Oszuści nie śpią, nie daj się zwieść!

Image

Nie ma tygodnia w Stalowej Woli, by na policję nie zgłosiły się osoby oszukane na transakcjach realizowanych w sieci. Na temat tego jak się uchronić przed oszustwami, jakie prawa mają konsumenci dyskutowano w Ekonomiku.

21 maja w ZSP nr 3 w Stalowej Woli odbyła się konferencja pt. „Konsument w sieci". Była to już ósma tego typu impreza, której towarzyszył konkurs praw konsumenta. Biorą w nim udział uczniowie z powiatu stalowowolskiego i niżańskiego.

- Ideą naszej konferencji jest pokazanie konsumentom, że zakupy stanowią bardzo dużą część naszego życia, bo kupuje się teraz bardzo dużo w sieci. Bardzo wiele osób korzysta z płatności mobilnej, z bankowości mobilnej. My, właśnie dzięki tej konferencji chcemy udowodnić, że jest to bezpieczne. Można się z tym oswoić. W obecnych czasach ta świadomość konsumentów jest coraz większa. Konsument może odwołać się do swoich praw, może reklamować dany towar. Nie jest tak, że jeśli coś się nam nie podoba, to musi u nas zostać na zawsze. Mamy tą świadomość, że możemy walczyć o swoje prawa- mówi Krzysztof Czerniakowski, uczeń ZSP nr 3.

Podczas czwartkowej konferencji w Ekonomiku poruszano wiele tematów dotyczących ochrony praw konsumenta, zakupów przez Internet, marketingu w sieci, bankowości mobilnej, pułapek jakie czyhają na konsumenta.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów Jerzy Kozielewicz podkreśla, że świadomość konsumentów jest coraz wyższa, o czym świadczyć może ilość udzielanych porad. W 2013 roku PRK udzielił 968 porad, rok później- 1619, w tym roku już około 600, a mamy dopiero połowę maja.

- Coraz więcej osób upomina się o swoje prawa. Jeżeli przedsiębiorca odmawia tego na pewnym etapie, to przychodzą i proszą o interwencję i ja interweniuję. Jeśli to nie pomaga, to składamy pozew do sądu. W 2013 roku pozwów złożyliśmy 13, w 2014 było ich 17- mówi Jerzy Kozielewicz.

Podczas konferencji rzecznik poruszył temat związany ze zmianami w ustawie konsumenckiej, która została uchwala w grudniu 2014 roku. Zmiany przepisów nałożyły na sprzedawcę nowe obowiązki.

- Najistotniejsza zmiana z punktu widzenia konsumenta jest taka, że jeżeli sprzedawca przez Internet zgłasza ofertę, to ima obowiązek poinformować, że zamówienie towaru jest odpłatne, czego do tej pory nie było. Nie ma też już czegoś takiego jak umowa na telefon. Jeśli nawet konsument przez telefon zgodzi się na jakaś usługę czy zakup czegoś, to i tak przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć to trwałym nośniki np. na piśmie- mówi Jerzy Kozielewicz.

Na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni mówił aspirant sztabowy Andrzej Walczyna. Zanim zdecydujemy się na zakupy przez Internet, należy dobrze sprawdzić sprzedającego. Szacuje się, że w każdym tygodniu do stalowowolskiej komendy zgłaszają się 2-3 osoby, które zostały oszukane przy okazji różnego rodzaju zakupów przez Internet.

- Możliwość zakupów przez Internet to bardzo dobra rzecz, zakupy takie skracają nam czas dzięki różnego rodzaju transakcjom. Niosą one także duże zagrożenie. Prowadzimy dużo postępowań dotyczących zwłaszcza oszustw. Klienci zamawiają różnego rodzaju towar, począwszy od samochodów, a skończywszy na perfumach, butach, odzieży, zabawkach. Niestety, trafiają w sieci na nieuczciwe osoby, które pobierają pieniądze za konkretny towar, którego klient później nie otrzymuje, bądź jest to towar inny niż zamawiany lub jest uszkodzony. Oczywiście, możemy się przed tym bronić sprawdzając wiarygodność takich sprzedawców. Możemy sprawdzać opinie, które są zawarte na stronie kontrahenta od osób, które korzystały już z jego usług. Jeżeli natrafiamy na nieprzychylne opinie, to lepiej zrezygnować z tych zakupów i szukać innego oferenta, by nie stać się ofiarą oszusta- mówi aspirant sztabowy Andrzej Walczyna, rzecznik KPP Stalowa Wola.

MP

Przewiń do komentarzy













Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~lidka

hohoho, Ekonomik idzie jak lokomotywa. Co rusz jakieś artykuły o tej szkole. Szacun za chęci ;)

palvch1

Zasada jest prosta- kupować na portalach aukcyjnych gdzie jest możliwość oceniania transakcji- ja kupuję na allegro, jak widzę że sprzedający ma dużo negatywów, albo jest to nowy użytkownik jeszcze bez komentarzy, to znajduję kogoś innego- u którego wszystko jest ok. To jest bardzo proste, stosuję i nigdy się nie zawiodłam. Zdarzyło mi się ze dwa razy że coś było nie tak, zostały mi zwrócone pieniądze ale wystawiłam komentarz neutralny i opisałam jaki był problem, bo jak ktoś coś kupuje to po to żeby otrzymać, a nie kupić, czekać na towar a potem czekać na zwrot pieniędzy, strata czasu, dlatego trzeba też informować innych użytkowników co było nie tak.

~bula

na allegro trzeba uwazac tzn na sprzedawcow oszustow!

~cola

fakt faktem bez wąsów inny człowiek umiech

~Jolka

mnie dwa razy na doładowaniu telefonu oskubali i raz na sprzęcie rtv, ale allegro mi zwrocilo kase, ale po sądach trzeba było łazić

~Ciocia Jadzia

panie Kozielewicz niech pan wąsy zapuści bo patrzeć nie można, bez wąsów to nie pan!

~Pawel

ja juz sie przejechałem kilka razy na allegro, np kupiłem telefon ktory jednoczenie 3 inne osoby kupiły umiech nikt go w sumie nie dostał. Kupiłem doładowanie do telefonu, którego nigdy nie dostałem. Potem kupiłem kamerę która okazała się kradzoiona w tym konkretnym przypadku odzyskałem pieniadze w innych niestety nie. Jak ktos ma duzo negatywow to nie warto kupowac lepiej dołozyc 20-50 zł i miec pewnosc ze od kogos kto ma dobra opinie kupic