Potrzebny nadzór pedagogiczny ?
System szkolnictwa w Polsce nie jest skomplikowany, ale nie o skomplikowanie tu chodzi ogólnie, lecz o sposoby zarządzania szkołą i takie pojęcie jak nadzór pedagogiczny oraz ewaluacja. Co to jest nadzór pedagogiczny? Jak się ma do tego ewaluacja?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku zawiera najnowszą koncepcję systemu nadzoru pedagogicznego w szkołach. Jej głównym celem jest umożliwienie gromadzenia kompleksowych informacji dotyczących jakości funkcjonowania szkół oraz samego systemu edukacyjnego. Projekt został wdrożony dzięki funduszom Unii Europejskiej. Dlaczego tak się stało? Ponieważ szkolnictwo stanęło przed nowymi wyzwaniami - już bowiem nie wystarczy nauczyć czytać i pisać. Szkoła musi kształtować odpowiednie postawy uczniów i, aby spełnić ten cel, należało stworzyć specjalny system nadzoru pedagogicznego.
Nadzór pedagogiczny - ewaluacja to działania zewnętrzne i wewnętrzne. Ewaluacja to nic innego jak ocena działalności danej placówki przez zewnętrznych wizytatorów i grono pedagogiczne, wyznaczanie sobie nowych celów, zadań, określanie słabych i mocnych stron tych postanowień. Ewaluacja zewnętrzna jest wykonywana w trzech etapach. Pierwszym jest ocena zajęć, analiza dostarczonych przez placówkę dokumentów. Następny etap ewaluacji to praca w szkole. Wizytatorzy prowadzą rozmowy oraz ankietują różne grupy społeczne związane z placówką, którą badają. Rozmawiają z nauczycielami, uczniami, rodzicami, jak również z osobami, które bezpośrednio nie są związane ze szkołą. Trzeci etap polega na analizie zebranych danych. Inna jest ewaluacja wewnętrzna, którą częściej określa się jako autoewaluację. Jest to jeden z filarów nowego systemu nadzoru pedagogicznego polskich szkół i placówek oświatowych. Ewaluacja wewnętrzna nie jest niczym innym jak autorefleksją i analizą własnych działań placówki pedagogicznej. Autoewaluacja ocenia takie działania w szkole, jak: możliwości rozwojowe uczniów, chęć i zainteresowanie w uczestnictwie w zajęciach, jak również kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań społecznych. Ważne tutaj jest także motywowanie czy osiąganie przez uczniów wysokich wyników w nauce.Podsumowując należy stwierdzić, że nadzór pedagogiczny ma spełniać jakby dwie role - kontrolną, a zarazem być motorem napędowym do rozwoju placówki.
Artykuł sponsorowany
Komentarze
Bardzo dobrze,że jest taki nadzór!Po pierwsze sprawdzą papiery,poziom nauczania,poza tym Rodzice mogą się swobodnie wypowiedzieć do osób z nadzoru co widzą w szkole złego.
Najlepiej zlikwidować wszystkie kuratoria a środki przekazać szkołom. Wystarczy kontrola naczelników UM. Obecny nadzór pedagogiczny to produkcja niepotrzebnych papierów.
Ewaluacji w pierwszej kolejności należy poddać zarządzajacych oświatą oraz twórców coraz to nowszych programów, których głównym celem jest wyrwanie z budżetu jak największej kasy dla nich samych. Szkoły winny wrócić do porządnego uczenia i wymagania aby uczniowie opanowali zdolność tego lekceważonego "czytania i liczenia". To, że w szkołach powszechne są stuprocentowe promocje do następnych klas nie oznacza, że zainteresowani to potrafią.
najlepiej jakby kontrolujący byli z innego województwa.