Stalowa Wola z prądem nowoczesności

Image

75% kursów komunikacji miejskiej w Stalowej Woli będzie realizowanych przez elektryczne autobusy. Taki cel stawia przed miastem jego włodarz Lucjusz Nadbereżny. W ramach projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego w gminie Stalowa Wola” o 4 pojazdy powiększy się więc tabor autobusów elektrycznych. Wybudowana też zostanie niezbędna infrastruktura do ich ładowania.

Obecnie miejski przewoźnik dysponuje 10 niskoemisyjnymi autobusami elektrycznymi. Realizują one blisko 45% wszystkich kursów komunikacji miejskiej. Po zakupie nowych pojazdów ma to być już 75%, co byłoby jednym z najlepszych wyników w kraju pod względem elektromobilności w komunikacji publicznej. Równocześnie z użycia wycofywane zostaną stare Jelcze.

– Całkowitą elektryfikacją obejmiemy linie nr 1, 4, 17, które są kluczowe z punktu widzenia obsługi komunikacji miejskiej, jak i tej dotyczącej naszych partnerów z sąsiednich gmin – zapowiada prezydent Lucjusz Nadbereżny.

Jak podkreśla włodarz miasta, autobusy elektryczne są bardziej ekonomiczne. Dla porównania w grudniu koszty energii w autobusie elektrycznym wyniosły 0,71 zł, a w autobusie spalinowym – 1,36 zł.

W ramach projektu rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego w Stalowej Woli wybudowana zostanie też pętla autobusowa z drogą dojazdową, parkingiem oraz infrastrukturą towarzyszącą w Charzewicach. Cała inwestycja ma kosztować ponad 14 mln zł. W ramach tej kwoty jest podatek VAT w wysokości blisko 2,4 mln zł, który jak mówił prezydent zostanie odzyskany. Na realizację projektu miasto chce pozyskać dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w wysokości ponad 9,6 mln zł. Ze środków budżetowych na tę inwestycję miasto przeznaczy kwotę około 2 mln zł.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~elektrykos

Kibic to jak pojada juniorzy na mecz gdzie nie bedzie gdzie naładowac autobusu to wroca zastepczym autobusem na rope.Taka jest prawdca ,autobusy elektryczne maja mały zasieg i producenci to ukrywaja.Mozna zwiekszyc zasieg takiego autobusu ale trzeba jechac z ekonomiczna predkoscia 25- 40 kilometrow na godzine.

~kibic

A ja proponuje aby klub sportowy STALOWKA kupila 2 takie autobusy elektryczne na mecze wyjazdowe dla juniorow i druzyn mlodziezowych. Na pewno bysmy mieli wielkie oszczednosci w klubie bonie musieli bysmy kupowac paliwa.

~antek90

Jak to bedzie drozej, bo eko to cena biletow dwa razy w góre.Nadberezny juz sie postara zeby było drozej.

~rtyhv

Będzie taniej to i tańsze bilety

~malkontent

Przy wszystkich zaletach i wadach "elektryków" nikt nie mówi o kosztach utylizacji akumulatorów.

~mechanik

Kierowca ,ale po kilkunastu latach taki autobus rdzewieje,plastikowe rzeczy pekaja,wszystko sie zuzywa.Wymiana akumulatorow na silnik tez kosztuje ,duzo przerobek i taniej bedzie kupic nowy autobus.Mysl troche.Fabryki maja interes zeby wszystko psuło sie po gwarancji,bo wtedy moga sprzedac nastepny pojazd.

~kati

kierowca do : co ty piszesz jak chcesz przerobić papaja na co ..., chyba na tramwaj do muz

~kati

kierowca do : co ty piszesz jak chcesz przerobić papaja na co ..., chyba na tramwaj do muz

~kierowca

Do elektryk , ale mnie rozsmieszyles swoimi bredniami czy ty znawco nie pomyslales ze te autobusy sa tak zbudowan ze po kilkunastu latach jazdy mozna te autobusy przerobic na naped jaki tylo istnieje na swiecie.

~dojna zmiana+

~elektryk są zajebiście drogie bo jest w nich dużo drogiego kobaltu.

~dojna zmiana+

Nie na darmo LG wybudowało pod Wrocławiem fabrykę akumulatorów.A mają być w sumie trzy takie w Polsce i największe w Europie.

~ELETYYYY

peti GŁABIE TY LICZYC NIE UMIESZ ELEKTRYCZNY AUTOBUS JEST TAŃSZY 0,71 ZŁ ZA KILOMETR - TAKŻE NASZ MIASTO JEŻDZI PRAWIE ZA DARMO - 30 KM TO WYJDZIE OK 20 ZŁ

~elektryk

Takie autobusy sa dwa razy drozsze od spalinowych dizli.Dodatkowo trzeba wymieniac baterie co 5 lat.Baterie beda trzymały prad i 20 lat ale po kilku latach beda coraz mniej pradu zatrzymywały i przejada pół trasy i juz trzeba bedzie ładowac.Mało kto mówi o tej wadzie autobusow elektrycznych ,baterie sa bardzo drogie i jak autobus bedzie jezdził tylko 10 lat to wystarczy raz wymienic baterie a po 10 latach na złom.

manukun

@kierowca
A skąd masz dowody, że baterie w autobusach elektrycznych wytrzymują dłużej niż 5 lat? Przecież nikt nie testował zł długo tych autobusów.

No ale Ty masz chwalić władze i obrażać każdego, kto bezczelnie nie wierzy w propagandę sukcesu.

~peti

dajcie jeden autobus do Bojanowa - 20 km x 1,36 = 27 zł - tanio bo mnie samochodem więcej osobowym wychodzi, pomorze cie PKSOWI - trzeba myśleć bo jak padnie PKS to padnie miasto kto młodzież dowiezie do szkół a w szkołach deficyt, mamy takie śliczne nowe tanie autobusy to może by na Sandomierz , Tarnobrzeg dać ich do jazdy 30 km x 1,36 = 40 zł - BARDZO TANIO . Na baterii autobus dojedzie rozkrecie ten region aby ludzie do nas przyjeżdzali zarabiali i wydawali.

~kierowca

Do jurek, czy ty naprawde myslisz ze te baterie beda wyminiane co 5 lat po co sie kompromitujesz. Akumulatory w tych autobusach nie maja nic wspolnego z akumulatorami samochodowymi. Wytrzymalosc takich baterii jak w autobusach jest wyliczona na bardzo dlugi czas ale komu ja to tlumacze jka ty nie masz zielonego pojecia o tych elektrycznych autobusach.

~rzeszowiak

Prezydent RZESZOWA polityk partii SLD upil ostatnio 10 autobusow na prad a w przyszlym roku ma kupic jeszcze 90 , oczywiscie do jazdy po miescie.

~Pieszy

@manukin, prąd zdrożeje, ale rachunki nie wzrosną. Tak mówi ministerstwo magii :-)

manukun

Na forach rzeszowskich liczyli ile worków węgla trzeba spalić w celu wytwarzenia prądu dla jednego autobusu.

@pieszy
Ta różnica jest pewnie obliczona na obecne ceny paliw i prądu. Cena energii elektrycznej rośnie, a przewoźnicy nie będą mieć ulg tak wysokich jak gospodarstwa domowe. Spółki tramwajowe w tym roku płacą więcej o 40-60% więcej, koleje mazowieckie - nawet 70%.

Jestem pewien, że urzędasy do ceny wozokilometra nie wliczyli kosztów amortyzacji ani wymiany akumulatorów. Przed wyborami trzeba chwalić pomysły władz, więc będą powtarzać w kółko te kocopały o rzekomo tańszej eksploatacji elektryków.

Dodać warto, że kierowca elektryka dłużej będzie stał,, niż jego kolega z autobusu z napędem diesla. Przecież większą część ceny wozokilometra stanowi koszt zatrudnienia.

~Grzechu

Przedmówca ma rację 98% energii w Polsce jest pozyskiwane z węgla, o czym tu pisać wciskanie gawiedzi ciemnoty

~Pieszy

Jeśli różnica między prądem a ON na 1 km jest 0,65 groszy, a w zakupie autobus kosztuje około 1 milion drożej to musi przejechać około 1 500 000 km aby się zwrócił zakup, czyli przez 5 lat jakieś 850 km dzień w dzień. To np. taki autobus na lini nr 4 Rozwadow Nisko Rozwadow musiałby dziennie zrobić 35 kursów w te i spowrotem , a nie zrobi nawet połowę z tego. Po czym trzeba będzie wymienić baterie. Raczej jak na razie takie autobusy w polskich warunkach to fanaberia ponieważ ekologiczne nie są, bo prąd mamy z węgla, a ekonomia pokazuje na cyfrach że to nie opłacalne. Ale kto bogatemu zabroni.

~Cietrzew

Głupota totalna dlaczego nie autobusy na CNG? Wymiana akumulatora w 12-metrowym to ok 600tys. Cóż moda na elektryki, która z ekologia ma niewiele wspólnego.

~jurek60

Ciekawe skad radni wezma kase na wymiane wszystkich bateri za 5 lat?Teraz to ukrywaja bo po co straszyc wyborcow wydatkami,Lucek mowi o tych autobusach w samych plusach.Głupi boi sie zapytac o minusy.Ale te autobusy sa na fali bo niby sa eko.O wiele tansze sa trolejbusy,ale produkt polski i nie ma dobrej reklamy.Maci telefony i jak myslicie ile wytrzymaja te baterie w nich?Te w autobusach nie sa lepsze.

~Dddd

Autobusy 2x droższe na prąd, a prąd z węgla i do tego za kilka milionow wybudowali stacje paliw do tych autobusów elektrycznych. To jakaś paranoja do kwadratu. Ile kosztować będzie wymiana akumulatorów?

~juan

WITA. MAM PYTANKO. WYBIERA SIE KTOS MOZE NA POGRZEB SP.PREMIERA JANA OLSZEWSKIEGO? PROSZE PISAC.

~jasio

ale słabo -75 procent tylko a podobno kiedyś to na wybory chodziło od 100 do 105 procent no i dobra woda z prywatne produkcji ma nawet trochę wiecyj

~dscsdc

jak to po co? zeby pisowcy mogli robic lans przy "darmowych" przejazdach na Wszystkich Swietych

manukun

Kiedy będzie rozkład jazdy ze stałym taktem? Miasto wydaje kilkadziesiąt milionów złotych na bajery związane z komunikacją miejską, a kursy wypasionych autobusów nie są dostosowane do potrzeb osób pracujących. Po co kolejne nowinki techniczne, jeśli zarządzanie posiadanym taborem jest żenująco słabe? Po co linie autobusowe, które robią dwa kursy na dobę?

~angol

Inwestują w komunikację miejską a podmiejska (PKS) dogorywa , likwiduje kursy . Kto nie ma auta w niektórych wsiach zaczyna być odcięty od świata .
Zostały przepełnione busy urągające wszelkim normom bezpieczeństwa!