Zobacz jak wygląda spopielarnia
15 maja działalność rozpocznie pierwsza na Podkarpaciu spopielarnia. Od czwartku obsługiwać będzie klientów z części południowo-wschodniej Polski. Zobacz jak wygląda wewnątrz budynek krematorium.
Nowoczesna spopielarnia- mniejsze koszty400 metrów kwadratowych powierzchni, nowoczesna bryła, wewnątrz wart milion zł piec do kremacji, chłodnie dla zmarłych, pomieszczenia krematoryjne, wystawa urn, biuro, pomieszczenia socjalne, pokój dla osób oczekujących na odbiór urny, specjalny pokój poglądowy, w którym rodzina będzie mogła zobaczyć moment wprowadzania trumny do pieca- to wszystko mieści się w budynku firmy pogrzebowej Memento.
Kremacja zwłok to konieczność. Na naszych cmentarzach robi się coraz ciaśniej, a zwiększenie powierzchni nie wchodzi już w grę. Stanieją także usługi pogrzebowe, ponieważ skremowanie zwłok kosztuje 650 złotych, a całkowity koszt pogrzebu to kwota rzędu ok. 2 tys. złotych. Pochówek tradycyjny to wydatek 4,5- 5 tys. zł. Od 1 marca 2011 r. zasiłek pogrzebowy wynosi 4 tys. zł. Często więc okazuje się, że to za mało, by w pełni pokryć koszty pochówku osoby bliskiej.
Kontrowersyjność a nowoczesny pogrzebCoraz częściej spotykamy się z tym, że strona kościelna kwestionuje tego typu pogrzeb jako niezgodny z nauką kościoła. Co o tym mówią dokumenty?
W związku z niejasnością w interpretacji przepisów problem ten został poruszony na Konferencji Episkopatu Polski. Wydano wtedy zalecenie, aby obrzędy liturgiczne odbywały się nad trumną z ciałem. Spopielenie zwłok i pochowanie urny powinno odbyć dopiero po obrzędach liturgicznych. Dopuszczalne są jednak odstępstwa od tej reguły- sprowadzenie prochów z zagranicy lub trudności w zebraniu rodziny na dwóch uroczystościach. 10 listopada 2011 roku Konferencja Episkopatu Polski wydała "List pasterski Episkopatu Polski o szacunku dla ciała zmarłego i obrzędach pogrzebu (w przypadku kremacji)" przeznaczony do odczytania 13 listopada 2011 roku. Biskupi w tym dokumencie zachęcali katolików do tradycyjnej formy pogrzebu, sprzeciwiają się rozsypywaniu prochów w miejscach pamięci oraz przechowywaniu urny z prochami w domu!
Prochów nie wolno trzymać poza cmentarzemW Polsce rozsypywanie prochów zmarłego jest nielegalne. Według ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych pochówek może nastąpić jedynie na cmentarzu, w katakumbach lub w szczególnych wypadkach, gdy zgon nastąpił podczas rejsu– zatopić w morzu. Prochy mogą być pochowane na cmentarzu lub wsypane do morza. Ustawa nie dopuszcza rozsypywania prochów na tzw. polach pamięci, nawet jeśli te znajdowałyby się na cmentarzu, czy przechowywania urny poza cmentarzem.
List pasterski Episkopatu Polski o szacunku dla ciała zmarłego i obrzędach pogrzebu (w przypadku kremacji) Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie! 1. Listopad jest miesiącem szczególnej pamięci modlitewnej o zmarłych. Liczniej uczestniczymy we Mszach Świętych sprawowanych za zmarłych i odwiedzamy cmentarze, zatrzymując się w miejscach, gdzie spoczywają nasi bliscy. Zapalamy znicze i kierujemy do Boga prośby o wieczne szczęście dla nich. W ostatnich latach coraz więcej osób zatrzymuje się jednak nie przy grobie, lecz przed miejscem, w którym złożona została urna z prochami osoby zmarłej. Praktyka kremacji ciał naszych zmarłych staje się coraz bardziej powszechna. W niektórych przypadkach jest to wyraz podążania za szerzącą się modą, często nacechowaną laickimi poglądami. Tymczasem wielowiekowa tradycja chrześcijańska, oparta na przekazach biblijnych, a także nasza kultura narodowa, zawsze z szacunkiem odnosiła się do ciała osoby zmarłej. Przejawia się to w modlitewnym czuwaniu przy zmarłym, a zwłaszcza w religijnej ceremonii pogrzebowej, podczas której z należną czcią modlimy się przy trumnie z ciałem osoby zmarłej, sprawujemy Mszę Świętą oraz uczestniczymy w obrzędzie ostatniego pożegnania. Kapłan okadza złożone do trumny ciało zmarłego, kropi wodą święconą, aby następnie złożyć je w grobie. Z szacunkiem odnosimy się nie tylko do grobów naszych bliskich, ale również do grobów świętych i błogosławionych, a także czcimy ich relikwie, prosząc o wstawiennictwo u Boga. 2. W miarę rozwoju cywilizacji pojawił się w naszej zachodniej kulturze także zwyczaj spopielania ciał zmarłych. Kościół sprzeciwiał się tej praktyce wówczas, kiedy była ona formą demonstracji antyreligijnej i znakiem sprzeciwu wobec chrześcijańskiej wiary w zmartwychwstanie ciała. Dziś, gdy dla wielu kremacja przestała być wyrazem takich postaw w odniesieniu do wiary chrześcijańskiej, Kościół zezwala na kremację, „jeśli nie podważa wiary w zmartwychwstanie ciała” (KKK 2301, KPK kan. 1176 § 3). Kościół nadal jednak zaleca i popiera biblijny zwyczaj grzebania ciał zmarłych. Godność osoby ludzkiej, a więc i ciała człowieka, wynika z największego wydarzenia w dziejach ludzkości, jakim jest tajemnica wcielenia Syna Bożego. On, dla którego Ojciec powołał do istnienia wszystkie byty i uczynił człowieka koroną stworzeń, przyjął ludzką naturę i objawił się w ludzkim ciele. Jezus Chrystus przeszedł przez wszystkie etapy ludzkiego życia: najpierw w łonie Matki – Dziewicy z Nazaretu, potem dzieciństwo i młodość, następnie publiczną działalność, a wreszcie mękę i śmierć. Wiemy, że po odkupieńczej śmierci Jego ciało zostało złożone w grobie i wierzymy, że w tym ciele zmartwychwstał trzeciego dnia. W swoim uwielbionym ciele ukazywał się apostołom przez czterdzieści dni i wstąpił na ich oczach do nieba, by, siedząc po prawicy Ojca, wstawiać się za nami. Wielka prawda o godności ludzkiego ciała, ukazana przede wszystkim w życiu samego Syna Bożego, zawsze była przyjmowana i przeżywana w Kościele, co przejawiało się w szacunku i trosce o ludzkie ciało zarówno za życia, jak i po śmierci. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: „Ciała zmarłych powinny być traktowane z szacunkiem i miłością wypływającą z wiary i nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmarłych jest uczynkiem miłosierdzia względem ciała; jest uczczeniem dzieci Bożych, będących świątynią Ducha Świętego” (KKK 2300). 3. W ostatnim czasie spotykamy się w naszym kraju z coraz częstszą praktyką kremacji zwłok, która stała się jednym ze znaków naszej epoki. Powstają specjalne miejsca na cmentarzach, gdzie składa się urny, jak też nowe krematoria, w których spalane są ciała zmarłych. Dlatego wiele osób stawia sobie dziś pytania: jaka ma być forma mojego pogrzebu? Czy nie domagać się spopielenia swojego ciała? Jak pochować swoich zmarłych? Wszystkich jednak, którzy rozważają możliwość kremacji, prosimy, aby decyzji tej nie podejmowali pochopnie i wzięli pod uwagę chrześcijańską tradycję. „Prochy bowiem wyrażają zniszczenie ludzkiego ciała i nie oddają idei «snu» w oczekiwaniu zmartwychwstania. Ponadto właśnie ciału, a nie prochom, oddaje się cześć w czasie liturgii, ponieważ od chwili chrztu świętego stało się ono świątynią uświęconą przez Ducha Świętego” (Dodatek do Obrzędów pogrzebu, nr 3). Kremacja nierzadko pociąga za sobą pewne praktyki, których Kościół nie może zaakceptować, takie jak rozsypywanie prochów w określonych miejscach (tzw. ogrodach pamięci) lub przechowywanie ich w różnej formie w domu. Inną konsekwencją kremacji może być zanikanie tradycyjnych cmentarzy jako miejsca czasowego spoczynku zmarłych. Cmentarze z grobami zmarłych i stojące na nich krzyże przypominają żyjącym o przemijaniu ziemskiego życia, o wierze w życie wieczne i zmartwychwstanie z Chrystusem. Są także miejscem publicznej i prywatnej modlitwy Kościoła za zmarłych. Groby na cmentarzu są nie tylko pamięcią o zmarłych, ale wyrażają związek z poprzednimi pokoleniami tak w wymiarze rodzinnym, jak i narodowym. W taki sposób należy patrzeć na groby nie tylko swoich bliskich, ale także tych, którzy walczyli i oddali życie za Ojczyznę lub w inny sposób przyczynili się do rozwoju jej kultury duchowej i materialnej. 4. Biorąc pod uwagę przekaz płynący z Pisma Świętego i tradycji chrześcijańskiej, Kościół nadal zaleca zachowywanie dotychczasowego zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Ponieważ w ostatnich latach przyjęły się w naszym kraju zróżnicowane praktyki obrzędów liturgicznych towarzyszących kremacji ciał zmarłych i złożeniu urny do grobu lub do specjalnej niszy na cmentarzu w tzw. kolumbarium, czyli ścianie z urnami, biskupi polscy – pragnąc uporządkować sposób sprawowania liturgii pogrzebowej – zwrócili się do Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów o zatwierdzenie Obrzędu złożenia urny do grobu. Stolica Apostolska, dekretem z 7 lipca 2010 roku, zatwierdziła sam obrzęd, jak i normy wykonawcze związane z kremacją ciała ludzkiego. W oparciu o zatwierdzone normy i podane wskazania biskupi polscy stwierdzają: A. Obrzędy pogrzebowe z Mszą Świętą i z ostatnim pożegnaniem włącznie, w których uczestniczy rodzina, wspólnota parafialna, przyjaciele i znajomi, powinny być celebrowane przed kremacją ciała ludzkiego. Natomiast po spopieleniu zwłok sprawuje się obrzęd związany ze złożeniem urny w grobie. Obrzędy pogrzebowe z ostatnim pożegnaniem należy celebrować w kościele lub kaplicy cmentarnej bądź w pomieszczeniu krematorium według form podanych w księdze liturgicznej zawierającej Obrzędy pogrzebu (Katowice 19911, 20012). Już w 1977 roku Stolica Apostolska wyjaśniła, że „nie wydaje się stosownym, aby nad prochami celebrowano obrzędy, które mają na celu uczczenie ciała zmarłego. Nie chodzi tutaj o potępienie kremacji, ale o zachowanie prawdziwości i czytelności znaku liturgicznego” (Dodatek do Obrzędów pogrzebu, nr 3). B. Jeśli jednak przemawiają za tym szczególne racje duszpasterskie lub powody natury praktycznej, obrzędy pogrzebowe, podane w księdze liturgicznej, można sprawować nad samą urną. Może to mieć na przykład miejsce wtedy, gdy czyjaś śmierć nastąpiła daleko od miejsca zamieszkania i kremacja ułatwia sprowadzenie doczesnych szczątków osoby zmarłej, a także, kiedy uczestnicy pogrzebu przybywają z daleka i trudno im być na dwóch częściach pogrzebu, czyli na Mszy Świętej połączonej z ostatnim pożegnaniem ciała zmarłego i, po pewnym czasie, na obrzędzie złożenia urny w grobie lub kolumbarium. Podczas obrzędu liturgicznego pogrzebu, po kremacji, urnę stawia się przed prezbiterium na stoliku nakrytym fioletowym kirem obok zapalonego paschału. C. Jeśli kremacja ma miejsce w innym terminie niż Msza Święta pogrzebowa i obrzęd ostatniego pożegnania, modlitwom towarzyszącym złożeniu urny w grobie może przewodniczyć kapłan lub diakon albo osoba specjalnie delegowana do tej funkcji. Obrzęd sprawowany jest przy udziale najbliższej rodziny, bez zewnętrznej okazałości. D. Kościół stanowczo sprzeciwia się praktyce rozrzucania prochów ludzkich w tzw. miejscach pamięci, na morzu, w górach lub w innych miejscach. Zarówno ciało, jak i prochy człowieka zawsze należy składać do grobu, w specjalnym kolumbarium lub w kaplicy na cmentarzu. Każde takie miejsce pochówku wyraża wiarę chrześcijanina w ostateczne zmartwychwstanie. Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie! 5. Wyznawana w chrześcijańskim Credo wiara w ciała zmartwychwstanie kształtowała naszą wiekową tradycję i szacunek do każdego zmarłego, którego ciało ze czcią składamy do grobu. Zmarłych polecamy miłosiernemu Bogu, który wskrzesił z martwych Jezusa Chrystusa, a kiedyś i nas „pochwyci za rękę i wprowadzi do domu wiecznego trwania”, jak głosi hymn modlitwy na zakończenie dnia. Korzystając z okazji, pragniemy również zachęcić was do stałej pamięci modlitewnej o naszych zmarłych. Pielęgnujmy przekazane nam zwyczaje, uczmy tego młode pokolenie, aby i o nas pamiętano w modlitwach oraz podczas liturgii. Msza Święta w intencji zmarłych jest najcenniejszym darem, jaki możemy im ofiarować. Ożywieni wiarą w Chrystusa Zmartwychwstałego udzielamy Bożego błogosławieństwa dla umocnienia nadziei, że razem z Chrystusem wszyscy zmartwychwstaniemy. Podpisali: Pasterze Kościoła katolickiego w Polsce obecni na 356. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Przemyślu, w dniach 14-16 października 2011 r.
Komentarze
Nowa spopielarnia Memento powinna się reklamować w ten sposób:
Kliencie, od dziś nie musisz już czekać na obiecany przez premiera Tuska zasłużony, emerytalny odpoczynek dopiero po 67 latach życia, ale już teraz, bez względu na wiek, możesz sobie beztrosko poleżeć w naszej firmie! Zapewniamy, że czeka cię u nas gorące przyjęcie.
jeszcze raz do praca; "umiejętność budowania i podtrzymywania długotrwałych relacji z klientami" rewelka
do praca; Rewelacja!!!!!
Tusk ma już problem z GŁOWY EŁTANAZJA DO DUP... LEPSZE "OSTATECZNE ROZWIĄZANIE" CI CO GŁOSOWALI POWINNI PIERSI TAM SKOCZYC I WYPROBOWAC JAK SIE JEST SPALANYM I MORDOWANYM! JAK TO JEST MIEC CUDOWNA IRLANDIE! hahaha
@~~~~~~~ nie wiedziałem, że zwłoki można zamordować ...
Tusk ma już problem z GŁOWY EŁTANAZJA DO DUP... LEPSZE "OSTATECZNE ROZWIĄZANIE" CI CO GŁOSOWALI POWINNI PIERSI TAM SKOCZYC I WYPROBOWAC JAK SIE JEST SPALANYM I MORDOWANYM! JAK TO JEST MIEC CUDOWNA IRLANDIE! hahaha
pielegniarki i personel szpitala to niech sie wezma uczciwie za prace a nie spacerowanie po przychodniach i szpitalu to nie deptak drogie panie ale wasza praca u prywaciarza byloby was moze 1/3 stanu dzisiejszego zycze wam prywatnego pracodawcy moze wtedy docenicie to co0 macie teraz
Memento spopielarnia+R.Ryznar p.o.dyr.szpitala = niezły interes BRAWO bo kto będzie się leczył w szpitalu w którym watość Pielęgniarek,Salowych i innych pracowników jest traktowana jak śmieć. Dla Fili i jego PoPaprańców. I jak się jakiś c..l odezwie to zapraszam, chętnie dam mu w ryja
ja po śmierci chcę być skremowany i dla mnie nie ma znaczenia już czy to będzie z księdzem czy bez niego!!W Boga osobiście wierzę ale w kościół już nie i moja noga tam nie postanie szybko...
No to Tusk i jego zgraja będą mieli problem z emerytami rozwiązany. On sam skończy na latarni
A trumne to jaką sie kupuje do spopielenia: taka jak do zwyklego pochówku czy jest jakas specjalna?
do Teddy
Kolego a skąd wiesz że w Rudzie jest 600 za kremacje. Jak się dobrze postarasz to może i za darmo cie spala tylko musisz być pierwszy.
Powodzenia materialisto...
Czy ten list do wiernych dotyczy tylko naszego kraju? czy też może zarówno w Niemczech czy Włoszech takie same listy zostały odczytane wiernym?Ciekawe czy w innych krajach wierni mają wybór czy też muszą się zastanawiać jak zrobić by nie złamać kolejnych zasad...
Polskie piekiełko - jak zwykle gość który wybudował spalarnię od razu dał cenę za spopielenie wyższą niż Ruda Śląska bo wie że każdy da te 50 PLN więcej i nie bedzie jechał ze zwłokami 200 km. Ale jak powstaną spopielarnie w Rzeszowie, Tarnobrzegu i w Jaśle to zaraz przykucznie i wtedy to będzie brał 550 jak nic i jeszcze postawi kierowcy z zakładu pogrzebowego obiad i kawę. Na razie niech sie cieszy że mu bedzie dziubało bo przy 2000 kremacji po 50 PLN to da mu 100000 PLn rocznie.
