Równy Start dla wszystkich dzieci

Image

W środę odbyła się konferencja podsumowująca efekty projektu: RÓWNY START – Innowacyjny Program Nauczania dzieci z deficytami w Gminie Stalowa Wola. Projekt trwał od grudnia 2009 do lipca br.

O projekcie

Realizowany był przez Gminę Stalowa Wola w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Wysoka jakość systemu oświaty, Poprawa jakości kształcenia, 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia. Wartość projektu to niemal 682,5 tys. Dofinansowany został ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w (85%) oraz budżetu państwa w (15%) i był realizowany od grudnia 2009 do lipca 2012 r.

Celem projektu było podniesienie efektywności i jakości kształcenia w Publicznej Szkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 im. Mikołaja Kopernika, Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 im. J. Piłsudskiego oraz Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Stalowej Woli poprzez opracowanie i pilotażowe wdrożenie do 2012 r. Innowacyjnego Programu Nauczania.

Skierowany był do uczniów posiadających orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie poradni o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną ze względu na deficyty/dysfunkcje rozwojowe. Łącznie w projekcie wzięło udział 166 dzieci, z czego większość stanowili chłopcy (109).

W ramach projektu przeszkolono 19 nauczycieli w różnego rodzaju kursach- m.in. diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej, poznawczo-behawioralna terapia dziecka, pedagogika Marii Montessori, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone II stopnia.

Przez okres trwania projektu zrealizowano 4480 godzin zajęć terapeutycznych, przy czym dzieci zakwalifikowane do projektu mogły korzystać z kilku form wsparcia jednocześnie:

- 770 godzin zajęć z integracji sensorycznej z elementami muzykoterapii, - 840 godzin zajęć z terapii pedagogicznej, - 1050 godzin zajęć logopedycznych z logorytmiką, - 280 godzin socjoterapeutycznych, - 560 godzin zajęć indywidualnej terapii zaburzeń emocjonalnych - 560 godzin terapii indywidualnej metodą M. Montessori - 280 godzin zajęć z gimnastyki korekcyjnej - 140 godzin zajęć prowadzonych metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne.

Zrealizowano także 800 godzin zajęć edukacyjnych. Dzieci, które zakwalifikowały się do programu realizowały jedną z form zajęć : komputerowych, warsztatów filmowych, technicznych i origami.

- Nauczyciele, pedagodzy, terapeuci na pewno wzmocnili swoją wartość, przede wszystkim zrozumieli i upewnili się, że mogą pracować z dziećmi specjalnej troski, z tymi dziećmi, które potrzebują wsparcia dodatkowego. Kadra wzmocniła swoją wiedzę, umiejętności i dla wszystkich jest to fantastyczne doświadczenie. I oby takich projektów było coraz więcej, tym bardziej, że te projekty nie obciążają absolutnie budżetu miasta, są w całości finansowane przez Unię Europejską albo w niewielkim stopniu przez budżet państwa – mów Halina Wołos, Naczelnik Wydziału Edukacji i Zdrowia. Równy start także dla innych

Nauczyciele mimo wielu starań nie zawsze mogą zrealizować cały program, bądź poświecić czas wszystkim dzieciom, dlatego realizacja programów dodatkowych daje kolejne możliwości. To co dzięki projektowi udało się osiągnąć będzie dalej pielęgnowane przez nauczycieli.

Warte podkreślenia jest też to, że dzięki realizacji projektu w tych trzech szkołach, które zostały nim objęte zostały doposażone gabinety terapeutyczne i pracownie dydaktyczne.

- Chcemy na bazie tego kapitału, który został stworzony przez projekt tych wspaniałych pomieszczeń, sal terapeutycznych, otworzyć się bardziej i dla wszystkich szkół stworzyć bazę terapeutyczną, dla pozostałych dzieci, które się w projekcie nie znalazły z różnych powodów – mówi Halina Wołos.

Podczas wtorkowej konferencji podsumowującej cały projekt wypowiadali się dyrektorzy placówek, w których realizowany był projekt oraz jego koordynatorka. Został wyświetlony również film na ten temat i przedstawione zdjęcia z różnego rodzaju zajęć, odbywających się w ramach projektu RÓWNY START.

[MagPie]

Przewiń do komentarzy










Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =