Nasze rondo pod okiem miasta i sejmu

Image

Co dalej ze skrzyżowaniem przy Patriocie? Czy w końcu będziemy mogli przez duże rondo jeździć bez strachu o mandat? Czy będą sekundniki? W sali obrad Rady Miasta dyskutowano dziś na ten temat.

Daniel Hausner, zarówno jako użytkownik dużego ronda, jak i radny, który sygnały o felernym skrzyżowaniu często dostaje od stalowowolan, jest zbulwersowany tym, że mieszkańcy są karani mandatami nie za własne winy. Chodzi tu o wadliwą sygnalizację świetlną. Radny na obrady przyniósł film, na którym widać, że kierowcy przemierzający skrzyżowanie Al. JPII z KEN nie mają łatwego życia. Najpierw włącza się światło zielone w oddali, a dopiero później- to bliżej kierowców, a to oznacza, że wielu po prostu nie zdąży zjechać ze skrzyżowania na zielonym. Konsekwencją jest mandat i utrata punktów.

- Chciałbym zwrócić uwagę na to, jak działają światła na naszym dużym rondzie. Uwagę na to zwracało już kilku radnych, między innymi pan radny Durek, Zaborowski, Siembida. Dziennie mam od 15 do 20 telefonów. Ludzie skarżą się, że nie mają możliwości opuszczenia ronda. Wczoraj dzwoniła do mnie kobieta i mówiła, że przepuszczała karetkę i dostała mandat. Na zdjęciu nie ma tego, że przepuściła karetkę. To skrzyżowanie to łapanka, żeby ITD finansowo dobrze stało- przekonywał radny Daniel Hausner.

Sytuacja faktycznie jest trudna. Skrzyżowanie kierowcy starają się omijać jeśli tylko mogą. Ci, którzy nim podróżują, albo zwalniają wystarczająco wcześnie, by zatrzymać się i przeczekać jedną zmianę świateł, albo gwałtownie hamują przed drugimi światłami. Problemem jest też to, że często kierowcy ruszają widząc z oddali zielone światło i dochodzi do kolizji, bo obowiązującym światłem dla nich jest to bliżej nich, które w opisywanej sytuacji jest jeszcze czerwone.

Podczas sesji Rady Miasta prezydent zapewnił, że sytuacja jest mu znana od dawna.

- Jako kierowcy poruszamy się po mieście i pewnie to skrzyżowanie mijamy kilka razy dziennie z pewną niepewnością na plecach. Faktycznie, nie jest to ani komfortowa sytuacja, ani bezpieczna, dlatego ja już kilka tygodni temu odbyłem spotkanie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnośnie tego, że jest konieczna zmiana systemu prowadzenia puszczania fali zielonego światła na tym skrzyżowaniu. Złożyliśmy konkretne wnioski pokazujące, że zwłaszcza opuszczanie drugiej wyspy i włączanie się tam światła żółtego i zielonego odbywa się w złym harmonogramie- mówi Lucjusz Nadbereżny.

Dyrektor oddziału GDDKiA w Rzeszowie Wiesław Kaczor obiecał prezydentowi, że do końca roku będą przeprowadzone badania ruchu na tym skrzyżowaniu tak, by można było zaprogramować nowy system. Takiego liczenia aut już dokonano w połowie listopada 2016 roku.

- Prawdopodobnie zależy to od programowania. Pamiętajmy o jednej rzeczy, że niestety, na tym skrzyżowaniu, jak na wszystkich skrzyżowaniach w pasie drogi krajowej jest sterowanie indukcyjne kamerką, która na podstawie ruchu, który się zbliża decyduje o tym, czy jest przełączane światło zielone, czy czerwone. W moim przekonaniu jest to zasadniczy problem. Złożyłem również deklarację na ręce pana dyrektora Kaczora, że jestem w stanie przejąć odpowiedzialność za działanie tego skrzyżowania, zwłaszcza, że po wnioskach naszych i naszych parlamentarzystów, pani senator Janiny Sagatowskiej i pana posła Rafała Webera jest przygotowane rozporządzenie, które jest w fazie konsultacji społecznych, a które umożliwi zgodnie z prawem instalację tzw. zegarów na skrzyżowaniach. Do tej pory było to niezgodne z rozporządzeniem. W tej chwili jest już projekt rozporządzenia, który umożliwi instalację zegarów na skrzyżowaniu i odliczaniu czasu do zmiany światła, ale pod jednym warunkiem- jeżeli jest to organizacja stałoczasowa- mówi prezydent.

