Zaloguj się !
Get Adobe Flash player

Komu lokal w budynku dworca PKP?

Opublikowano: 5  Stycznia  2017

Rozwadowski dworzec PKP przejdzie modernizację. Już wiadomo, że nie będzie użytkowany przez kolej. Dziś prezydent będzie prowadził rozmowy w tej sprawie z kolejarzami…

Piękny, wyremontowany zabytek mógłby służyć różnym instytucjom, grupom, fundacjom. To na pewno kawał naszej lokalnej historii, a po remoncie – nasza duma i chluba. Kiedy Rozwadów odzyska blask, nasz dworzec pięknie wpisze się w rewitalizację starego miasteczka. I to właśnie w nim prezydent widziałby kiedyś Radę Seniorów. W wyremontowanym gmachu pracowałoby się na pewno miło i owocnie. Dziś prezydent po raz kolejny spotyka się z kolejarzami w sprawie przeznaczenia dworca kolejowego w Rozwadowie.

- To jest miejsce szczególne dla historii Rozwadowa, a tym samym dla Stalowej Woli. W ramach „Polski Wschodniej”, olbrzymiego projektu modernizacji dworców kolejowych w Polsce, ten dworzec kolejowy przejdzie całkowitą modernizację. W tym roku wykonany będzie cały projekt techniczny modernizacji. W przyszłym roku ruszy rzeczowa realizacja tego zadania. W tym roku z PKP musimy uzgodnić przeznaczenie tego dworca, bo nie jest tajemnicą, że dzisiaj funkcje dworcowe zanikają, dlatego PKP nie widzi jak gdyby swojej obecności w tym lokalu po modernizacji- mówi Lucjusz Nadbereżny.

Gdy miasto przejmie dworzec, będzie musiało określić sposób jego zagospodarowania, a dokonane zmiany będą musiały trwać, zgodnie z unijnym wymogiem, przez 5 lat. Ale nasi senioralni rajcy nie bardzo chcą mieć siedzibę z dala od centrum, w Rozwadowie, choć w naszym mieście mogą podróżować miejską komunikacją za darmo, więc dojazd nie stanowiłby aż takiego problemu.

Rada Seniorów chciałaby mieć siedzibę w budynku po Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, na ul. Okulickiego. Jak wyjaśnia prezydent, obiekt ten nie jest własnością miasta, a powiatu, gmina nie może więc nim rozporządzać wbrew woli jego włodarzy. Niemniej jednak prowadzone są rozmowy w tej sprawie. Z drugiej strony zysk ze sprzedaży poradni „wpisany” jest już w powiatowy budżet, o ile oczywiście uda się znaleźć na niego nabywcę. Wcześniej okazywało się to być niemożliwe.

 


Komentarze
1 2 »

Strona: 1/2 Wyświetlaj po:

~aaaaaa
Czy warunkiem inwestora z TBG w partycypacji kosztów budowy faktycznie lepszego przejścia podziemnego pod torami koło dworca PKS nie jest przypadkiem budowa przez tego inwestora kilkupiętrowego centrum handlowego?

Czy to prawda, że nie ma on zgody miasta na galerię kilkupiętrową, a jedynie parterową, co ogranicza liczbę powierzchni handlowej i tym samym liczbę sklepów kilkukrotnie i dlatego nie chce budować parterowej galerii, ani tym bardziej przejścia podziemnego pod torami?

Co stoi na przeszkodzie wydania zgody inwestorowi z TBG na galerię kilkupiętrową w tym miejscu? Przecież kilkukrotnie większa powierzchnia handlowa pociągnie za sobą większą liczbę klientów i wygeneruje tym samym to, co jest ważne w wielu miastach na świecie budujących przy samych torach osiedla, firmy i galerie handlowe czy obiekty sportowe. Co? Pasażerski ruch kolejowy.

Tak się buduje na świecie albo np. w Krakowie czy Trójmieście.
Przy torach dla pobudzenia pasażerskiego ruchu kolejowego.

W takiej Gdyni są 2 wielkie galerie handlowe przy torach, a w Gdańsku Wrzeszczu przy samych torach są 2 wielkie galerie handlowe NAPRZECIWKO SIEBIE, z czego jedna z nich ma wybudowała specjalny peron dla siebie.

