Rozwadowski dworzec wg mieszkańców

Image

Najpierw warsztaty, rozmowy, dyskusje, później decyzje i plany. Miasto „zabiera się” za rozwadowski dworzec PKP…

Dworzec w Rozwadowie tętnił kiedyś życiem. Mnóstwo ludzi, mnóstwo podróżnych, podróże małe i duże, prywatne i służbowe, pociągi pasażerskie i towarowe, kasy biletowe, poczekalnia, bar. I nie trzeba tu przywoływać najstarszych mieszkańców, bo i ci w średnim wieku pamiętają, że dworzec był użytkowany i tętnił życiem jeszcze ze 20 lat temu.

W czwartkowy wieczór w Rozwadowie spotkali się mieszkańcy i władze samorządowe oraz ci, którzy ten dworzec będą w niedalekiej przyszłości zmieniać tworząc koncepcje i plany. Nie jest tajemnicą, że rozwadowianie to zwarta grupa, interesująca się swoim osiedlem (choć dla niektórych Rozwadów pozostanie na zawsze miasteczkiem). Na spotkaniach stawiają się licznie i mają sporo do powiedzenia.

Są też organizacje, które zajmują się rozwojem Rozwadowa i dla nich dworzec PKP jest piękną, wciąż nieprzebrzmiałą nutą historii- tej dalekiej i tej całkiem bliskiej, a także powiewem niedalekiej, świetlanej przyszłości.

- Trzy stowarzyszenia: Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Kedyw i Rozwadowskie Stowarzyszenie Historyczne, jak się dowiedzieliśmy, że będą rozbierać ten dworzec, to po prostu zareagowaliśmy i w tych pismach, które od nas poszły daliśmy już pierwsze sugestie. Tutaj powinny się znaleźć: posterunek Policji, informacja turystyczna (mamy nadzieję, że ten region po odnowieniu zacznie być atrakcyjny turystycznie, a jest naprawdę co oglądać, bo tutaj jest takie spokojne miejsce, naprawdę w dolinie Sanu świetnie się wypoczywa), tu kiedyś były mieszkania, są bardzo dobre warunki chociażby na mieszkania socjalne, powinien być mały bar bistro i przede wszystkim dworzec, czyli kasa biletowa, poczekalnia. Tego obiektu nie można zaniedbać. To jest nierozerwalna część historii Rozwadowa, nie można tego zniszczyć. Cieszę się, że pani Grażyna Stojak opracowuje tę stronę architektoniczno- historyczną, bo to jest bardzo dobry fachowiec- mówi Ewa Klich z Rozwadowskiego Stowarzyszenia Historycznego.

I dobrze się dzieje, że za rozwadowski dworzec zabrano się od właściwej strony, najpierw przewidziano konsultacje społeczne, ocenę fachowców, a dopiero później będą sporządzane projekty. Członkowie RSH podkreślają również, że dworzec nie składa się z części, dworzec stanowi jedną całość.

Podczas czwartkowego spotkania zastanawiano się co powinno znaleźć się w budynku dworca tak, by po modernizacji miejsce to tętniło życiem, a nie stało puste. Obiekt stoi z dala od centrum, na bocznej uliczce. Czy będzie atrakcyjny dla potencjalnych najemców? Czy mieszkańcy małego Rozwadowa będą korzystać z ewentualnych atrakcji tam się znajdujących, czy będą przyjeżdżać również inni, ze Stalowej Woli i okolic?

- Wiem, że jest to trudny obszar i o tym najlepiej świadczy jego stan- nie jest to najlepsze miejsce dla dodatkowego biznesu, a potrzeby PKP na dworcach są mocno ograniczone przez elektronikę, przez możliwość kupowania biletów przez Internet i innymi kanałami dystrybucji, stąd chcielibyśmy porozmawiać z miejscową społecznością po to, ażeby nie wymyślać prochu i nie odkrywać Ameryki. Miejscowi ludzie mają na ogół sporo pomysłów na zagospodarowanie tego typu obiektów- mówi Paweł Wróblewski, moderator spotkania z Biura Inwestycji PKP S.A.

Obiekt należy do PKP, czy kolej odda go kiedyś miastu, jak to się dzieje w innych miejscowościach (ostatnio np. w Zakopanem), tego nie wiadomo.

- Początek prac budowlanych zakładamy na I lub II kwartał roku 2019. Cały obiekt jest pod opieką konserwatora zabytków i na pewno nie będziemy burzyć żadnej części. Prace będą dotyczyć całej działki, na której jest położony dworzec. Zostaną przywrócone funkcje obsługi podróżnych, czyli będzie poczekalnia, możliwość zakupu biletu, skorzystania z toalety. Wszystko powinno być ogrzane, oświetlone, objęte monitoringiem. Pewien taki koszyk świadczeń i usług jest dla wszystkich dworów jednakowy- mówi Paweł Wróblewski, moderator spotkania z Biura Inwestycji PKP S.A.

Czy cały budynek będzie wykorzystany, tego jeszcze nie wiadomo. Jak mówi Paweł Wróblewski często „odcina” się z użytkowania niewykorzystane powierzchni, np. piwnice, czy poddasza. Te ostatnie znajdują się w budynku rozwadowskiego dworca i jeszcze nie wiadomo, czy znajdzie się jakieś dla nich przeznaczenie.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~xxxxx

ten ~gdyby babka to jakiś korwinista albo neoliberalny hunwejbin

~cccc

@~aaaaaaaaa na listę podstawową, ale w której perspektywie? A zanim wskoczy , to zdąży zarosnąć trawą i krzakami

~aaaaaaaaa

@xxxx

Z dobrego źródła.

~xxxx

@~aaaaaaaaa Skąd te wiadomości?

manukun

Zostanie całkiem zlikwidowana? 😂

~aaaaaaaaaaa

@xxxx

Spokojnie...niedługo linia przez Leżajsk przestanie być rezerwowa.

~xxxx

jaka jest przyszłość linii przez Leżajsk, która jest na liście rezerwowej?

~aaaaaaaaa

@ssss

ale nie będzie wracała do Zamościa..., bo stwierdzono, że wystarczy, gdy koło 21:00 wróci HETMAN do Zamościa i po co ma wracać Galicja koło północy....to w ogóle nie będzie wracała, a jedynie z Rzeszowa pojedzie w drodze powrotnej do Przemyśla...

~ssss

~aaaaaaaaaaa GALICJA ma kursować w niedziele, kiedy nie będzie kursować HETMAN w niedzielę rano

~aaaaaaaaaaa

@ssss

Ale GALICJA, która będzie od kwietnia do grudnia z wyjątkiem wakacji nie będzie wracała do Zamościa..., bo stwierdzono, że wystarczy, gdy koło 21:00 wróci HETMAN do Zamościa i po co ma wracać Galicja koło północy....to w ogóle nie będzie wracała, a jedynie z Rzeszowa pojedzie w drodze powrotnej do Przemyśla...DLACZEGO tak zrobiono? OSZCZĘDNOŚCI?

manukun

Jak będzie wyglądał dojazd do Warszawy i Gdańska oraz Wrocławia i Krakowa w nowym rozkładzie jazdy?

~aaaaaaaaa

@ssss


Dlatego PLAN TRANSPORTOWY
Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w zakresie kursów pociągów pośpiesznych na lata 2020- 2025, a wiemy, że to Ministerstwo jako organizator takich przewozów ma decydujące słowo, jest najlepszy dla Tarnobrzega i Stalowej Woli. To jest genialny kompromis umożliwiający dostęp tym miastom do wszystkich pociągów pośpiesznych z południa PODKARPACKIEGO w stronę Ostrowca Św. i Lublina.

Brawo Ministerstwo za taki PLAN.

~ssss

@~aaaaaaaaa i widziasz siłę lobby kolbuszowskiego

~aaaaaaaaa

@ssss

Do tego niezatrzymywanie się UZNAM w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku, a dopiero w Stalowej Woli jest celowym zagraniem, żeby potem móc wracać przez Tarnobrzeg i Kolbuszową, bo jeśli nikt nie wsiądzie w w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku z powodu niezatrzymywania się tam tego pociągu, to spokojnie można wracać przez Tarnobrzeg...niezłe zagranie...

~aaaaaaaaa

@ssss


Faktycznie. Zatrzyma się w Pilchowie. Po co? Pewnie dlatego, że potem w drodze powrotnej nie pojedzie przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum, bo skręcając na Tarnobrzeg musi zatrzymać się wtedy w Pilchowie, dlatego w drodze do Lublina pociąg UZNAM musi zatrzymać się w Pilchowie...tylko tak to można wytłumaczyć. NIE POMYŚLAŁEŚ O TAKIM WYTŁUMACZENIU tej sytuacji? Jeśli ktoś wsiądzie w Pilchowie, to w drodze powrotnej pewnie wysiądzie.