W tej sytuacji musiałyby zniknąć te kamery, które sterują ruchem w zależności od jego natężenia (nie mylić z kamerami do łapania kierowców za np. zjazd ze skrzyżowania na żółtym i czerwonym świetle).

Prezydent odniósł się też do filmu zaprezentowanego przez radnego Daniela Hausnera.

- Ani ja, ani nikt inny nie mamy kompetencji do tego, aby podważać decyzję o tym, że te kamery nagrywające się tam znajdują. Myślę, że z tym będzie trudno walczyć, natomiast powinniśmy walczyć o to, aby był wprowadzony system stały na tym skrzyżowanie. Myślę, że wówczas problem by zniknął. W tym temacie od kilku tygodni prowadzimy rozmowy. Złożyłem bardzo jasną deklarację, że Miasto Stalowa Wola będzie uczestniczyło w procesie zmiany tego systemu, bo uważam, że on jest błędny. Myślę, że każdy, kto porusza się po tym skrzyżowaniu- każdy kierowca- jest w stanie wyciągnąć tego typu wnioski- mówi Lucjusz Nadbereżny.

Trzeba też pamiętać, że jest to droga w jurysdykcji GDDKiA, a to oznacza, że miasto nie ma bezpośredniego wpływu na to, co tam jest montowane.

- Powiem również bardzo mocno, że to skrzyżowanie powinno być w zarządzie Miasta Stalowej Woli również nie ze względu na same światła, ale i pod względem wizerunkowym. To nie jest najpiękniejsze skrzyżowanie w Stalowej Woli pod względem zagospodarowania zieleni. Ten pas drogi będzie kiedyś nasz. Mamy nadzieję, że w roku 2021, kiedy będzie wybudowana obwodnica Stalowej Woli i Niska, ten pas będzie najprawdopodobniej w zarządzie Miasta Stalowej Woli, więc i tak będziemy brali odpowiedzialność za to skrzyżowanie- mówi prezydent.

Radny Daniel Hausner uważa, że mieszkańcy nie powinni płacić tych mandatów, które wystawa ITD.

- Od 25 kwietnia tego roku ITD, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, nie ma prawa do przetwarzania danych osobowych. Wysyłanie takiego mandatu to jest właśnie przetwarzanie danych osobowych- mówi radny.

- W trosce o portfel mieszkańców Stalowej Woli czuje się w obowiązku odpowiedzieć: chyba, że pan radny Daniel Hausner pokryje koszty odsetkowe i ewentualne koszty postępowań sądowych w tym zakresie: prosiłbym, żeby pan doprecyzował swoje zobowiązanie, jeżeli wzywa kogoś do niepłacenia mandatów. Był już premier RP, który wezwał osoby do niepłacenia abonamentu RTV i później wielu emerytów i osób, które nie są wysoko sytuowane bardzo mocno się zdziwiły kiedy przyszły polecenia zapłaty na dużo większą kwotę- mówi prezydent.

Jak powiedział Daniel Hausner skutkiem złej pracy świateł jest 28 tys. mandatów wystawionych użytkownikom tego skrzyżowania…

Poseł Rafał Weber podkreślił, że montaż sekundników będzie możliwy dzięki przychylności władz Polski i zmianie przepisów. Wcześniej takiej dobrej woli nie było.

Materiał video

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
e2rds

Andrzejek, widzisz teraz odczytałeś to prawidłowo i prawidłowa była analiza i właśnie chodziło mi o drugi samochód. Ja nie mówię o 15 sekundach, tylko o około 5 sek, to wystarczy żeby usunąć się z kolizyjnego odcinka, nawet wtedy, jeśli żółte zapali się 10 metrów przed pasami, nie musisz ostro hamować, bo w 2 sekundy przejeżdżasz około 25 metrów i przez następne dwie wjeżdżasz w wolną strefę bezkolizyjnie, mając w zapasie 1 sekundę. Konsekwencje: brak mandatów, brak zagrożenia, ale może to oto chodzi żeby tak nie było.

~asd

"Najpierw włącza się światło zielone w oddali, a dopiero później- to bliżej kierowców, a to oznacza, że wielu po prostu nie zdąży zjechać ze skrzyżowania na zielonym. Konsekwencją jest mandat..." - a przyczyną niewiedza. Tak ustawione sygnalizatory należy po prostu traktować oddzielnie i reagować na ten bliższy, a potem na następny(nawet jakby 10 w rządku było). Przy wjeżdżaniu na to skrzyżowanie z rozsądną prędkością problemów nie ma. Tu nie ma "zjazdu na czerwonym" (to przy pojedynczym sygnalizatorze nie jest wykroczeniem) tylko przejeżdżanie za czerwony sygnał - tu dyskutować nie ma o czym. Wjechałem na zielonym, na następne jest czerwone - to stop przed sygnalizatorem, i tyle.

~swoj

Ruch drogowy to powinien być przedmiot w szkole, najlepiej przed wf-em, ażeby cokolwiek przyswoić na świadectwie z podstawowej prawo na rower , po sredniej na smaochód ... wtedy było by mniej wypadków, a tak podobno na tym rondzie nie ma w ogóle wypadków? Ani Prezydent ani Radni nie mają takiej wiedzy ,, nie prezentują jej , a szkoda może ostatnio wskutek działań GD Dróg na pewno się zmniejszyła ilość wypadłów , co w przeliczeniu na wydane pieniądze na kamery i cały osprzęt ,który wisi na słupach tego skrzyżowania jest dokładnie tyle co wydaję matka z dziećmi na zakupy spozywcze mleko i chleb przez okres trzech dni .

~marek

ja mam propozycje
nie likwidowac swiateł bo co jak co ale sa potrzebne zadne 2 pasmowe rondo na tej drodze nie bedzie bezpieczne szczegolnie przy naszych kierowcach( mam dobra droge poszanujmy)
tylko zrobic cykl stały z dosc długim pomaranczowym ( chociaz na tym filmie widac ze swieci sie naparwde sporo okolo 5 sekund a to w przeliczeniu na metry przy predkosci 50km/h daje jakies 50 -60 metrow na wychamowanie)
panowie szlachta zakazany jest wjazd za sygnalizator na czerownym a pomaranczowe to sliska sprawa
jak jestes zmuszony wjechac na czerownym za sygnalizator bo np jedzie karetka
to nawet jak dostaniesz bilet to mozesz sie odwołac i wtedy napewno anuluja
jak kiedys zjechałem na czerownym za swiatła dla strazaków i nic nie dostałem i wjechałem sporo bo całym samochodem za sygnalizator

~123rt

a ja sie pytam kiedy pan radny zamiast zajmowac sie czyms co i tak pozostanie takim jakim jest wezmie sie i zainteresuje sie tym czym ludzie pala w piecach bo idac po miescie tam gdzie sa domki jednorodzinne oddyachac sie nie da dysm z komina czarny w gardle gryzie i chyba kazdy udaje ze nie widzi problemu
co chcemy miec tu drugi kraków ze smogiem

~zbyszek

~teodors
przyjacielu ja ma swoje lata pamietam jak budowali to skrzyzowanie ( o ile dobrze pamientam 1978 roku
i przez lata 80 do 1993 roku nie było tam swiatel tylko postawione znaki stop plu były 3 pasy ruchu i była masa wypadków( duzo wiecej niz obecnie mimo ze aut było duzo mniej0
i dlatego zrobili swiatła i porównujac poprzednie czasy do obecnych jest raptem kilka wypadkow w roku
faktycznie swiatła dzialaja nie najlepiej ale musza tam zostac bo bez swiateł juz bylo i naprawde nie bylo dobrze popytajcie starszych ludzi co pamientaja tamte czasy

Andrzejek

~Widz Tomasz każde z tych świateł to osobne skrzyżowanie. Zwróć uwagę, że światła stoją zawsze przed a nie za skrzyżowaniem. To nie światła informujące.

~siwy wystarczy znać przepisy i wiedzieć jakie obowiązki ma kierowca w samochodzie. Wtedy nie jesteś łosiem i nie dajesz sie kroić.

~~Jan myślę, że często kierowcy zajmują się czymś innym niż kierowanie autem. Często widzę jak obok mnie stoi auto a w nim kierowca rozmawia przez telefon lub się nim bawi.

~~Jan

Przestańcie pieprzyć że to jest rondo! Czyżby pseudo kierowcy nie odróżniają skrzyżowania z sygnalizacją świetlną od ronda? Przez takie gadanie niektórzy myślą że są na rondzie w ruchu okrężnym i dochodzi do kolizji. Dziwie się że na portalu wypisuje się takie bzdury że niby to jest rondo.Skrzyżowanie jest jak każde inne , tylko kierowcy są niedouczeni.

