Bliżej wyczynowego sportu szybowcowego

Image

Tendencje.Piloci szybowcowi, którzy oglądają lub słuchają relacji medialnych z zawodów szybowcowych, spotykają się z poważnymi błędami informacyjnymi. Sprawozdawcy sportowi niestety często nie odróżniają zawodów w akrobacji szybowcowej, od zawodów w wyścigach szybowcowych. Czasami jest o wiele gorzej, kiedy nie odróżniają typów statków powietrznych, myląc szybowiec z lotnią, paralotnią czy samolotem ultralekkim. Wówczas w relacjach telewizyjnych np. podczas transmisji z zawodów w wyścigach szybowcowych widzimy urywki transmisji z akrobacji szybowcowej. Wynika to niestety z faktu, że sport szybowcowy nie jest sportem tak popularnym i trudnym do transmitowania na żywo, a dla wielu osób po prostu zupełnie niezrozumiałym. Jednak wraz z rozwojem nowoczesnych technik telewizyjnych i dzięki nowoczesnym urządzeniom satelitarnym (oraz tkz. trakingowi), z których korzystają piloci szybowcowi transmisje te zaczynają być coraz bardziej interesujące nie tylko dla środowiska lotniczego, ale również wszystkich sympatyków lotnictwa. Przykładem mogą być poniższe wycinki z transmisji dostępnej pod tym adresem: http://www.youtu(...)related.

Świat.W jakich krajach szybownictwo jest najbardziej popularne. Można zaobserwować, że są to głównie kraje najbardziej rozwinięte gospodarczo, a więc: Niemcy, USA, Wielka Brytania, Francja, Australia, Japonia, Włochy itd., ale o dziwo wśród tych krajów jest również Polska, a Polscy piloci znajdują się w samej czołówce i zawsze z Mistrzostw Świta oraz Mistrzostw Europy (które rozgrywane są na przemian co dwa lata) wracają z medalami. Właśnie przed nami Mistrzostwa Świata w Stanach Zjednoczonych, które rozpoczynają 27 lipca. Zawody te będą rozgrywane w trzech klasach: otwartej, 18 metrowej oraz 15 metrowej, w każdej z nich będzie reprezentować Polskę dwóch zawodników w tym aktualny Mistrz Świata z roku 2010 w klasie 18 metrowej Zbigniew Nieradka.

Klasy szybowcowe podobnie jak w rajdach samochodowych ograniczają lub determinują możliwości używanego przez zawodników sprzętu. W klasie otwartej nie ma żadnych ograniczeń, a więc można używać szybowców o rozpiętości skrzydeł nawet 30 metrów, wszelkie inne nowości techniczne, które pojawiają się i napędzają rozwój technologii oraz produkcji szybowców mogą być wykorzystane pod warunkiem, że sprzęt posiada właściwe certyfikaty narzucone producentom przez Federację Lotnictwa. Klasa 18 metrowa jest najnowszą klasą i jak sama nazwy mówi, ma narzucone producentom sprzętu ograniczenie do max rozpiętości skrzydeł do 18 metrów. Jest to obecnie na świecie najbardziej rozwijająca się klasa i najbardziej popularna wśród pilotów. Producenci w tej klasie sprzedają najwięcej szybowców, a rozwiązania technologiczne w niej zastosowane są tak dopracowane, iż bardzo często szybowce 18 metrowe startują w klasie otwartej której rozwój technologiczny został wyhamowany głównie z uwagi na wysokie koszty produkcji szybowców o dużej rozpiętości a tym samym z uwagi na dużą wagę, co wpływa również na wysokie koszty transportu, hangarowania, obsługi technicznej, itd. W klasie 18 metrowej produkowane są obecnie najbardziej pożądane wśród pilotów szybowcowych szybowce np.: ASG-29, Ventus 2 produkowane w Niemczech oraz JS-1 produkowany w RPA. Szybowce te bardzo często wyposażone są w lekki silnik dolotowy, który normalnie jest schowany w kadłubie, a w przypadku zaniku odpowiednich warunków meteorologicznych na trasie lotu może być użyty i zapewnia bezpieczny powrót na lotnisko. Oczywiście o ciekawostkach technicznych używanych w obecnie produkowanych szybowcach takich jak: winglety, balast wodny, wyważenie, materiały kompozytowe, można pisać bardzo wiele.

Obrazek

Zdjęcie ze strony wiodącego producenta: Alexander Schleicher GmbH - Szybowiec klasy 18 metrowej ASG 29E z silnikiem dolotowym.

Natomiast Klasa 15 metrowa jest jakby następcą klasy standard, która powoli zanika, przynajmniej na zawodach najwyższej rangi. Jednak jedyną różnicą pomiędzy klasą standard a 15 metrową jest fakt, iż szybowce w klasie standard nie posiadają w swoim wyposażeniu „klap” czyli zmiennej geometrii skrzydeł, często więc w klasie 15 metrowej startują jeszcze szybowce, pochodzące z klasy standard. Tak właśnie będzie się działo w dniach 15-26 sierpnia 2012 na lotnisku w Turbi podczas Szybowcowych Mistrzostwach Polski wystartują szybowce w klasie 15 metrowej, a piloci wystartują w dużej większości na szybowcach klasy standard.

Na czym polega rywalizacja. Szybowce pokonują narzuconą przez komisję sędziowską w danym dniu trasę, oczywiście wygrywa ten zawodnik który zadaną trasę pokona w jak najszybszym czasie, wykorzystując aktualne i zmieniające się w czasie konkurencji warunki pogodowe. Wyznaczone trasy przybierają różne kształty: trójkątów, wieloboków, itd., oraz posiadają różną długość od 100 nawet do 750 km w zależności od warunków pogodowych, lecz zawsze start i meta jest na lotnisku zawodów. Zapis i kontrola danych każdego zawodnika w zakresie: odległości, czasów, prędkości, wysokości odbywa się za pomocą specjalnych rejestratorów (czymś w rodzaju czarnych skrzynek), z których dane coraz częściej są dostępne dla komisji sędziowskiej oraz obserwatorów on-line. Obecnie zawodnicy w zawodach szybowcach podczas konkurencji wykorzystują skomplikowane urządzenia nawigacyjno–taktyczne (typu tactical flight computer), które w czasie lotu wykonują bardzo dużo obliczeń parametrów lotu weryfikowanych na bieżąco z uwzględnieniem aktualnych parametrów szybowca: obciążenie balastem wodnym czy zabrudzenie powierzchni skrzydeł odnosząc je do aktualnych warunków pogodowych.

Pilot szybowcowy często nie jest w stanie w 100% wykorzystać tak dużej ilości zmieniających się w czasie danych. Więc najważniejszym elementem, który decyduje o wygraniu konkurencji czy całych zawodów jest duża liczba treningu i doświadczenia podczas którego większość zagadnień taktycznych pilot odbiera w sposób intuicyjny nie wykorzystując danych i parametrów pochodzących z urządzeń elektronicznych znajdujących się w szybowcu. Konkurencje dzienne trwają zwykle kilka godzin i są dla pilotów bardzo wyczerpujące zarówno pod względem psychicznym jak i fizycznym. Pomimo tego, że szybowce wykorzystywane do latania wyczynowego oraz same przygotowania do zawodów to kosztowny trening, coraz więcej zawodników w Polsce startuje na prywatnym sprzęcie, a trzeba zaznaczyć, że koszt szybowca wyczynowego to zwykle kwota od 100 do 800 tyś. PLN.

W ostatnich latach można zaobserwować znaczący przyrost liczby pilotów szybowcowych w Polsce, a przede wszystkim wyczynowych zawodników, którzy coraz liczniej startują w zawodach klasy mistrzostw. Zapraszamy do odwiedzania lotniska Turbia i dopingowania zawodnikom w trakcie Szybowcowych Mistrzostw Polski w Stalowej Woli, a w szczególności Teamowi ze Stalowej Woli.

Andrzej Moskal Aeroklub Stalowowolski dla StaloweMiasto.pl

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~joghi

Balony też zobaczymy w tym roku umiech

~hobbysta

Widać że pod nowym zarządem lotnisko się bardziej rozwija. Oby tak dalej. Kierunek dobrze obrany! Powodzenia

~anna1970

Fajnie i zrozumiale, bez wymądrzania się.

~barmcent

Fajny tekst. Nareszcie ktoś napisał w sposób przystępny dla osób niezwiązanych bezpośrednio z szybownictwem. Szkoda tylko, że tak krótko. Wiedząc więcej o zawodach zaczynamy rozumieć co oglądamy i o co tu chodzi.