Kolej na Dobrą Kolej?

Image

Centrum Zrównoważonego Transportu uważa, że w województwie podkarpackim może jeździć o 46% więcej pociągów. Na linii Rzeszów- St. Wola może to być nie 5, a 9 par pociągów.

W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej Centrum Zrównoważonego Transportu opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podkarpaciu. W tym przypadku samorządy nie musiałyby dołożyć nawet złotówki. Pociągi i tak stoją (wraz z załogą), a mogłyby jeździć w stałych taktach np. co 2 godziny. Byłaby to konkurencja dla autobusów.

Na liniach Rzeszów- Stalowa Wola Rozwadów, Przeworsk - Stalowa Wola i Rzeszów- Jasło- Zagórz, według propozycji CZT, pociągi jeździłyby co 2 godziny przez cały dzień. Gdy pracownicy są już opłaceni, tabor utrzymany, koszty dodatkowe pokryją sami pasażerowie, którzy ze względu na niższe ceny i lepszy komfort jazdy po wyremontowanych liniach, a co za tym idzie, krótszym czasie podróżowania będą chętniej korzystać z połączeń kolejowych. A gdy tych będzie więcej, będzie łatwiej można przemieszczać się z miejscowości do miejscowości. Takie rozwiązania zastosowane zostały już w niektórych częściach Polski i jak się okazuje, sprawdziły się.

Do Stalowej Woli dojeżdża niewiele pociągów. Pasażerowie mają do dyspozycji zaledwie 5 par pociągów na linii SW- Rzeszów, 4 pary na linii SW- Przeworsk. CZT proponuje by pociągi wyjeżdżały co 2 godziny.

- Warto podkreślić kolejne udogodnienie dla mieszkańców Stalowej Woli - skoordynowanie pociągów na obu liniach. Na pociąg do Lublina czy Rzeszowa można będzie podjechać do Rozwadowa pociągiem np. z przystanku Stalowa Wola Centrum. 21 minut po każdej nieparzystej godzinie na przystanku Centrum zatrzymywałby się pociąg z Przeworska, który 3 minuty później docierałby do stacji w Rozwadowie. Z Rozwadowa 36 minut po każdej godzinie nieparzystej wyruszałby pociąg do Rzeszowa, a 30 minut po godz. 5, 7, 11, 15 i 19 do Lublina. W razie opóźnień pociągi by na siebie czekały- mówią specjaliści CZT.

Na kolej stawia się w całej Europie. Również Polska mogłaby iść przykładem Niemiec, Węgier czy Czech. Połączenia mogłyby łączyć się z liniami innych krajów. Turystyka na tym tylko by zyskała.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~abc

~wyborca: Przecież plan Centrum Zrównoważonego Transportu zakłada skomunikowanie wszystkich szynobusów relacji Stalowa Wola Rozwadów - Rzeszów Główny i Lublin i odwrotnie z szynobusami Przeworsk - Stalowa Wola Rozwadów i odwrotnie w ten sposób, żeby można było przyjechać do Rozwadowa i przesiąść się i po maksymalnie 12 minutach jechać dalej, czyli do Rzeszowa i Lublina albo w stronę Przeworska. Szynobusy więc będą na siebie czekać.

Nie wiem, czy ludzie w Stalowej Woli wiedzą, że już jest tak, że kupując taki przesiadkowy bilet z jakiegokolwiek przystanku czy stacji w Stalowej Woli, a są takie jak Stalowa Wola Południe, Stalowa Wola (ten koło KUL'u) i Stalowa Wola Centrum i przesiadając się na stacji w Rozwadowie na drugi szynobus, ale dotyczy to biletów tylko do Rzeszowa i Lublina, płaci się za bilet normalny do Rzeszowa 10 zł, a do Lublina 15 zł. Studenci o połowę mniej, a uczniowie 37% mniej od powyższych cen. Czyli nie ma sumowania ceny biletu np. ze Stalowej Woli Południe do Rozwadowa i potem z Rozwadowa do Lublina, ale jest jedna cena. Tak samo jest do Rzeszowa. I to ma sens w razie planu przesiadkowego Centrum Zrównoważonego Transportu.

