Coraz większa konkurencja na rynku przewoźników i wysokie koszty utrzymania przedsiębiorstwa miały być przyczyną kłopotów finansowych, w jakie wpadł stalowowolski PKS. Nie jest to odosobniony przypadek w kraju, bowiem podobne problemy spotykają wiele przedsiębiorstw występujących pod szyldem „PKS”, jak choćby PKS Wschód, gdzie w pewnym momencie zaczęło brakować nawet paliwa do autobusów i trzeba było odwoływać kursy.
Oszczędności
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej było niegdyś finansową potęgą w Polsce. Niestety, te czasy bezpowrotnie minęły i dziś większość firm spod znaku „PKS” ma kłopoty, które nie ominęły także stalowowolskiego przedsiębiorstwa. Będącą w zapaści finansowej firmę, w 2010 roku postanowiło przejąć starostwo powiatowe. Rok później zmienił się prezes firmy, został nim Tadeusz Makowski. Nowy szef PKS zapowiedział wprowadzenie oszczędności aby ratować przedsiębiorstwo od upadku. W chwili przejęcia przez starostwo, w PKS zatrudnionych było 330 osób, firma miała na utrzymaniu min. dworzec w Stalowej Woli, Janowie Lubelskim oraz infrastrukturę przy ulicy Ofiar Katynia w Stalowej Woli. Zadaniem nowego prezesa było również poprawienie rentowności obsługiwanych linii. Dotychczas udało się pozbyć dworca w Janowie Lubelskim (przejęła go gmina za 800 tysięcy złotych) oraz dworca w Stalowej Woli. Zredukowano zdecydowanie zatrudnienie, starając się żegnać w pierwszej kolejności z pracownikami mającymi uprawnienia do świadczeń emerytalnych. Wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy. Efekt był taki, że strata z 2010 roku, zmniejszyła się w 2011 roku o połowę, jednak do ideału droga jest jeszcze daleka. Wyprowadzanie firmy na prostą z tak dużej zapaści musi trochę potrwać. Udało nam się uratować firmę przed upadkiem, ale doprowadzenie jej do przyzwoitej rentowności musi jeszcze trochę potrwać. Za duża była zapaść finansowa – informuje nasz portal Tadeusz Makowski, prezes PKS S.A. Sytuację utrudnia potrzeba spłaty wcześniejszych zobowiązań, z którymi firma musi sobie poradzić. Oprócz konieczności spłaty długów doszły koszty restrukturyzacji. Same koszty restrukturyzacji zatrudnienia ( odprawy, odszkodowania itp.) to grubo ponad milion złotych – twierdzi Tadeusz Makowski.
Co dalej?
PKS liczy na pieniądze ze sprzedaży dworca. Zaliczka na poczet zakupu dworca została już wpłacona, jednak całość kwoty (5,1 miliona złotych) będzie wpłacona przed aktem przeniesienia prawa własności ale najpierw inwestor musi uzyskać prawomocne pozwolenie na budowę a to, jak wiadomo, trwa dosyć długo. Szansą dla przedsiębiorstwa jest nie tylko obniżenie kosztów działalności, ale też dodatkowe źródło dochodu, a takim może okazać się min. zmodernizowana stacja paliw. Prezes Makowski twierdzi jednak że w tej chwili nie ma szans na przeprowadzenie żadnych inwestycji, bowiem przedsiębiorstwo nie ma zdolności kredytowej, własnych środków również, a w chwili obecnej najważniejsze jest odzyskanie płynności finansowej PKS.
Jaka jest rzeczywista sytuacja w PKS? Wprowadzili ulgi dla studentów 8.30 zł na trasie Stalowa Wola - Rzeszów. Tylko szkoda, że nie ma WiFi, bo częściej jest w pociągu.
Co ten Makowski pierniczy;
a/ kasy zyskał tylko tyle co pozwalniał pracowników, i in pozabieral
b/ żadnego rentownego kursu nie uruchomił
c/ najgorszy busik lepiej działa jak pod jego dyktando PKS
d/ kredyty są spłacane następnymi kredytami
e/ starostę Filę rownież zbajerowano i starostwo poręczyło mu kredyt
f/ paliwo, lizing dalej nie spłacone więc na co te kredyty
g/ autobusy średni wiek ponad 20 lat
h/ Stacja obsługi jak za czasów wczesnego Gierka
i/ całkowity brak urządzeń do badań elektroniki w autobusach
j/ o programach komp. do obsługi firmy lepiej niech świat nie wie
bo wtedy i kredytow braknie.
To że zabrali możliwosc darmowych przejazdów calym rodzinom to bardzo dobrze. niby dlaczego mają nie płacic za przejazd ?? jezdzi taki jeden codziennie i tylko na nim firma kilka tys rocznie w plecy. idąc tym tokiem myslenia, ze pracownik powinien jezdzic za darmo, to pracownik mennicy powinien wyniesc sobie codzien pełne kieszenie kasy.. przeciez tez ciezko pracuje
Dwie potęgi transportowe pkp i pks i jaki nieomal identyczny los je spotkał! Jak ktoś już tu napisał wzięli za ich prowadzenie prominentni działacze jedynie słusznej opcji i jest bryndza! Na pkp nie ma kokosów bo skąd wziąść pieniądze na prezesów, zarządy, rady nadzorcze i innych związkowców? Jest tak samo w pks-ie.
Faktycznie PKS to niegdyś potęga.Ale kiedy po okresie transformacji ustrojowej,Przedsiębiorstwa PKS przechodziły w zarządzanie tzw.pożal się Boże, działaczy Solidarności - ludzi zasłużonych przy roznoszeniu i rozlepianiu ulotek, PKS szedł w przepaść nieodwracalną. Im było gorzej, tym było lepiej.Rozwalono wszystko co się dało.Dotyczy to wszystkich gałęzi przemysłu i usług. Bo ludzie ci w destrukcji wiedli prym. Dzisiaj miliony ludzi za pracą wyjeżdża za granicę, w kraju pensyjka 1000 zł.I dalej jest dobrze, jak twierdzi taki sam działacz Tusek.
Faktycznie PKS to niegdyś potęga.Ale kiedy po okresie transformacji ustrojowej,Przedsiębiorstwa PKS przechodziły w zarządzanie tzw.pożal się Boże, działaczy Solidarności - ludzi zasłużonych przy roznoszeniu i rozlepianiu ulotek, PKS szedł w przepaść nieodwracalną. Im było gorzej, tym było lepiej.Rozwalono wszystko co się dało.Dotyczy to wszystkich gałęzi przemysłu i usług. Bo ludzie ci w destrukcji wiedli prym. Dzisiaj miliony ludzi za pracą wyjeżdża za granicę, w kraju pensyjka 1000 zł.I dalej jest dobrze, jak twierdzi taki sam działacz Tusek.
Proszę noe obsobaczać obecnego dyrektora, który podjął się "naprawic" to co zostało dokumentnie zniszczone. Przecież nie zarabia tyle co jego długoletni poprzednik, a że program naprawczy obejmuje także uszczuplenie zbędnych powierzchni za które trzeba płacić podatki to rzecz normalna i naturalna! Czy lepiej byłoby kisić się się w sosie własnym i wypłacać nieproporcjonalne wynagrodzenie prezesowi za zgubne dla firmy działania? Dobrze się stało, że firma nie upada a zaczyna łapać oddech.
Wszystko by było wporządku gdyby przestaliby na 40 lat produkować samochody osobowe na całym świecie, a tak co by się nie działo pks nigdy nie odbije się od dna i nie prez sam pks a przez system który go pochłonął tak poprostu połknął go i wysr.. przemiętego jak ....a pozatym wszystko gra w papierkach i przetargach
Przedsiębiorstwo wychodzi z zapaści finansowej, bardzo ciekawe? jakim kosztem? Ciekawa jestem co by pan Prezes powiedział na kontrolę Inspekcji Pracy w sprawie wykorzystania przez pracowników urlopu za 2011 rok.
likwidacja kursow to jest oszczednosc a konnkurencja tylko rece zaciera i jakos wychodzi a pks-owi nic sie nie oplaca a brud i syf w autobusach tych starszych ze az strach woza ziemniaki a nie ludzi
A kto zgadnie ile latek sobie liczy ten autobusik reprezentujący obecnego uzdrowiciele PKS ja tylko podpowiem ze 20 latek mu minął jak PKS jeszcze dobrze prosperował, czekam na prawidłową odpowiedz tylko nie zagladać do książek .
szanowny Kola -czy prezes obecny to budował ze uzurpuje sobie prawo do sprzedaży?
Marcel do Rzeszowa już po 7 zł a pięc biletów i jedziesz za darmo - kiedy kierownictwo przekona sie ze komuna to już była!!!!!!Ta linia trzymała PKS przy życiu a nowemu prezesowi juz nikt nie podpowie co trzeba zrobić bo tylko zwolnił i sprzedał a co sam wymyślił?
Drogi Kola dlaczego nie widzisz że obecny kontynuuje politykę w 200 procentach poprzednika widzi to nawet ślepiec, wszystko się odbywa kosztem kasy kierowców i mechaników w tej firmie Dyrektorów jest nadal tyle samo co było jak zatrudniano 500 osób a kasę maja wyjątkowo dobrą, kierownikom również krzywda się nie dzieje, a zwykły pracownik jest oskubany ze wszystkiego, stworzono atmosferę strachu już nie wiadomo czego się w tej firmie bać, co byś zrobił to wszystko nie tak każdy mówi co innego jak długo można tak pracować w ciąglym strachu.