W Krakowie jest wielka Galeria Krakowska połączona z dworcem PKP.

Tylko brać przykład z nich i wtedy będzie bodziec np. na ożywienie kolejowego ruchu regionalnego na linii kolejowej ze Stalowej Woli Rozwadów do Przeworska.
Dodano: 8  Stycznia  2017  13:10:46
~li2
historia ponizej jak z "Misia" Barei.
Dodano: 7  Stycznia  2017  23:09:54
~darek50
Był nie tak dawno remont dworca w Lezajaku,podobnie bedzie u nas.Zabytkowy dworzec PKP w Leżajsku przez wiele miesięcy przechodził kapitalny remont. Inwestycja pochłonęła ponad 5 mln zł. W efekcie XIX-wieczny budynek nabrał nowego blasku. Na uroczystość zaproszono wszystkich ojców chrzestnych sukcesu. Były przemówienia, oklaski i przecinanie wstęgi. Goście się rozjechali, a stację... zamknięto, bo kolej poszukiwała firmy ochroniarskiej do pilnowania porządku.
Kiedy wreszcie pojawili się tu pasażerowie, zachwyt nad pieczołowicie odnowionym dworcem uleciał. Okazało się, że nie można tu kupić biletu, ponieważ po remoncie zlikwidowano ostatnią kasę! Na drzwiach wisi tylko wywieszka odsyłająca podróżnych do konduktora.Zamienili nam dworzec w atrapę. Nie rozumiem, dlaczego ktoś wpakował tyle pieniędzy w coś, co jest teraz kompletnie nieużyteczne.Rzecznik PKP w sprawie zamknietych kas odsyła pasazerów do oddalonego o zaledwie 25 km Przeworska.
Dodano: 7  Stycznia  2017  20:32:09
~Pan
~gisges napisz cos wiecej co to jest "honor".
Dodano: 7  Stycznia  2017  15:44:39
~gisges
Pieniądze są z pewnego programu,i czy komus (dziadom)podoba się czy nie dworzec w Rozwadowie olśni wszystkich.Tak .jak za Franciszka Józefa,kiedy można było regulować zegarki zgodnie z przyjazdem pociągu.Prezydent Nadbereżny ma to za punkt honoru,a jest to pan co ma honor.
Dodano: 7  Stycznia  2017  13:13:36
Niestety Stalowa Wola wyludnia się. Absolwenci studiów za pracą jeżdżą do Rzeszowa i większych miast. Tu nic nie ma i nikt nie chce tego zmienić. Lucek dobrze kalkuluje, że bardziej opłacą mu się przyblokowe inwestycje i igrzyska, bo "coś się dzieje". On wychodzi blisko ludzi. To duża zmiana wizerunkowa w stosunku do Szreka. Ale młodzi ludzie po studiach stąd uciekają. To błąd statystyczny - oni i tak (pomijając lokalne uczelnie) tu nie studiowali i nie wrócą.

Kto to może zmienić?
Dodano: 7  Stycznia  2017  02:25:50
Tutaj manukun ma rację. Zacznijmy od dworca. PKP chce zburzyć jedno skrzydło. Nie możemy do tego dopuścić. Docelowo należy tam stworzyć muzeum kolei i poczekalnię wraz z tablicami informacyjnymi. Kas nie musi być. Obecnie w wielu pociągach są automaty, coraz więcej osób kupuje bilet przez telefon, a ostatecznie można kupić u konduktora. W budynku znalazłaby się także kawiarnia z lat 20. Może fantazjuję jak Szrek o SPA, ale jeśli wizję stworzy ktoś kompetentny, pomysł ma szansę wypalić.

Drugi strategiczny dworzec to Stalowa Wola Centrum. Należy wziąć pod uwagę jego przebudowę przy budowie nowej galerii handlowej. W ogóle zabrakło spójnej wizji. Myślę, że inwestor zgodziłby się na funkcje dworcowe np. w podziemiach. Mielibyśmy wtedy małe centrum komunikacyjne - PKP i PKS pod jednym dachem i to szybciej niż Rzeszów, bo tam od lat nie mogą się dogadać i inwestycja stoi.