Sara!
Pytasz, co się dzieje z resztą prochów po spaleniu. Otóż jest tak, że w krematorium absolutnie wszystkie prochy po spaleniu są oddawane rodzinie. Kości, które w trakcie spalania nie uległy całkowitemu spopieleniu, są mielone w specjalnych maszynach na proch, tego prochu jest mniej więcej tylko co w średnim pudełku na buty. Naweł drobny pył jest zmiatany szczotkami i dołączany do prochów.
Spopielarnia kosztowała 3 mln, koszt spalenia zwłok ok. 2000 zł. Do tego doliczymy koszty spalenia zwłok.Myślę, że 10 kremacji w ciągu doby da rade zrobić. Więc te 3 mln zainwestowane to nie są jakieś wielkie pieniądze na zwrot których memento będzie czekać długie lata.
pijawki w kieckach tak powymyslają zeby zarobić to samo albo więcej, najtaniej bez wrednego klechy i po wszystkim
Tak pewnie będzie wyglądać oferta pracy przy piecu w Memento: wykształcenie min. średnie, znajomość języka angielskiego i niemieckiego, doświadczenie w obsłudze klienta, mile widziane w branży pogrzebowej, znajomość pakietu MS Office, entuzjazm w realizacji powierzonych zadań, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność budowania i podtrzymywania długotrwałych relacji z klientami, komunikatywność, odpowiedzialność, samodzielność.
A już stoją (raczej leżą) klienci w kolejce na czwartek?
Ktoś przeczytał ten list pasterski do końca? Kościół się w końcu zgadza czy nie?
KIEDY BEDA PRZYJECIA DO PRACY? bo mam dosc juz pracy przy aluminium.
~iksiigrek noooo
Mysle,ze niektorzy maja spory problem moralny / etyczny/ aby zmierzyć się z ta problematyka. Smiem twierdzić,że nie umiemy jako społeczestwo ba nwet jako naród rozmawiać o śmierci stad wiele ekstremalnych ocen tego stanu rzeczy.Zasadniczy wpływ ma na to z jednej strony nasza historia i tradycja narodowa mocna ( mocno zwiazana zreszta nauka Kościoła) i doświadczenia okupacyjne ( krematroreia w obozach koncentracyjnych) a z drugiej strony poziom rozwoju edukacyjnego spoleczenstwa, jego otwartość na nowe rozwiazania itd.Jesteśmy-jak sie wydaje- w ogole społeczenstwem bardzo konserwatywnym. NIE PISZE TUTAJ PO TO ABY KOGOKOLWIEK OBRAZAC CZY DYSKRYMINOWAC I OPOWIADAĆ SIE Z TAKIM CZY INNYM ROZWIAZANIEM LUB CO GOIRSZE ABY KOGOKOLWIEK DO CZEGOS PZREKONYWAC. NA PRZYKLADZIE TEJ KWESTII CHCE TYLKO POKAZAC,ŻE TAKIM JESTEŚMY WLAŚNIE SPOLECZENSTWEM I CO ZROZUMIALE ZMIANA W UKLADZIE DOTYCHCZASOWEGO MONOPOLU- niektórych zapewne boli.
Reszty nie trzeba..
Prosze odpowiedziec co sie robi z reszta prochow po spaleniu? czesc jest w urnie a co z reszta?
Rozwiązanie: wieloosobowe, rodzinne groby, czyli 10-20 osób na grób tej samej wielkości jak obecnie
Stare groby likwidować, chyba że rodzina chce zwiększyć ilość osób w grobie.
.....a jak sie maja te opowieści o godnosci ciala ludzkiego
w kontekście pewnej wiedzy, że pod ziemia ale w tym ciele żeruja przez pewien czas różnego rodzaju robale.Czy wowczas ciarki nie przechodza po plecach?
Uważam,że kazdy powinien mieć wlasny wybór na temat swojego pochowku i juz za zycia winien komunikowac rodzinie jak che byc kiedyś pochowany. Taka niestety jest rzeczywistosć ,że wszyscy kiedyś umrzemy i coś z naszymi cialami tzreba bedzie zrobić.
Niedługo ktoś wpadnie na pomysł, aby rodzinom i bliskim czekającym na kremację sprzedawać popcorn, paluszki i zimne piwko
a ja jestem za kremacją, raz że taniej dwa ile miejsca mniej potrzeba, a i higiena
ciarki przechodza po plecach