Ludzie jaka poprawa sprzedano Janow Lub., sprzedano działki wokół bazy PKS w Stalowej , sprzedano dworzec, pracownikom zabrano premie, wysługę lat, jubileusze, odprawy emerytalne, wszystkie trzynastki ,bony, za bilety dla pr. i rodzin trzeba zapłacić roczną kowtę. A tu się mówi o dobrym programie naprawczym chłopie czym ty się chwalisz pracownicy nie mają czym za światło gaz zapłacić, zarobki po 1200zł to ma być napraw firmy kosztęm nędzi pracowników.
w lepszej kondycji...w czasie ferii, czy wakacji nie ma mowy o dojechaniu do pracy np na 7.30 lub 8.00 tylko trzeba jechac huta i byc 2 godz przed czasem
a w czasie wonym nie ma mozliwosci na niektore miejscowosci wrocic do domu w godz nocnych...
Komentarze
~Do Gino piękne słownictwo
dzięki ci pisie za wprowadzanie nowych słów
tak będzie jak pokazują inne spółki już obsadzone przez pis, PKS i inne czekają na zmianę na stołkach
Jesteś głupszy niż arschloch Biedronia i onuca sZWEJKA
teraz to pis odwoła prezesa i obstawi PKS swoimi ludźmi
Jaka jest rzeczywista sytuacja w PKS? Wprowadzili ulgi dla studentów 8.30 zł na trasie Stalowa Wola - Rzeszów. Tylko szkoda, że nie ma WiFi, bo częściej jest w pociągu.
Co ten Makowski pierniczy;
a/ kasy zyskał tylko tyle co pozwalniał pracowników, i in pozabieral
b/ żadnego rentownego kursu nie uruchomił
c/ najgorszy busik lepiej działa jak pod jego dyktando PKS
d/ kredyty są spłacane następnymi kredytami
e/ starostę Filę rownież zbajerowano i starostwo poręczyło mu kredyt
f/ paliwo, lizing dalej nie spłacone więc na co te kredyty
g/ autobusy średni wiek ponad 20 lat
h/ Stacja obsługi jak za czasów wczesnego Gierka
i/ całkowity brak urządzeń do badań elektroniki w autobusach
j/ o programach komp. do obsługi firmy lepiej niech świat nie wie
bo wtedy i kredytow braknie.
To że zabrali możliwosc darmowych przejazdów calym rodzinom to bardzo dobrze. niby dlaczego mają nie płacic za przejazd ?? jezdzi taki jeden codziennie i tylko na nim firma kilka tys rocznie w plecy. idąc tym tokiem myslenia, ze pracownik powinien jezdzic za darmo, to pracownik mennicy powinien wyniesc sobie codzien pełne kieszenie kasy.. przeciez tez ciezko pracuje
Dwie potęgi transportowe pkp i pks i jaki nieomal identyczny los je spotkał! Jak ktoś już tu napisał wzięli za ich prowadzenie prominentni działacze jedynie słusznej opcji i jest bryndza! Na pkp nie ma kokosów bo skąd wziąść pieniądze na prezesów, zarządy, rady nadzorcze i innych związkowców? Jest tak samo w pks-ie.
Faktycznie PKS to niegdyś potęga.Ale kiedy po okresie transformacji ustrojowej,Przedsiębiorstwa PKS przechodziły w zarządzanie tzw.pożal się Boże, działaczy Solidarności - ludzi zasłużonych przy roznoszeniu i rozlepianiu ulotek, PKS szedł w przepaść nieodwracalną. Im było gorzej, tym było lepiej.Rozwalono wszystko co się dało.Dotyczy to wszystkich gałęzi przemysłu i usług. Bo ludzie ci w destrukcji wiedli prym. Dzisiaj miliony ludzi za pracą wyjeżdża za granicę, w kraju pensyjka 1000 zł.I dalej jest dobrze, jak twierdzi taki sam działacz Tusek.
Faktycznie PKS to niegdyś potęga.Ale kiedy po okresie transformacji ustrojowej,Przedsiębiorstwa PKS przechodziły w zarządzanie tzw.pożal się Boże, działaczy Solidarności - ludzi zasłużonych przy roznoszeniu i rozlepianiu ulotek, PKS szedł w przepaść nieodwracalną. Im było gorzej, tym było lepiej.Rozwalono wszystko co się dało.Dotyczy to wszystkich gałęzi przemysłu i usług. Bo ludzie ci w destrukcji wiedli prym. Dzisiaj miliony ludzi za pracą wyjeżdża za granicę, w kraju pensyjka 1000 zł.I dalej jest dobrze, jak twierdzi taki sam działacz Tusek.
Czy to prawda za wynajmy znowu kasa poszła do prywatnej koeszeni?