Dawny dworzec koło KUL stracił swoje strategiczne znaczenie i nie należy tam otwierać kas ani poczekalni, aby nie obciążać budżetu. Mało kto dziś z niego korzysta. Przykładowo uczniowie LO KEN do Niska i dalszych miejscowości wolą jechać autobusem. Jeśli teraz jest inaczej, to mnie poprawcie.

Rewitalizacja Rozwadowa ma sens tylko wtedy, gdy:

1) opracujemy wizję przynoszącą zyski i możliwą do realizacji
2) odbudujemy ratusz (handel, usługi, biura)
3) stworzymy atrakcje dla turystów (a nie wybetonujemy rynek)
4) okoliczne budynki przyłączą się do kanalizacji
5) znajdą się sponsorzy i inwestorzy

Do przykładów manukun dodam rynek w Katowicach. Zobaczcie, jak było kiedyś, a jak jest teraz. Była pustynia, jest miejsce do wypoczynku. Niestety tam mają problem - usiądź na ławce, a po chwili zjawi się menel. U nich zlikwidowano kopalnie - nie zburzyli budynków - powołali Muzeum Śląskie. W Rozwadowie chcą zburzyć dworzec i zdeptać pamięć o dawnej metropolii kolejowej.
Dodano: 7  Stycznia  2017  02:21:25
~rex
a dużo jest kamienic ktore sa w rekach wlasicieli zydowskich?
Dodano: 6  Stycznia  2017  21:34:32
~anna
Rewitalizacja Rozwadowa to też rewitalizacja kamienic.Stad te niesłuszne obawy o żydków.Ale to sami właściciele kamienic muszą je odnowić,a nie zydki.
Dodano: 6  Stycznia  2017  21:10:32
~Trata
W Rozwadowie były zydki jakieś dwa miesiące temu robili zdjęcia i nagrywali stare pewnie swoje budynki po dziadku.Miasto wyremontuje i zyd się upomnie o swoje.
Dodano: 6  Stycznia  2017  16:35:25
~kondominium
Panie prezydencie (razem z radnymi!!!) nie idźcie tą drogą! Dlaczego pan zaczyna od odkupowania zniszczonych struktur obiektów kubaturowych co do których nawet nie ma pan pomysłu na co po remoncie przeznaczyć? Ciągle słyszymy, że kolejny ciężarek zbywający "komuś" znajduje nabywcę w osobie p. Nadbereżnego. Zrób człowieku jedną a dobrą rzecz a nie łap trzech srok za ogony! Dlaczego nie może pan zrealizowac wykupu piętra budynku(parter jest własnością miasta!!!) w charzewickim parku by potem sprzedać lub wydzierżawić całość i mieć wpływająca kasę z najmu? Czy pan nie potrafi myśleć kategoriami ekonomicznymi, czy cały czas tylko lans, lans i nic poza tym? Dlaczego chmara 'doradców" z magistratu panu nic konkretnego nie doradza? Po co pan ich tyle zatrudnił?
Dodano: 6  Stycznia  2017  13:40:14
~li2
oby nie bylo jak z budynkami w charzewicach w parku. takie piekne zabytki niszczeja. dziwne ze przez tyle lat nikt nie mial pomyslu aby je odrestaurowac.
Dodano: 5  Stycznia  2017  23:35:04
~Wiesiu
Proponuje cofnac sie w czasie i zobaczyc jaki byl ruch na dworcu w Rozwadowie w 1980 a jak jest teraz.Moze ktos wie ile pasazerow wiecej jezdzilo z tego dworca a teraz jezdzi.Te tory nieuzywane byly wtedy cale zapelnione wagonami towarowymi.Rozładunek wagonow przy dworcu dzialal.Poczta dzialala ,byly wagony pocztowe jak ktos nie wie.Teraz to jest wszystko ustawione na zysk i transport koleja ma sie u nas nie oplacac.Narobili szkodniki spolek PKP I w kazdej rada nadzorcza z duzymi zarobkami.Teraz nie ma co ogladac na terenie stacji,pustki na torach,nawet dworzec zamkniety,a mrozy nie sa male.
Dodano: 5  Stycznia  2017  23:27:39
@ooooooo
A czy to ważne, która koncepcja? Nie ma żadnych konkretów, bo najwyraźniej decydentom nie zależy na szybkim połączeniu Rzeszowa z Lublinem i Warszawą.

Rynek infrastrukturym:
"Na te uzupełniające spinacze składają się następujące odcinki nowych linii:
- Ostrołęka - Pisz (oraz odbudowa linii Pisz-Orzyc-Giżycko) długości 70 km (+52 km),
- Bydgoszcz - Okonek długości 80 km,
- Radom - Ostrowiec długości 45 km,
- Podłęże - Piekiełko długości 54 km,
- Busko Zdrój - Tarnów długości 40 km,
- Nisko - Rzeszów długości 37 km,
- Świdnik - Krasnystaw - Zamość - Tomaszów Lubelski długości 105 km.

Na ścianie wschodniej wskazana jest ponadto budowa połączenia pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi tej części Polski (Lublin – Białystok), która wraz z budową wymienionego wcześniej łącznika Nisko – Rzeszów i przebudową linii (Stalowa Wola – Lublin) zapewniała, by skomunikowanie między wszystkimi trzema głównych ośrodków miejskimi wschodniej Polski. To jedyny przypadek „spinacza”, który nie ma charakteru promienistego prowadzącego w kierunku centrum kraju."

Wcześniej pisałem o łączniku Łętownia-Rzeszów z racji możliwości skomunikowania Rudnika nad Sanem. Podejrzewam, że mowa o tym samym punkcie przyłączenia nowej linii kolejowej.

Za pół mld zł można skrócić przejazd pociągu na tej trasie o pół godziny. Biorąc pod uwagę fakt wydawania miliardów zł na skrócenie przejazdu o kilka, kilkanaście minut na wielu liniach kolejowych - nie jest to wcale tak dużo, a daje wiele pozytywów. Zwłaszcza w kontekście skomunikowania miasta i trasowaniem pociągów przez centrum miasta.
Dodano: 5  Stycznia  2017  20:58:16
~nonooooooo
@manukun:

To już nie piszesz o łączniku ŁĘTOWNIA - RZESZÓW, ale o łączniku Nisko - Rzeszów? Dzięki łącznikowi ŁĘTOWNIA - RZESZÓW jeszcze Rudnik nad Sanem skorzystałby z tego, a przy łączniku Nisko - Rzeszów byłby Rudnik nad Sanem pominięty...to jak to jest? O którym łączniku piszesz? Są 2 koncepcje łącznika?
Dodano: 5  Stycznia  2017  19:57:25
~Mirek12
Oliwa zawsze sprawiedliwa, mamukun urzędnik co za nasze podatki nic w pracy nie robi tylko na forum siedzi.
Dodano: 5  Stycznia  2017  19:52:11
~m75
A dlaczego Rozwadów nie należy do Stalowej Woli?
Dodano: 5  Stycznia  2017  19:51:55
~manukun
Prawda
Dodano: 5  Stycznia  2017  19:29:55
~Seba
Taka ciekawostka, wpis z innego artykułu.

Manukun to opłacony przez opozycje hejter, jego zadaniem jest ciągłe narzekanie i wypisywanie kłamstw. Najciekawsze jest to że pracuje w Urzędzie Miasta. Dzisiaj byłem u pewnej sprawie w UM i kazali mi wypełnić druk więc usiadłem przy wolnym biurku na którym był monitor ze stroną SM z zalogowanym manukun. Co o tym sądzicie? Tak właśnie pracuję manukun.

Prawda to manukun ?
Dodano: 5  Stycznia  2017  19:20:28
~nonoooooooooo
@manukun:

