Mieszkańcy mają mniejsze zaległości czynszowe

Image

Osoby mieszkające w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w roku 2017 nieco lepiej wywiązywały się z płacenia czynszu za lokale niż rok wcześniej. Wciąż jednak daleko do ideału.

Zaległości ogółem z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat wyniosły na koniec 2017 roku 5 mln 611 tys. zł., co stanowi 8,9% należnych opłat. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2016 kwota zaległości ogółem zmniejszyła się o 177 tys. zł.

Zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych i ze statutem spółdzielni obowiązkiem użytkowników lokali jest terminowe wnoszenie opłat eksploatacyjnych i czynszowych. Spółdzielnia Mieszkaniowa podjęła szereg działań wobec tych osób, które nie wywiązują się z obowiązku terminowego wnoszenia opłat za mieszkanie.

W 2017 r. SM wystawiła 763 wezwania do zapłaty długu i skierowała 47 pozwów na kwotę zadłużenia 368,8 tys. zł. Zarządowi przedstawiono 152 podania o rozłożenie długu na raty, Radzie Nadzorczej- 14 wniosków o umorzenie odsetek na łączną kwotę 75,8 tys. zł, z czego Rada uwzględniła 6 wniosków (20 tys. zł). W wyniku spłaty zadłużenia 8 osób odzyskało tytuł prawny do mieszkań lokatorskich, 24 osoby skorzystały z możliwości odpracowania zadłużenia przez sprzątanie klatek schodowych (z tego tytułu wpłynęła kwota 60,7 tys. zł). Wobec 10 użytkowników lokali mieszkalnych prowadzona jest egzekucja komornicza. Z tytułu odszkodowania za brak lokali socjalnych i tymczasowych Gmina Stalowa Wola przekazała kwotę 93,3 tys. zł na pokrycie opłat bieżących, a gmina Rudnik nad Sanem 3,4 tys. zł. Z tytułu dodatków mieszkaniowych na konto spółdzielni wpłynęło 336,6 tys. zł.

Jak wynika ze stanu na koniec ubiegłego roku spółdzielnia posiada do zrealizowania przez Gminę Stalowa Wola 30 wyroków eksmisyjnych (w tym 5 bez prawa do lokalu socjalnego) oraz 1 wyrok eksmisyjny do wykonania przez Gminę Rudnik nad Sanem, tj. ogółem o 10 wyroków eksmisyjnych mniej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zmniejszenie wynika z tego, że:

- 4 mieszkania zostały przekazane do spółdzielni dobrowolnie,

- 1 mieszkanie zostało przekazane w wyniku zgonu głównego lokatora,

- 1 mieszkanie zostało przekazane do spółdzielni w wyniku eksmisji do lokalu socjalnego,

- 4 mieszania uzyskały status mieszkania lokatorskiego w wyniku spłaty zadłużenia i wyroki eksmisyjne nie będą egzekwowane.

Nieterminowe wnoszenie opłat eksploatacyjnych i czynszowych to nie tylko domena indywidualnych użytkowników mieszkań, ale również osób prowadzących działalność gospodarczą w lokalach znajdujących się w zasobach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Jak się okazuje spośród 407 użytkowników, najemców lokali i dzierżawców 299 (tj. 73,5%!) posiada zaległości w opłatach. Najliczniejszą grupę stanowili dłużnicy posiadający zaległości jednomiesięczne- 161, zadłużenia dwumiesięczne odnotowano w 65 przypadkach, trzymiesięczne i większe- w 73.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =