Więź w działaniu

Image

Realizacja w 2014 roku Projektu pn. „Więź w działaniu między pokoleniami” możliwa była dzięki dofinansowaniu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Osłonowego „Wspieranie Jednostek Samorządu Terytorialnego w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”.

Instytucjami zaangażowanymi w jego powstanie i realizację były: Gmina Stalowa Wola, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Stalowowolski Ośrodek Wsparcia i Interwencji Kryzysowej. Celem Projektu było podjęcie takich działań, które mogłyby wpłynąć na poprawę sytuacji rodzin i osób zagrożonych zjawiskiem przemocy w rodzinie oraz jej doświadczających. Tematem przewodnim, który łączył większość poszczególnych działań było tworzenie, pielęgnowanie i pokazywanie pozytywnych więzi rodzinnych. Temat więzi stanowił kontynuację działań podjętych w zeszłym roku. Natomiast nowym elementem wprowadzonym do Projektu w tej edycji było zaproszenie seniorów do udziału w niektórych działaniach. Kreowanie i pokazywanie ogromnej wagi pozytywnych więzi w rodzinie, zarówno między dziećmi i rodzicami, jak i dziadkami stanowi największą szansę i alternatywę dla przemocy w rodzinie.

Działania Projektu podzielone zostały ze względu na jego odbiorców na trzy obszary.

W ramach pierwszego skierowanego do grupy osób w różnym stopniu uwikłanych w przemoc (zagrożonych, doświadczających lub doświadczonych przez przemoc) realizowano:

1) Zajęcia terapeutyczne realizowana metodą psychodramy dla dzieci wychowujących się w rodzinach wieloproblemowych (głównie alkohol i przemoc) – odbywały się one w świetlicy socjoterapeutycznej, łącznie przeprowadzono 30 godzin zajęć. W trakcie realizacji zajęć uczestnicy mieli możliwość konstruktywnego rozładowania złości, rozwijania empatii, wzmocnienia samokontroli, poprawy pewności siebie, rozładowania napięcia emocjonalnego, rozwijania wyobraźni, nauki wdrażania zasad społecznych, uświadomienia posiadanych zalet, poprawy jakości kontaktów z rówieśnikami, doświadczenia wzrostu poczucia własnej wartości.

2) Konsultacje i porady udzielane w Placówce Interwencyjnej dla Dzieci i Młodzieży, skierowane były zarówno do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców bądź opiekunów – realizowane były w formie indywidualnych spotkań na terenie Placówki. Przeprowadzono łącznie 38 godzin konsultacji, wychowankowie mieli możliwość zwerbalizowania i odreagowania trudnych emocji oraz przeanalizowania różnych możliwości rozwiązania ich aktualnej sytuacji, w tym przygotowania na ewentualne umieszczenie w Domu Dziecka lub ośrodku resocjalizacyjnym, obniżenia poziomu napięcia co spowodowało zaprzestanie samookaleczania się i zmniejszenia nasilenia myśli samobójczych, omówienia możliwości wyjścia z kryzysowej sytuacji.

3) Porady i konsultacje prawne prowadzone w formie indywidualnych spotkań – realizowane były w wymiarze 6 godzin tygodniowo. Dyżury pełnione były w 2 miejscach w mieście, tj. w siedzibie SOWiIK oraz w siedzibie Stowarzyszenia „Tarcza”. Z konsultacji i porad skorzystało około 140 osób, łącznie zrealizowano 136 godzin dyżurów. Udzielane porady dotyczyły głównie prawa rodzinnego: rozwód, alimenty, ustalenie kontaktów oraz karnego w kwestii znęcania się czy prawa ofiar przemocy w rodzinie.

4) Działania aktywizujące i wspierające kobiety– skierowane zostały do kobiet doświadczających przemocy i jej skutków, miały na celu odbudowanie i podtrzymanie ich umiejętności uczestniczenia w życiu społecznym oraz pobudzenie do zmiany sytuacji zawodowej i nabycie kompetencji społecznych. Zadaniem koordynatora było rozpoznanie indywidualnych potrzeb, zasobów i barier klientki, podtrzymywanie motywacji do udziału w zajęciach i towarzyszenie w realizacji podjętych zamierzeń. W ramach tego działania kobietom zaproponowano: pomoc prawną, psychologiczną, indywidualne doradztwo zawodowe, warsztaty kreowania własnego wizerunku.

5) Zajęcia warsztatowe dla osób uzależnionych i współuzależnionych, które odbyły się w Poradni Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu, a uczestnikami były osoby będące w trakcie realizacji programu terapeutycznego. Warsztaty stanowiły wzbogacenie programu terapeutycznego, poświęcone były tematyce konstruktywnego radzenia sobie ze złością, funkcjonowania członków rodziny dotkniętej przemocą oraz ochrony przed zachowaniami przemocowymi, były dodatkowym źródłem informacji na temat destrukcji jaką alkohol wprowadza w życie, związku między nadużywaniem substancji psychoaktywnych, a przeżywaniem złości i zachowaniami agresywnymi.

6) Działania edukacyjne skierowane do osób starszych – przeprowadzono 6 mini wykładów dla seniorów skupionych w Dziennym Domu Pobytu, Klubie „Emka”, Stowarzyszeniu „Srebrne Lata”, Klubie Seniora „Promyk”, Uniwersytecie Trzeciego Wieku, Klubie Seniora „Emka” przy Spółdzielczym Domu Kultury. W wykładach wzięło udział 185 osób. Tematyka obejmowała znaczenie przywiązania w więziach rodzinnych, system rodzinny, rolę babci i dziadka w życiu rodzinnym, w informacje te wpleciona została tematyka dotycząca problemu przemocy wobec osób starszych.

W ramach drugiego obszaru działań skierowanego do rodziców i dziadków chcących tworzyć prawidłowe więzi i relacje realizowano:

1) Warsztaty psychoedukacyjne dla przyszłych rodziców przeprowadzone zostały w wymiarze 40 godzin, mamy wyposażone zostały w wiedzę i umiejętności dotyczące radzenia sobie w codziennych kontaktach z dziećmi, uczyły się dialogu i kształtowania więzi od pierwszych chwil życia dziecka; zorganizowane zostało spotkanie z pielęgniarką środowiskową, podczas którego mamy mogły otrzymać odpowiedzi na najbardziej nurtujące je pytania związane z opieką nad małym dzieckiem.

2) Warsztaty dla rodziców pn. „Szkoła dla rodziców” – przeprowadzona została 1 edycja w wymiarze 40 godzin, oprócz mam wzięło w niej udział również kilku ojców. Rodzice zdobyli istotne dla dziecka i jego rozwoju informacje i umiejętności dotyczące głównie stawiania granic, rozumienia i słuchania dziecka czy dostrzegania jego potrzeb.

3) Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców samotnie lub z daleka wychowujących dzieci pn. „Jak być rodzicem samotnie lub z daleka wychowującym dziecko”. Zajęcia zorganizowane zostały dla 1 grupy uczestników i odbyły się w formie 2-dniowych warsztatów. Łącznie przeprowadzono 16 godzin zajęć. Rodzicom zaproponowano wspólne wyjścia z dziećmi do kina na bezpłatne seanse filmowe.

4) Wspólny wyjazd ojców z dziećmi do Ulanowa – zorganizowany został w sobotę, 11 października. Cała impreza trwała około 10 godzin, obejmowała 2 etapy zgodnie z założonym programem, tj. pierwszy, w którym zorganizowane zostały osobne zajęcia dla ojców (paintball) i dzieci dostosowane do ich wieku (m.in.: tor sprawnościowy, mega piłkarzyki, ścianka wspinaczkowa, bunge run, wyprawa samochodami terenowymi, strzelnica i wiele innych), a następnie wspólna zabawa podczas 2 etapu polegająca na wspólnych zmaganiach grupowych ojców z dziećmi. W wyjeździe wzięło łącznie udział 85 osób, w tym dzieci w wieku od 6 do 16 lat. Uczestnikom został zapewniony transport i ciepły posiłek pomiędzy etapami zabawy. Każdy ojciec miał możliwość całodniowego spędzenia czasu z dziećmi w atrakcyjny sposób sprawdzając się przy okazji różnych zawodów, według zaplanowanego programu dostosowanego do wieku uczestników.

5) Warsztaty dla babć i dziadków – była to pilotażowa „Szkoła dla babć i dziadków”, przeprowadzono 1 edycję zajęć w wymiarze 40 godzin, wzięły w niej udział babcie, które mają wnuki w wieku od kilku miesięcy do 18 lat. Na zakończenie odbyły się wspólne wyjazdowe zajęcia integracyjne razem z wnuczętami (konkursy, kulig, ognisko).

Wszystkie warsztaty skierowane do rodziców oraz babć realizowane były w oparciu o standardy programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”, odpowiednio zmodyfikowane pod potrzeby konkretnej grupy uczestników.

W ramach trzeciego obszaru działań poświęconego lokalnemu środowisku realizowano następujące działania:

1) Działania informacyjno-edukacyjne skierowane do ogółu mieszkańców naszego miasta – informacje o Projekcie i jego poszczególnych działaniach. Umieszczane były na stronach portali internetowych. Informacje edukacyjne przygotowane zostały przez lokalne telewizje i radio. Opracowano i wydrukowano także ulotki z wkładkami przeznaczonymi dla poszczególnych odbiorców działań Projektu oraz kalendarze na 2015 rok, w których znalazły się zdjęcia z niektórych zrealizowanych działań. Kalendarze zostały rozdysponowane wśród uczestników Projektu, w instytucjach i placówkach oświatowych. Ponadto zakupiono broszury i materiały edukacyjne poświęcone tematyce przeciwdziałania przemocy w rodzinie, które przekazano do instytucji realizujących procedurę „Niebieskie Karty”.

2) Występ kabaretu „HRABI”, który odbył się w dniu 21 grudnia w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury. Wejściówki były bezpłatne i przekazane zostały wszystkim uczestnikom działań realizowanych w ramach Projektu oraz instytucjom, które brały udział w realizacji Projektu.

Ponadto zorganizowano:

1) Szkolenie dotyczące uwalniania traumy w ciele metodą TRE jako warunku dalszej pracy terapeutycznej w wymiarze 16 godzin, w którym wzięli udział specjaliści na co dzień pracujący z osobami doświadczającymi przemocy, będącymi w kryzysie. 2) Konferencję pt. „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – trudności instytucjonalne i dobre praktyki”, która odbyła się 19 listopada, wzięli w niej udział przedstawicieli m.in.: prokuratury, sądu, policji, pomocy społecznej, służby zdrowia, oświaty, a jej celem był rozwój współpracy interdyscyplinarnej oraz zapoznanie się z dobrymi praktykami w tym zakresie.

Artykuł sponsorowany




Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~ksiądz

oby tylko księża i Filip K. nie uczestniczyli w takich zajęciach... bo wiadomo czym to się skończy

~matma

Działanie.