To już nie piszesz o łączniku ŁĘTOWNIA - RZESZÓW, ale o łączniku Nisko - Rzeszów? Dzięki łącznikowi ŁĘTOWNIA - RZESZÓW jeszcze Rudnik nad Sanem skorzystałby z tego, a przy łączniku Nisko - Rzeszów byłby Rudnik nad Sanem pominięty...tak jak to jest? O którym łączniku piszesz?
Dodano: 5  Stycznia  2017  18:59:20
~szlomozys
Wykup budynku dworca w Rozwadowie to obowiazek miasta.Tylko prezydent chce ten budynek za darmo,ale tak łatwo nie bedzie.Zarzad PKP jest obsadzony ludzmi platformy,wiec dlaczego maja dawac cos za darmo prezydentowi z PIS.Niech samorzad z prezydentem nie mysli ze jak PKP wyremontuje dworzec za 1 milion PLN to przejma dworzec za darmo.To niemozliwe.PKP udostepni caly budynek ale za nie małymi opłatami.Jedyna opcja to wykup dworca teraz,a remont miasto przeprowadzi z doplat unijnych.Manukum ma racje,stac nas na muzeum kolejnictwa w dworcu.
Dodano: 5  Stycznia  2017  18:53:40
Mnie nowy rynek w Rozwadowie nie przyciągnie żeby sobie go obejść w 5 minut i pojechać do domu. Musze się z twoim podejściem zgodzić. Dworzec rozwadowski jest takim wyjątkowym miejscem dla naszego miasta, ale to miejsce musi być oparte na usługach zamiast na handlu. Wiec skłaniam się do czegoś o charakterze kawiarnio-empikowego, i to cały parter. Słyszałam ze planują demolke nowszej części dworca, będzie miejsce na taras różany na sprzyjające dni. Tam jest strasznie ciasno wiec kreatywność architekta i projektanta wnętrz jest najważniejsza. Muzeum kolejnictwa powinno powstać na terenie technicznym dworca, ja myślę o wielkim żelastwie do zwiedzania które wszędzie przyciąga tabuny dzieci. Nie jeżdżę tam, wiec nie wiem ile szkód powstało za dekady Szlęzaka i czy jest tam cokolwiek jeszcze do ocalenia i adaptacji. Ale tego brakuje, czegoś co przyciąga i jest autentyczne. Tego się nie kupi bo już musi istnieć. Wtedy taka retro lounge z widokiem na peron będzie popularny dla mieszkańców miasta. Mogliby zaparkować na stale parę wagonów salonek NA PIERWSZYM PERONIE OD DWORCA jako atrakcje dla zjedzenia obiadu z przełomu XIX/XX wieku. Rozwadów-Budapeszt Express z węgrzynem w starodawnych strojach :-) i z wagonem dla dzieci do zabaw tak jak robi to nawet plastykowy McDonald do którego wszyscy muszą biegać bo są postacie z filmów :-) Czy konflikt interesów to uniemożliwi to obecnie trudno stwierdzić.
Dodano: 5  Stycznia  2017  18:52:18
@art2deco
Muzeum kolejnictwa istnieje - jako część muzeum regionalnego. Nie wiem, w jakim stanie technicznym jest budynek dworca, ale jego odnowienie i wykorzystanie jest ważniejsze niż betonowanie rynku.

Najlepszym przykładem jest krakowski Kazimierz. Jeszcze nie tak dawno był gorszą meliną niż Rozwadów, ale miasto utworzyło kilka generatorów ruchu - obiekty kulturalne, widokowe czy rozrywkowe. A gdy pojawili się ludzie idący do tych generatorów ruchu, obiekty gastronomiczne rosły jak grzyby po deszczu. W tych wszystkich obskurnych kamieniczkach partery służą jako lokale.