~STALOWAK

A KIEDYŚ JEŹDZIŁY NA TRASIE ROZWADÓW -BIŁGORAJ I BYŁO DUŻO PASAZERÓW ALE TO WŁAŚNIE KOLEJARZE KOMBINOWALI Z ROZKŁADAM I WKOŃC POCIĄG Z TEJ TRASY BYŁ RANO W STALOWE WOLI O GODZ 5.40 A 3 LATAWCZESNIEJ BYŁ W STALOWE WOLI O GODZ 6.30 -WSZYSCY LUDZIEZDĄŻALI DO PRACY -BYŁO DUZO PASAZERÓW POMYŚLCI O URUCHOMIENIU POCIĄGÓW OSOBOWYCH NA TEJ TRASIE PRZYNAJMNIEJ DO HUTY KRZESZOWSKIEJ ,NA TEJ TRASIE JEŻDŻĄ POCIAGI POŚPIESZNE CZY ŻADEN PROBLEM TYLKO BRAK CHĘCI

~robson

oczywiscie to wszystko na stalowym miescie i na roznych stalowka net .umiech

~robson

a to sie dowiesz jak pozakladacie 100 tematow gril, knajpa najlepsza itd zapytaj sie komisarza umiech

wyborca

@stalowiaczek1: Więcej osób jeździłoby pociągiem do Rzeszowa, ale nie ma bezpośredniego połączenia z centrum miasta. Jest jedynie rano. Większość studentów jeździ tym o 18:40 relacji Lublin-Rzeszów, więc zatrzymuje się tylko w Rozwadowie. A gdyby tak skoordynować z pociągami z Przeworska? Wtedy mogliby wsiąść np. w Centrum i przesiąść się w Rozwadowie na właściwy szynobus.

stalowiaczek1

Super byłoby gdyby uruchomili wiecej pociągów na trasie Rzeszów- Stalowa Wola Południe, obecnie REGIO ma 2 kursy reszta jest tylko do Rozwadowa. Gdyby pociągów było wiecej studenci studiujący w Rzeszowie o wiele częściej korzystali by z pociąg niz Marceli ( które są ciasne i drogie) Bilet studencki z Rzeszowa do STW pociągiem to tylko 4,90 a Marcel 10 zł...

~abc

Kiedyś były plany i nadal są na tę odnogę kolejową ze stacji Łętownia umieszczonej w lesie daleko za Rudnikiem nad Sanem, która miała iść w kierunku Rzeszowa. Pomysł nie do końca dobry, ponieważ odnoga powinna zaczynać się maksymalnie w Rudniku nad Sanem i iść dalej niedużym łukiem do dużego jak na wieś Jeżowego. Oczywiście najlepiej, gdyby zaczynała się tuż za Niskiem i szła przez Nowosielec, bo byłaby wtedy jeszcze krótsza, ale wtedy niemały Rudnik nad Sanem byłby odcięty od bezpośredniego transportu kolejowego do Rzeszowa. Tak więc ta odnoga powinna zaczynać się maksymalnie w Rudniku nad Sanem, a nie aż w Łętowni, bo to wydłużałoby ją i czas trwania jazdy do Rzeszowa oraz na 99% omijałoby Jeżowe i dopiero Kamień miałby połęczenie z nią.

staloweserce

Szyny były złe? Jestem ciekaw na jakim odcinku

~robson

wiesz czemu bo szyny byly zleumiech

staloweserce

A czemu nie zrobią połączeń relacji Stalowa Wola -Przemyśl ??

~janek

Można przy okazji budowy s19 wybudować równolegle odnogę torów z Rzeszowa do Rudnika w pasie zezwoleń tej drogi po drodze mamy lotnisko Rzeszów planuje budowę do lotniska teraz nie można nawet busem dojechać że Stalowej Woli a ile busów i autobusów jedzie do Rzeszowa to dla kolejowa taka odnoga torów wydaje mi się dobry inters

wyborca

~śmieszek: Obecnie do Rzeszowa pociągi jeżdżą przez Tarnobrzeg. Gdyby dobudowali odnogę, czas przejazdu skrócono by nawet do 50 minut, więc sprzątnięto by busy. Niestety w Polsce B sieć kolejowa jest słabo rozwinięta i nie liczmy na to, że PKP dobuduje tory, jeśli czasami słychać głosy i potrzebie ich likwidacji.

~śmieszek

Wszystko fajnie pięknie ale jakby dobudowano odnogę w okolicach Rudnika prosto na Rzeszów, bo jechać na Przeworsk z przesiadką to jakaś porażka, gdzie busem można w 1:15 zajechać a i częstotliwość kursowania musiałaby być podobna.