Proszę noe obsobaczać obecnego dyrektora, który podjął się "naprawic" to co zostało dokumentnie zniszczone. Przecież nie zarabia tyle co jego długoletni poprzednik, a że program naprawczy obejmuje także uszczuplenie zbędnych powierzchni za które trzeba płacić podatki to rzecz normalna i naturalna! Czy lepiej byłoby kisić się się w sosie własnym i wypłacać nieproporcjonalne wynagrodzenie prezesowi za zgubne dla firmy działania? Dobrze się stało, że firma nie upada a zaczyna łapać oddech.
do "Jan" poprzedni menedżer siedzi sobie na ciepłej posadzie w Warszawie! Nie ugrał zbyt wiele w sądzie więc trafił do W-wy.
Tak to większość rocznik 1986 jelcz zakupiony jeszcze przez Dyrektora Niemca
a obecny chwali się nim i wysyła na wynajmy i w trasy,
Wszystko by było wporządku gdyby przestaliby na 40 lat produkować samochody osobowe na całym świecie, a tak co by się nie działo pks nigdy nie odbije się od dna i nie prez sam pks a przez system który go pochłonął tak poprostu połknął go i wysr.. przemiętego jak ....a pozatym wszystko gra w papierkach i przetargach
ten autobus jest z 1986 roky
zapaści to pracownicy dostają panie Makowski mów pan prawdę
Przedsiębiorstwo wychodzi z zapaści finansowej, bardzo ciekawe? jakim kosztem? Ciekawa jestem co by pan Prezes powiedział na kontrolę Inspekcji Pracy w sprawie wykorzystania przez pracowników urlopu za 2011 rok.
likwidacja kursow to jest oszczednosc a konnkurencja tylko rece zaciera i jakos wychodzi a pks-owi nic sie nie oplaca a brud i syf w autobusach tych starszych ze az strach woza ziemniaki a nie ludzi
a kto te autobusiki kupował, czy stare rupiecie z niemiec sprowadzał??
A kto zgadnie ile latek sobie liczy ten autobusik reprezentujący obecnego uzdrowiciele PKS ja tylko podpowiem ze 20 latek mu minął jak PKS jeszcze dobrze prosperował, czekam na prawidłową odpowiedz tylko nie zagladać do książek .
szanowny Kola -czy prezes obecny to budował ze uzurpuje sobie prawo do sprzedaży?
Marcel do Rzeszowa już po 7 zł a pięc biletów i jedziesz za darmo - kiedy kierownictwo przekona sie ze komuna to już była!!!!!!Ta linia trzymała PKS przy życiu a nowemu prezesowi juz nikt nie podpowie co trzeba zrobić bo tylko zwolnił i sprzedał a co sam wymyślił?
Ten PKS to katastrofa, bida asz piszczy widac to na co dzień autobusy zaniedbane, stare, syf
P.Niemiec sie w grobie przewraca
.. bieda jeszce raz bieda:(
Drogi Kola dlaczego nie widzisz że obecny kontynuuje politykę w 200 procentach poprzednika widzi to nawet ślepiec, wszystko się odbywa kosztem kasy kierowców i mechaników w tej firmie Dyrektorów jest nadal tyle samo co było jak zatrudniano 500 osób a kasę maja wyjątkowo dobrą, kierownikom również krzywda się nie dzieje, a zwykły pracownik jest oskubany ze wszystkiego, stworzono atmosferę strachu już nie wiadomo czego się w tej firmie bać, co byś zrobił to wszystko nie tak każdy mówi co innego jak długo można tak pracować w ciąglym strachu.
Trzeba pamiętać, kto doprowadził do takiego stanu rzeczy w firmie, nie obecny Prezes.
Ludzie jaka poprawa sprzedano Janow Lub., sprzedano działki wokół bazy PKS w Stalowej , sprzedano dworzec, pracownikom zabrano premie, wysługę lat, jubileusze, odprawy emerytalne, wszystkie trzynastki ,bony, za bilety dla pr. i rodzin trzeba zapłacić roczną kowtę. A tu się mówi o dobrym programie naprawczym chłopie czym ty się chwalisz pracownicy nie mają czym za światło gaz zapłacić, zarobki po 1200zł to ma być napraw firmy kosztęm nędzi pracowników.
w lepszej kondycji...w czasie ferii, czy wakacji nie ma mowy o dojechaniu do pracy np na 7.30 lub 8.00 tylko trzeba jechac huta i byc 2 godz przed czasem
a w czasie wonym nie ma mozliwosci na niektore miejscowosci wrocic do domu w godz nocnych...
Co sie dzieje z poprzednim "super" dyrektorem? czy jest na zasilku?.
W jakiej lepszej kondycji?? bilety ciągle w górę ... nowy miesieczny droższy o prawie 8 zł ..zróbcie coś z tym w końcu .