Nikt tam nie remontował specjaln ulic, nie betonował placów czy zasłaniał okien - bo nie było potrzeby. Nie było hucznych konsultacji społecznych ani programów rewitalizacji. Dało się. U nas niedasie.
Dodano: 5  Stycznia  2017  18:09:32
~lustrator
@Manuku toż o tym piszę, jak się wydaje własne pieniądze to się je ogląda 10 razy i zastanawia czy przyniosą zysk.
Dodano: 5  Stycznia  2017  18:06:22
@lustrator
Na tym polega zabawa, żeby z Rozwadowa zrobić atrakcję turystyczną. Trzeba tylko zdrowego rozsądku, zamiast wydawania pieniędzy z budżetu na idiotyczne pomysły pod publiczkę. To ma na siebie pracować. Zabetonowanie rynku nie przyciągnie nawet mieszkańców.
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:57:59
@aaaaaaa
Na tym polega problem. Z niezrozumiałych przyczyn miasto chce marnować atrakcyjne tereny w centrum na budowę kolejnych baraków. Wymóg budowy galerii jednopiętrowej w otoczeniu wieżowców jest kuriozalny i wbrew rozsądkowi. Jedynym wyjaśnieniem opieszałości władz w zmianie planu zagospodarowania przestrzennego miasta jest nieodpowiednia opcja polityczna inwestora. A ten nie dość, że działa w regionie, to projekt zamówił u "naszych" architektów, znających realia miasta. Na wizualizacji widać 2-3 piętrowy budynek z parkingiem na dachu wraz z przejściem podziemnym pod torami kolejowymi. Poważna konkurencja dla vivo. No i prezydent może wykazać się umiejętnościami negocjacji - w końcu tak pluł na vivo, a na otwarciu chętnie do zdjęć pozował. Teraz ma "własną" galerię ;)
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:55:21
~lustrator
Człowieku o czym ty piszesz o jakich turystach, Rozwadów, ta ruina jest do zaorania tyle w temacie. art2deco zakładaj stowarzyszenie zbieraj kasę wykup dworzec PKP i pokarz jak się zarabia pieniądze albo dotuj ten badziew z zebranych składek. Jak chcesz to rzucaj w błoto własne pieniądze a nie wyłudzone od społeczeństwa.
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:45:46
"W związku z zachowaniem pierwotnego wyglądu dworca, węzeł rozwadowski powinien zmienić dotychczasową funkcję głównego dworca na funkcję historyczną. Na parterze widzę obsługę turystów, na piętrze - muzeum węzła i kolei w regionie. Do tego biblioteka i kawiarnio-poczekalnia. Jednak nie typowy sztarbak czy inne kofihewen, ale kawiarnia żywcem wyjęta z lat 20. XX w."

To najlepszy pomysł jak dotąd. Koniecznie w stylu Szwejka, to mogłoby mieć odpowiedni klimat i być emocjonalnie wpasowane w architekturę. Muzyka na żywo koniecznie i mamy popularne miejsce którego stalowa nie może nigdy wykreować bo nie ma takiego miejsca z historycznym podtekstem. I oto mamy starodawne elementy kolejowe, idealne czasy Szwejka gdy kolej to było coś na topie, no i muzeum kolejnictwa koniecznie powinno powstać dla dzieciaków jako przyciągająca rozrywka a dla mam kawiarenka na ploteczki. To żenujące ze nie ma muzeum kolejnictwa. Ale to może stać się konkurencja dla Charzewickiego Parku i to może być problemem który powoduje ze nie może nic powstać. Przechowalnia dla seniorów niech zostanie w stalowej najlepiej w domu kultury i nauki z odpowiedniejszych czasów. Nie widzę powodu przeznaczania dodatkowej infrastruktury, gdy już jest miejsce dla nich (wolontariat zamieniamy na cala biurokratyczna machinę).
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:18:16
~aaaaaaaa
@ manukun:

Piszę oczywiście o terenie na i przy dworcu PKS.
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:10:22
~aaaaaa
@manukun:

A czy warunkiem inwestora z TBG w partycypacji kosztów budowy faktycznie lepszego przejścia podziemnego pod torami nie jest przypadkiem budowa przez tego inwestora kilkupiętrowego centrum handlowego? Czy to prawda, że nie ma on zgody miasta na galerię kilkupiętrową, a jedynie parterową, co ogranicza liczbę powierzchni handlowej i tym samym liczbę sklepów kilkukrotnie i dlatego nie chce budować parterowej galerii, ani tym bardziej przejścia podziemnego pod torami?

Co stoi na przeszkodzie wydania zgody inwestorowi z TBG na galerię kilkupiętrową w tym miejscu? Przecież kilkukrotnie większa powierzchnia handlowa pociągnie za sobą większą liczbę klientów i wygeneruje tym samym to, co jest ważne w wielu miastach na świecie budujących przy samych torach osiedla, firmy i galerie handlowe czy obiekty sportowe? Co? Pasażerski ruch kolejowy. Tak się buduje na świecie i np. w Krakowie czy Trójmieście. Przy torach dla pobudzenia pasażerskiego ruchu kolejowego.
Dodano: 5  Stycznia  2017  17:06:30
 

Pogoda:
Stalowa Wola
Sport
Edukacja
Pozostałe