PKP: Zawieszone kursy zaskarżone

Image

Centrum Zrównoważonego Transportu zaskarżyło do Komisji Europejskiej decyzję w sprawie cięć w rozkładach jazdy pociągów na terenie województwa podkarpackiego. Dotyczy to również kursów z naszego miasta…

Zdaniem organizacji jest ono nie tylko niezgodne z zapisami Planu Transportowego, ale i ustawą o transporcie zbiorowym. CZT chce wstrzymania środków unijnych. Centrum Zrównoważonego Transportu uważa, że cięcia w rozkładach jazdy pociągów regionalnych, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku są poniżej przyjętego w ubiegłym roku przez sejmik województwa Planu Transportowego. W związku z tym wystosowało oficjalne pismo do Komisji Europejskiej domagając się wstrzymania wypłat środków unijnych w ramach RPO WP 2007- 2013.

Istotne dla nas zawieszone trasy to:

1. Trasa Rzeszów Główny – Tarnobrzeg – Stalowa Wola Rozwadów (linie kolejowe nr 71, 25, 74, 68). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie jazdy pociągów od 1.01 jest 5 par pociągów.

2. Trasa Przeworsk – Stalowa Wola (linia kolejowa nr 68). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie pociągów od 1.01 kursują 3 pary.

Organizacja uważają, że takie działania ograniczające kursy powodują naruszenie definicji „pasażerskiego transportu publicznego”, bowiem transport nie jest świadczony w sposób ciągły. Przypominają, że na trasie Rzeszów-Jasło zakończyła się finansowana ze środków UE modernizacja linii kolejowej, a pomimo tego, na trasie kursują zaledwie dwie pary pociągów.

Podkarpacie ze środków unijnych sfinansowało także zakup nowoczesnego taboru, który – według wyliczeń CZT – jest trzy razy niższy niż przebieg referencyjny dla tego rodzaju taboru. Sprzeciwiają się „bezczynności” w zakresie wykorzystania maszyn, które mogłyby służyć pasażerom.

CZT oczekuje wyjaśnień, dlaczego mimo poczynionych inwestycji, tabor nie jest wykorzystywany, a wręcz doszło do obcięcia kursów. Organizatorem przewozów jest zarząd województwa.

Urząd Marszałkowski w tej sprawie wyda oświadczenie 20 marca 2015 roku.

AB

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Anna

Do ,,Jan,, obserwujesz pociąg Intercity który jedzie do Rzeszowa i łączy się z pociągiem z Przemyśla,ludzie maja połączenie do Szczecina i pusty to on nie jezdzi.Wszyscy zmieniają zdanie na święta,eksperci twierdza nawet ze można dołożyć wagonów, o bezpieczeństwie nikt nie pomyśli.Odwołane zostały pociągi Przewozow Regionalnych to o nich decyduje Urząd Marszałkowski..

~jan

... każdego ranka mam okazję oglądać pociąg widmo z Zamościa, w środku ani jednego pasażera, i tak codziennie, tony wypalonego paliwa, zero pożytku...ale najważniejsze by kolejarze mieli pracę. A jak zostanie zlikwidowany i inne takie widma, Solidarność z PiSem będą rzucali kamieniami w Kancelarie Premiera ze się niszczy PKP.

~osioek

Ta relacje jest specyficzna, z racji tego, że od początku była objęta promocją - Połączenie w Dobrej Cenie - cena wg. regularnej taryfy dla tego kilometrażu (103 km)wynosi 22 PLN. Na linii do Lublina (odcinek podkarpacji) bilety realnie potaniały średnio około 50%!
Na podkarpackie warunki taka cena, przeszło 22 złote, jest absurdalna, to nie Wielkopolska, czy Mazowsze, gdzie pociągami się po prostu jeździ - do pracy, szkoły, na zakupy - i ludzie zapłacą.
Stąd Taryfa Podkarpacka i obniżka, ale i temu nie wróżę powodzenia bez znaczącego wzrostu liczby kursujących pociągów (minimum przywrócenia tych ostatnio skasowanych) i jakiejkolwiek akcji marketingowej.

PeIHa

Nikt nie napisał ,że 9,50 to dużo.. chodzi o to ,że pkp robi nagonke na tanie bilety a bilety sa tak jak były.. i po co?

~tiaaa

Dokładnie tak jak napisał osioek, co z tego że np.bilet Stalowa - Nisko kosztuje 1,7zł !!! jak są tylko trzy kursy dziennie i to w takich godzinach, że ani do pracy, ani do szkoły....

~osioek

Niestety, kolejowe władze Podkarpacia cech...e dalejo posunięta schrizofrenia i może rzeczywiście przydałby się taki "elektrowstrząs" w postaci wspomnianej skargi.
Bo najpierw drastycznie ogranicza się liczbę połączeń, by następnie z hukiem ogłosić wprowadzenie kolejowej Taryfy Podkarpackiej, dzięki której podróż koleją realnie staniała, w niektórych relacjach bardzo znacznie.
I tradycyjnie pozostaje kwestia marketingu - ciekawym ilu mieszkańców np. Lipy wie, że obecnie bilet normalny PKP (nie uwzględniający np. ulg ustawowych) kosztuje obecnie 2,33, podczas gdy bus 5,5, a PKS 6,2 PLN. Albo zaklikowiaków, którzy za bilet płacą równo "piątaka" (w busie 6,5; w PKS-ie 8PLN)

wyborca

Mogę zapłacić więcej za wyższy standard, czyli nowoczesne szynobusy z WiFi i czas przejazdu max 1h30m.

~osioek

Ludzie - a ile ma kosztować? 5 zł?
Jedzie w cenie i czasie przejazdu (nieznacznie dłuższym) Marcela.
A chyba lepiej jechać jak biały człowiek pociągiem niż busem na jednej nodze? Na korzyść busów jest oczywiście częstotliwość kursowania.

PeIHa

Niestety koszt biletu rzeszow stalowa wola to nadal 9,50... ale pronocja! Zupelnie jak w tesco przed i po wyprzedazy

rysc2

Ludzie z okolic Leżajska nie mają czym dojechać do pracy a samochodem to duże koszty!!Zatrzymali połączenia -fajnie by było gdyby je wrócili no i z tymi tańszymi biletami.Trzeba czekać co znów wymyślą...

~jolajolanta

Nareszcie się ktoś tym zainteresował. Usunęli połączenia - ludzie nie mają czym dojechać do pracy!!!! Nie tak dawno był artykuł że będą tańsze bilety, więc mam nadzieję że faktycznie jak przywrócą pociągi ludzie będą mogli z nich skorzystać.