~aaaaaaaaa

@ssss


Faktycznie. Zatrzyma się w Pilchowie. Po co? Pewnie dlatego, że potem w drodze powrotnej nie pojedzie przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum, bo skręcając na Tarnobrzeg musi zatrzymać się wtedy w Pilchowie, dlatego w drodze do Lublina pociąg UZNAM musi zatrzymać się w Pilchowie...tylko tak to można wytłumaczyć.

~ssss

~aaaaaaaaa tabela 555

~ssss

~aaaaaaaaa nie zatrzyma się w Leżajsku, ale za to zatrzyma się w Pilchowie. Czy tam mieszka jakiś kacyk albo sławna Dżoana?

~cccc

@~aaaaaaaaa to jest ewenement w skali kraju, a czy ciebie jeszcze coś dziwi?

~aaaaaaaaa

@cccc

Ale nie jest ewenementem na skale Polski, że:

Od grudnia 2017 do marca 2018 przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów w kierunku na Kraków i Warszawę pojedzie 5 pośpiesznych:

Chełmianin, Hetman, Połoniny, Galicja i Uznam

a będzie wracać tylko 3 z tych 5 przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum

oraz że:

Niezatrzymywanie się UZNAM w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku, a dopiero w Stalowej Woli, to jest kpina z tych mniejszych miejscowości, gdzie PRZECIEŻ pociągi pośpieszne się zatrzymują i w ten oto dziwny sposób WYMYŚLONO więc "kurs ekspresowy" bez zatrzymywania się w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku...czy jest to spotykane w skali kraju, żeby bez zmiany kategorii pociągu, bo nadal będzie to TLK, nie zatrzymywać się w tych miejscowościach?

~ccccc

@~aaaaaaaaa wreszcie Rumcajs jakieś konkrety, a nie wkoło macieju to samo, zbiór pobożnych życzeń

~aaaaaaaaa

Sorki pomyliłem się w tym fragmencie:

"tym bardziej, że UZNAM będzie czekał potem w Lublinie aż godzinę na połączenie go z wagonami z Chełma...aż godzinę, więc spokojnie mógłby UZNAM zatrzymywać się jadąc z Rzeszowa w Leżajsku, Rudniku, Nisku czy Sarzynie, jak to zawsze robiły pośpieszne"

Rano Chełmianin jadący przez Leżajsk, Stalową Wolę będzie czekał na wagony z Chełma aż godzinę, co jest wręcz skandalem.

A Uznam postoi w Lublinie tylko 20 minut, ale niezatrzymywanie się UZNAM w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku, a dopiero w Stalowej Woli, to to jest kpina z tych mniejszych miejscowości, CHYBA, że to jest błąd w tych tabelkach i jednak się zatrzyma w nich, ale chyba jednak nie błąd, bo czas dotarcia z Rzeszowa do Stalowej Woli wynosi w tym kursie 1:20, a nie 1:30, jak to jest, gdy kurs pośpieszny zatrzymuje się w tych miejscowościach, szok, szok, szok

WYMYŚLONO więc kurs ekspresowy bez zatrzymywania się w Leżajsku, Sarzynie, Rudniku i Nisku

~aaaaaaaaa

@ssss


Uważam, że te tabelki są już dopracowane i niestety będziemy mieli ewenement na skalę kraju:

Od grudnia 2017 do marca 2018 przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów w kierunku na Kraków i Warszawę pojedzie 5 pośpiesznych:

Chełmianin, Hetman, Połoniny, Galicja i Uznam

a będzie wracać tylko 3 z tych 5 przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum, bo Uznam będzie zatrzymywał się w Pilchowie i pojedzie w stronę Tarnobrzega i Rzeszowa zamiast wracać tą samą trasą, jaką jechał w przeciwnym kierunku, a Galicja w ogóle nie będzie wracać z Wrocławia przez Stalową Wolę i do Zamościa, ale pojedzie w drodze powrotnej z Rzeszowa do Przemyśla (Galicja ma być w drodze do Wrocławia łączona w Rzeszowie: wagony z Hrubieszowa jadące przez Stalową Wolę z wagonami z Przemyśla, a w drodze powrotnej czyli z Wrocławia pojedzie Galicja przez Rzeszów do Przemyśla, a do Hrubieszowa przez Stalową Wolę nie pojadą żadne wagony, bo ustalono, że nie ma zapotrzebowania na kurs Galicji z Rzeszowa do Hrubieszowa przez Stalową Wolę w drodze powrotnej z Wrocławia z racji tego, że tą trasą będzie 3 godziny wcześniej - o 18:20 w Rzeszowie - wracał HETMAN z Wrocławia do Hrubieszowa...szok..., czyli będą wracały przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum tylko 3 z tych wymienionych u góry 5 pośpiesznych...przedziwne...