~siwy

ja sam osobiście jeżdżę Okulickiego albo Poniatowskiego. nie dam zarobić złodziejom z Wiejskiej

~Widz Tomasz

Andrzejek ja rozmawiałem z radnym Hausnerem i zwrócił uwagę na kolejność zapalamych świateł . Jak film sie zaczyna to pierwsze zielone jest to z przodu a następnie wskakuje zielone to drugie. Dalej na filmiku widać ze zielone zapala sie to w oddali a następnie to sprzodu. No i jak zapala sie żółte ? Raz w jednym czasie na obu sygnalizatorach a innym razem z jakimś tam opóźnieniem. Działają jak chcą a przejazd to los szczęścia !
Mówił mi ze były starosta jeździ tam na Ecika czyli zatrzymuje sie i czeka do kolejnej sekwencji światła zielonego umiech

Andrzejek

e2rds tak. W zaznaczonym przez ciebie fragmencie nie było żadnych nieprawidłowości. Wjechali na pierwsze skrzyżowanie na zielonym. Corsa była dalej więc na drugim nie zdążyła i słusznie się zatrzymała. Audi nie bardzo widzę, w którym momencie był jak zapaliło sie pomarańczowe. Oczywiście że pomarańczowe mogło by mrugać lub świecić jeszcze przez dodatkowe 2 sekundy lub nawet 15. Tylko czy jest sens?

Nie filozofuję. Opisuję co widzę. Obawiam się że jak zaczynasz z takiego tonu to masz obawy o swoje argumenty.

e2rds

Andrzejek, czy przeglądałeś filmik i potrafisz czytać ze zrozumieniem, czy tylko filozofować, ustawienie świateł na tym skrzyżowaniu jest typowe na mandaty.

Andrzejek

e2rds każde z tych świateł to osobne skrzyżowanie. Jak są światła i świeci się czerwone to masz obowiązek się zatrzymać. Jedno skrzyżowanie przejechał na drugie się nie załapał.

e2rds

Bardzo dobrze, że pokazano ten filmik z kamery, proszę prześledzić samochód wjeżdżający na skrzyżowanie w 3 minecie 42 sekundzie, wjeżdża na zielonym, w momencie gdy jest na pasach zapala się żółte, mija ostatni pas ruch z kierunku prostopadłego już na czerwonym. A teraz jeśli znajdzie się między strzałką, a pasami w momencie zapalenia się żółtego, to nie zdąży wyhamować przed pasami i w chwili zapalenia się czerwonego będzie dokładnie na środku pasów o ruchu prostopadłym i czyja to jest wina. Moim zdaniem, światło żółte przed czerwonym winno palić się około 5 sekund, a nie trzy. To jest całe zło tego skrzyżowania.

Andrzejek

Obejrzałem ten arcyciekawy film i nie widzę nieprawidłowości w działaniu świateł. Zauważyłem jednak, że pomarańczowe światło świeci sie bardzo długo ;-)
Lubię radnego Daniela ale myślę że ma za dużo wolnego czasu.

~teodors

Sciagnac te kamery bo podgladaja i wkurzaja.Za komuny na skrzyzowaniu bylo lepiej wiec trzeba wszystkie kamery wypieprzyc.

~hehek

hehe i nadbereżny nie wie kto wnioskował o te kamery, obłuda w zenicie umiech

~mieszkaniec

" Poseł Rafał Weber podkreślił, że montaż sekundników będzie możliwy dzięki przychylności władz Polski " i zmianie przepisów (czy moze mial na mysli zmiany w Konstytucji RP?). No prosze, za darmo tyle kasy posel nie bierze,Rzad sie zajmie naszym rondem i moze bedziemy mieli nowy ustroj? (wielka zasluga posla - podobno sam to wymyslil)

~mieszkaniec

~tylko ON - nie zartuj sobie - raczej siodlo na kota.

~tylko ON

Komisja śledcza tu nic nie pomoże w tym rondzie. Tylko prezes może podejmować decyzje i on jedynie jest decydentem. Za każdą firmę odpowiada jakiś prezes, który ponosi konsekwencje za jej wzloty i upadki. A tu facet rządzi krajem i za nic nie odpowiada. Wybrał sobie popychadła które robią co im każe i cieszy się jak dziecko gdy wołają do niego "naczelniku". Marszałek miał "kasztankę", jemu czas kupić kucyka!

~szczeKACZKA

Poseł Weber powiedział, że "montaż sekundników będzie możliwy dzięki przychylności władz Polski" lepszego dowcipu nie słyszałem. Panie Weber myślę, że rada ministrów z Beatką powinna tu przyjechać na posiedzenie wyjazdowe. A jeśli zajdzie konieczność to powołać sejmową komisję śledczą czy aby tu nie dotarły opary smoleńskiej mgły?

~Danielson

28 000 tyś mandatów umiech * 500 zł = 14 000 000 milionów złotych umiech pewnie inwestycja się jeszcze niezwróciła.... ;) - dojna krowa...

PS. W sobotę w lotto do zgarnięcia 13 000 000 umiech

~marek

włanczac
hehehe analfabeta ale w sumie w tym wpisie logika jest

~batmanek

kazde swiatła na tym skrzyowaniu to tak jak by osobne skrzyzowanie to po pierwsze
po drugie fakt te drugie swiatła powinny włanczac sie pierwsze ( dla tych co tam stoja by mogli ruszyc ) aale i powinny byc zapalone dłuzej dla tych co wjada dopiero z pierwszych swiateł
problem jest wtedy gdy z zielonego na czerwone zmieniaja sie jednoczesnie to ktos jadac przez pierwsze swiatla musi na drugie hamowac
po 3 dołozyc po 2 sekundy na pomaranczowe i sparwa rozwiazana
5 sekun do jakies 50 metrów przy predkosci 50 km a to wsytarczy na spokojne wyhamowanie z i zatrzymanie sie

~38tr

i co takiego dziwnego na tym zdjeciu
ja jezdze po krakowie i tam kazde swiatla ta tego tupu skrzyzowaniu tak dzialaja ( rondo grunwaldzkie itp)
najpierw drugie swiatła by ci co stoja na nim mogli ruszyc i zjechac
a potem pierwsze swiatła dla tych co dopiero wjezdzaja
jak ktos nie umie jezdzic po tym skrzyzowaniu to lepiej niech do krakowa nie wjezdza bo wstyd

~misiek

najpierw to zróbcie film jak jezdza kierowcy w miescie to dopiero bedziecie zszokowani a potem przyjdzie czas na reszte

~fefr

zlikwidowac wszytki 2 pasmówki w miescie a obwodnice zrobic 1 pasmowa i bedzie lux miasto znaczy miescina

~bogdan

"indukcyjne sterowanie kamerką" jak to określił Pan prezydent jest do niczego. Jako przykład podaję skrzyżowanie ulic KEN i Niezłomnych(za wiaduktem). Jeżdżę często przez to skrzyżowanie w nocy i nad ranem.Pomimo że nie ma nikogo na skrzyżowaniu, to światła mają ustalony cykl i trzeba stać i czekać na zielone. Żadne sterowanie tam nie ma miejsca.

~mxik

to jakas kpina stalowa wola jedno rondo kazde skrzyzowanie rondem
od dwóch dni widacj jacy kierowcy jezdza po stalowej
popatrzcie sobie na rondo koło pkp cud ze nikt jeszcze nie ucierpiał
potrafia nawet pod prad jechac sam widziałem jak ktos pojechal z mickiewica w solidarnosci
mam takie odczucie ze przed przebudowa było bezpieczniej a jak pokazuje zycie korki były przed rondem i teraz tez sa tylko były na ofiar katynia a teraz sa na solidarnosci

~ffff

nie bedzie w zarzadzie miasta bo drogi krajowe po oddaniu obwodnic przechodza pod zarzad dróg wojewódzkich ( zapewne tak sie stanie bo droga od ronda do tarnobrzega to droga wojewódzka)
zgadzam sie te swiatła kiepsko działaja ale i patrzac na kierówcow mam takie samo wrazenie ze tez kiepsko jezdza
telefony komurkowe papieroski w garsci wielu tez ma na liczniku doprze ponad 50 km
proponuje ustwaic swiatla ( moze byc cykl staly) a policje by baczniej patrzyli na to co robia kierowcy w czasie jazdy
bo zwykłe rondo to masakra w tym miejscu ( zamiast 4 pasów 2 w prost i po pasie do sktetu bedzie conajwyzej 2
takie cos jak zrobli koło dworca pkp
jechałem i woczraj i dzisiaj z pracy i to jest kpina tak niebezpieczne jest ze strach wjechac
kazdy jezdzi jak chce i z którego pasa jak chcce do tego rowerzysci i ten super pas co sie konczy zaraz za przejazdem dzisiaj o mało wlos koles z tego pasa na mnie nie zjechał