Gdzie bez obaw można się kąpać?

Opublikowano: 10  Lipca  2018

Podkarpacki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wydał komunikat w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpieliskach i miejscach wykorzystywanych do kąpieli.

Na liście znalazło się 7 kąpielisk w takich miejscach ja: Radawa, Radymno, Wołkowyje Rzeszów, Solina oraz Polańczyk (Cypel- Patelnia). Wśród miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli PPWiS wskazał 9 miejsc, których jakość wody jest dobra. Są to: Zalew Wędrowiec – Nowe Siodło, Tropicana – Mielec, Plaża Ostrów – Przemyśl, Łopuszka Mała, Żwirki – Ostrów, Kamionka, Bratkowice, Rybakówka Kłyżów oraz Zalew Zaklików.

Aktualne informacje na temat przydatności wody w kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli umieszczone są na stronie WSSE w Rzeszowie.

W związku z tym, że zrobiła się ciepła, słoneczna pogoda policjanci apelują o zachowanie bezpieczeństwa nad wodą.

Pamiętajmy:

• Bezpieczna kąpiel, to kąpiel w miejscu do tego przeznaczonym, które jest odpowiednio oznakowane i w którym nad bezpieczeństwem czuwa ratownik. „Dzikie kąpieliska” zawsze mają nieznane dno i głębokość, a woda w nich może być skażona. Nie wolno pływać też na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.
• Przestrzegajmy regulaminu kąpieliska, na którym przebywamy. Stosujmy się do uwag i zaleceń ratownika.
• Nie pływajmy w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura to 22-25 stopni).
• Nie pływajmy w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność wynosi poniżej 50 metrów), gdy wieje porywisty wiatr.
• Nie skaczmy rozgrzani do wody. Przed wejściem do wody zmoczmy nią klatkę piersiową, szyję, kark, krocze i nogi – unikniemy wstrząsu termicznego.
• Nie pływajmy w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiemy, że występują zawirowania wody lub zimne prądy.
• Nie skaczmy do wody w miejscach nieznanych. Może to się skończyć poważnym urazem, kalectwem, a nawet śmiercią. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”, dno naturalnego zbiornika może się zmienić w ciągu kilku dni.
• Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak nadmuchiwane koło.
• Nigdy nie wchodźmy do wody i nie pływajmy po spożyciu alkoholu.
• Nie przystępujmy do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia nasz organizm.
• Nie pływajmy również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje.
• Nie przeceniajmy swoich umiejętności pływackich. Jeśli chcemy wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyńmy asekurowani przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby. Na głowie powinniśmy mieć założony czepek aby być widocznym dla innych w wodzie. Można do tego celu użyć bojki na szelkach.
• Nie wypływajmy za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne.
• Dzieci powinny bawić się w wodzie tylko pod opieką dorosłych, dobrze żeby miały złożone na siebie dmuchane rękawki, które pomogą dziecku utrzymać się na wodzie.
• Zażywając kąpieli słonecznych zwracajmy uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował naszej pomocy. Jeśli będziemy w stanie mu pomóc, to zróbmy to, ale w granicach swoich możliwości. Jeśli nie będziemy czuli się na siłach, to zaalarmujmy natychmiast inne osoby.
• Pływając żaglówkami, łódkami czy kajakami pamiętajmy o założeniu kapoka.
• Nie pływajmy żaglówkami, łódkami, czy kajakami będąc pod wpływem alkoholu, czy innych środków działających podobnie do alkoholu – za naruszenie tego zakazu grozi nam kara grzywny, a ponadto jest to niebezpieczne zarówno dla nas samych, jak i dla innych amatorów wodnych uroków.
• Wypływając na dłuższy rejs pamiętajmy, żeby wcześniej sprawdzić prognozę pogody.
• Przed wypłynięciem poinformujmy najbliższych lub znajomych dokąd, z kim i jakim sprzętem wypływamy oraz o przewidywanej porze powrotu.

Najczęstszymi przyczynami utonięć są:

• Brak umiejętności pływania.
• Brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich.
• Pływanie w stanie nietrzeźwym. Alkohol powoduje zaburzenia zmysłu, równowagi i orientacji!
• Niedocenianie niebezpieczeństwa w wodzie.
• Pływanie w miejscach zabronionych.
• Skoki "na główkę" do wody w nieznanym miejscu.
• Pływanie obok statków, barek i łodzi motorowych, w pobliżu śluz i zapór wodnych.
• Siadanie na rufie kajaku lub na burcie łodzi.
• Nieumiejętność postępowania w przypadku wywrócenia się kajaka lub łodzi.
• Lekkomyślna zabawa polegająca na wrzucaniu innych do wody oraz zanurzaniu osób pływających.
 


Komentarze

Strona: 1/1 Wyświetlaj po:

~stw
do wanny na banie pierdolnij
Dodano: 13  Lipca  2018  07:26:38
~Monika
NASZE PIASKI TAKŻE MAJĄ BADANĄ WODĘ, ROZMAWIAŁAM Z WŁAŚCICIELEM I POKAZYWAŁ MI WYNIKI. JAK KTOŚ TYLKO CHCE TO CHĘTNIE PRZEDSTAWI umiech
Dodano: 12  Lipca  2018  11:29:26
~J~
A w Tarnobrzegu?
Dodano: 12  Lipca  2018  09:20:46
~Szopen Piasków nie wymienili, twoich? Stąd ten żal i atak?
Dodano: 12  Lipca  2018  06:30:13
~Szopen
,,Rybakówka Kłyżów,, ? Really ? Żeby tam wejść to trzeba być mega odważnym ! albo po prostu głupim.
Dodano: 11  Lipca  2018  12:41:20
~angel
Która ta Kamionka?
Dodano: 11  Lipca  2018  12:26:54
~nescafe
Pod prysznicem.
Dodano: 11  Lipca  2018  10:26:38
~Cerek
Wystarczy dotacja na dzieła tadeusza i juz można sie śmiało wszędzie kąpać.
Dodano: 11  Lipca  2018  09:28:48
W łazience w wannie
Dodano: 10  Lipca  2018  14:31:27
 

Pogoda:
Stalowa Wola
Sport
Edukacja
Pozostałe