Przedziwne jest też to, że UZNAM kursując przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów jadąc z Rzeszowa nie zatrzyma się ani w Leżajsku, ani Rudniku, Nisku czy Sarzynie, a dopiero w Stalowej Woli Centrum...to jest kpina z tych mniejszych miejscowości...tym bardziej, że UZNAM będzie czekał potem w Lublinie aż godzinę na połączenie go z wagonami z Chełma...aż godzinę, więc spokojnie mógłby UZNAM zatrzymywać się jadąc z Rzeszowa w Leżajsku, Rudniku, Nisku czy Sarzynie, jak to zawsze robiły pośpieszne.

~ssss

@~aaaaaaaaa w tym kraju wszystko jest możliwe, ale sytuacja dziwna chyba że te tabelki są jeszcze niedopracowane

~Ech

Pieprzony Rozwadów.
Na dworcu tylko dyżurny ruchu i Straż Ochrony Kolei (co oni tam chronią???),
żadnej poczekalni (jest na stacji Stalowa Wola poczekalnia a nawet karczma Biesiada - wchodzi się od tyłu),
ciemno, zimno, i do domu daleko.
I jak tu czekać na tym pieprzonym dworcu rozwadowskim w zimny, zimowy, mroźny dzień lub noc?
Przykładowo chcę jechać z Leżajsk przez Rozwadów do Tarnobrzega.
W Leżajsku jest poczekalnia,
w Stalowej Woli Centrum nie ma ale obok jest dworzec autobusowy więc można poczekać, ale jadę z przesiadką w Rozwadowie i wsiadam do pociągu z Lublina do Rzeszowa przez Tarnobrzeg.
Mam czekać ponad godzinę?
I w jaki sposób? Pod namiotem? W samodzielnie wykopanej ziemiance?
JAK???

~aaaaaaaaa

Czyli od grudnia do marca przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów w kierunku na Kraków i Warszawę pojedzie 5 pośpiesznych:

Chełmianin, Hetman, Połoniny, Galicja i Uznam

a będzie wracać tylko 3 z tych 5 przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum, bo Uznam będzie zatrzymywał się w Pilchowie i pojedzie w stronę Taronobrzega i Rzeszowa, a Galicja w ogóle nie będzie wracać z Wrocławia przez Stalową Wolę i do Zamościa, ale pojedzie w drodze powrotnej z Rzeszowa do Przemyśla, czyli będą wracały tylko 3 z tych 5 przez Stalową Wolę Rozwadów i Centrum:

Chełmianin, Hetman, Połoniny...trochę to dziwne...przyznam...

~aaaaaaaaa

@sssss

Tak, UZNAM tylko w 1 stronę przez Stalową Wolę Centrum i Rozwadów. Droga powrotna z przystankiem w Pilchowie i na Tarnobrzeg do Rzeszowa.

Zauważ, że UZNAM jadąc przez Stalową Wolę Centru i Rozwadów jadąc z Rzeszowa nie zatrzyma się ani w Leżajsku, ani Rudniku, Nisku czy Sarzynie, a dopiero w Stalowej Woli Centrum.....to akurat dziwne....

~aaaaaaaaa

A Galicja będzie jeździć z Hrubieszowa przez Stalową Wolę do Wrocławia cały rok oprócz wakacji, Hetman też na wakacjach. I Galicja w jedną stronę, bo z powrotem z Wrocławia przez Rzeszów do Przemyśla. Ale Hetman w obie strony cały rok przez Stalową Wolę.

~ssssss

@~aaaaaaaaa ale UZNAM tylko w jedna stronę z centrum o 17:09

~aaaaaaaaa

@ssss

Napisałeś, że:

CYTAT
Podobnie kursująca od kwietnia Galicja z Hrubieszowa tylko w jedną stronę.


Popatrz dokładniej, ponieważ od kwietnia do grudnia 2018 r. nadal będzie jechał przez Stalową Wolę do Zamościa pociąg pośpieszny. Będzie w wg rozkładu w Stalowej Woli Rozwadów o 19:48. I cały czas od grudnia tego roku do grudnia 2018 r. nazywa się HETMAN, a nie Galicja i będzie jeździł w obie strony przez Stalową Wolę.