowy im wysoko urosly jak kapusty

~złośliwy

na marginesie remont linii przez Kolbuszową to jest zemsta Krzaklewskiego na Mielcu , bo go tam obrzucili jajkami. A teraz niszczą linię przez Stalową.

manukun

@AAA
Ale wiesz, że te pociągi mogły jeździć dwutorowąz, elektryfikowaną linią przez centrum miasta, zamiast je omijać linią jednotorową, w większości niezelktryfikowaną? A nie jeżdżą, bo zauważyła polityka. W końcu metropolia Kolbuszowa i Tarnobrzeg są ważniejsze niż Łańcut, Leżajsk, Nowa Sarzyna, Rudnik, Nisko i Stalowa Wola.

Najwyraźniej komuś problem sprawia nadrobić kilkanaście kilometrów, żeby obsłużyć ekstra 100 tys. mieszkańców...

~AAA

Przystanek kolejowy z peronem dla ruchu dalekobieżnego z Rzeszowa przez Lublin i do Warszawy czy Białegostoku jest zaplanowany w Charzewicach niedaleko drogi Rozwadów - Agatówka, a nie w PILCHOWIE, jak jest teraz. Będzie to lepsza lokalizacja dla przystanku niż Pilchów, ponieważ po tej drodze do Agatówki dużo częściej niż do Pilchowa kursuje i będzie kursował ZMK. Do tego kursuje aż z Niska (obecny autobus nr 4).

~AAA

Przystanek kolejowy z peronem dla ruchu dalekobieżnego z Rzeszowa przez Lublin i do Warszawy czy Białegostoku jest zaplanowany w Charzewicach niedaleko drogi Rozwadów - Agatówka, a nie w PILCHOWIE, jak jest teraz. Będzie to lepsza lokalizacja dla przystanku niż Pilchów, ponieważ po tej drodze do Agatówki dużo częściej niż do Pilchowa kursuje ZMK. Do tego kursuje aż z Niska (obecny autobus nr 4).

~zlosliwy

Czy ta informacja pasażerska i system e-bilety ma być w Pilchowie?

~Gregorypek

Jak bedzie trzeba to sie odkreci nasze tory i wysle jako dary do Mielca. Sluszna linie ma nasza wladza. Jak obiecywal tak robi, pomoc partyjna plynie do Stalowej szerokim strumieniem.

~malgosia

ale fajne chłopaki = szkoda ze same nieroby

~jasio

co to za klaciarze