Maszty do wózków widłowych - co należy o nich wiedzieć?

Materiał zewnętrzny Image

Maszt wózka widłowego pozwala na uniesienie, utrzymanie i opuszczenie ładunku. Stanowi część, która bezpośrednio wpływa na efektywność i bezpieczeństwo składowania ładunków. Maszty do wózka widłowego dobiera się ze względu na typ wózka, wysokość składowania, rodzaj wykonywanej pracy.

Jaki maszt wybrać w wózku widłowym?

Rodzaje masztów dobiera się do typu wózka widłowego w zależności od przeznaczenia. Maszt zamontowany jest zazwyczaj w przedniej części tradycyjnie zbudowanego wózka widłowego. Jednak czasami maszt będzie umieszczony nie z przodu pojazdu a z boku.

Budowa masztu wózka widłowego

Obrazek


Wyróżnić można dwie najważniejsze części masztów wózków widłowych:

• ramę wewnętrzną

• oraz ramę zewnętrzną.


Boczne ramiona ramy zewnętrznej są najczęściej w formie litery „C”, stąd w ich kontekście używa się nazwy „ceownik”. W wewnętrznej części ceownika znajduje się rolka, po której porusza się rama wewnętrzna. Istnieją inne różne rodzaje masztów w zależności od ilości ram wewnętrznych, użycia łańcucha i sposobu poruszania się karetki.

Maszt wózka widłowego stanowi część układu podnoszenia razem z karetką, widłami i łańcuchami. Karetka pojazdu nazywana niekiedy płytą czołową jest częścią, która porusza się pionowo po ramie masztu. Pozwala to na unoszenie ładunków na widłach przymocowanych do karetki. Te wszystkie elementy razem umożliwiają swobodne przewożenie i podnoszenie ładunków.

Najpopularniejsze funkcje dodatkowe karetki to pozycjoner wideł i funkcja przesuwu bocznego. Te funkcje mogą być szczególnie przydatne przy podnoszeniu nietypowych palet lub pracy w nowoczesnych magazynach.

Rodzaje masztów do wózka widłowego

Obrazek


Maszty do wózków widłowych mogą posiadać odmienną wysokość podnoszenia. Ma to znaczenie przede wszystkim w kontekście miejsca ich użycia. Dodatkowo, od typu zamontowanego w wózku widłowym - masztu zależy jak ciężkie ładunki, będzie można nim podnieść. Różne rodzaje masztów będą potrzebne w niskich pomieszczeniach, a inne w magazynach wysokiego składowania.

Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje masztów ze względu na konstrukcję i rozwiązania technologiczne. Omówimy je poniżej.

Maszt simplex

Podstawowy rodzaj masztu to simplex. Charakteryzuje się tym, że karetka jest podnoszona razem z ramą wewnętrzną przez łańcuch. Karetka nie przesuwa się w ramie wewnętrznej i jest przymocowana w jej dolnej części. W praktyce oznacza to, że ładunek można podnieść maksymalnie na wysokość masztu. Przy podnoszeniu od razu zacznie się do góry wysuwać rama wewnętrzna.

Wózek widłowy wyposażony w taki maszt będzie miał pewne ograniczenia. Przede wszystkim będzie można go używać do niewysokich regałów, niekoniecznie z kolei do składowania wysokiego. Tego typu maszt zasadniczo ma również mniejszy udźwig i nie nadaje się do podnoszenia ciężkich ładunków.

Maszt duplex

Maszty dwustopniowe tzw. duplex odróżnia się od masztów jednostopniowych tym, że karetka porusza się w obrębie ramy wewnętrznej. Pożądaną cechą wózków widłowych jest funkcja wolnego skoku, inaczej nazywana swobodnym unoszeniem. Maszt do wózka widłowego typu duplex zwykle jest w nią wyposażony.

Przy tym typie masztu do wózka widłowego ładunek porusza się razem z karetką najpierw tylko w obrębie ramy wewnętrznej, a od pewnej wysokości rama wewnętrzna zostaje uniesiona przez boczne siłowniki. Maszt duplex charakteryzuje się około dwukrotnie większą maksymalną wysokością roboczą niż maszt typu simplex.

Taki maszt do wózka widłowego umożliwia wjazd do niskich przestrzeni w tym np. na naczepę samochodu ciężarowego. Maszt wózka widłowego duplex nadaje się do przewożenia ładunków o dużym i średnim udźwigu.

Maszt triplex

Obrazek


Tego typu maszt do wózka widłowego jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Wyposażony w 2 ramy wewnętrzne poruszające się po rolkach wzdłuż prowadnic, może unosić towary na najwyższe regały.

Wózek widłowy wyposażony w taki maszt jest najbardziej wszechstronny i uniwersalny. Można również śmiało stwierdzić, że wydajność pracy wózków unoszących tego typu jest większa niż innych.

Maszty trzystopniowe wykorzystywane są, przede wszystkim, w magazynach wysokiego składowania. Maszt typu triplex ma dodatkową ramę wewnętrzną, dzięki czemu może podnosić ładunki na duże wysokości. Maszty trzystopniowe mogą również przenosić towary poziomo bez podnoszenia masztu. Wózek widłowy wyposażony w taki układ podnoszenia nie będzie mieć problemu z unoszeniem ładunków o dużej masie.

Standardowo ten typ masztu może również regulować rozstaw wideł. Są to maszty o dużym udźwigu maksymalnym, które sprawdzą się do podnoszenia ładunku ciężkiego i bardzo ciężkiego.

Typowe usterki i konserwacja masztu do wózka widłowego

Obrazek


Układ podnoszenia masztu nie jest wolny od wad. W wózkach widłowych, jak we wszystkich tego typu urządzeniach mogą pojawić się usterki. Prędzej czy później może nadejść moment, kiedy unoszenie ładunków nie następuje płynnie, lub poszczególne części masztu doznają uszkodzeń. Do najczęstszych usterek w wózkach widłowych należą:

• wyciek oleju z siłowników

• „skokowe” podnoszenie ładunków z powodu niskiego poziomu oleju w siłownikach

• dźwięki takie jak: zgrzytanie lub skrzypienie układu podnoszenia

• uszkodzenia mechaniczne elementów

• problem z uniesieniem ładunku na maksymalną dopuszczalną wysokość

Wózek widłowy jest skomplikowaną maszyną, lecz ktoś, kto się na tym zna, może dość łatwo dokonać prostych napraw niektórych elementów urządzenia. Należy wybrać dopasowane i solidne części, aby naprawić teleskop lub maszt wózka widłowego. W razie poważnych problemów należy skontaktować się z serwisem wózków widłowych. Dobrym pomysłem może być także wcześniejszy zakup potrzebnej części zamiennej i dostarczenie jej do serwisu razem z urządzeniem, aby przyspieszyć czas wykonania usługi.

Podsumowanie

Maszt wózka widłowego pełni kluczową rolę w układzie podnoszenia. Zależnie od typu przeznaczony może być do składowania ładunków na różnych wysokościach. W obecnych czasach przestrzeń magazynowa nie może się obejść bez masztów w wózkach widłowych i paleciakach. Należy poprawnie konserwować maszt, jeśli chcemy, aby służył nam przez długi czas. Warto regularnie kontrolować stan techniczny masztu, aby dbać o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =