Kontrakt Terytorialny podpisany

Image
[mini]Fot.: Daniel Kozik[/mini]

Marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Wojciech Buczak w imieniu samorządu województwa oraz wiceminister Zbigniew Rynasiewicz ze strony rządu podpisali Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podkarpackiego.

Dokument został uzgodniony przez obie strony w trakcie procesu negocjacji.

- Jest to niezmiernie ważny instrument w realizacji polityki rozwoju kraju i województwa podkarpackiego. Nie obyło się bez burzliwych dyskusji i spotkań w tej sprawie, ale tak już jest w przypadku dużych pieniędzy i ważnych spraw. Chciałem podziękować panu ministrowi Rynasiewiczowi za pomoc i wsparcie w trakcie negocjacji kontraktu. Czeka nas jeszcze bardzo dużo pracy przy kontrakcie, bo ma on na razie charakter ramowy i wyznacza obszary do inwestowania. Mamy świadomość, że ten dokument będzie w kolejnych latach podlegał renegocjajom i uzupełnieniom, w zależności od tego, jak będą się pojawiały różne źródła finansowania. Ale dziś jest ważny dzień i cieszymy się z faktu podpisana kontraktu – powiedział tuz przed podpisaniem dokumentu marszałek Władysław Ortyl.

Wiceminister Zbigniew Rynasiewicz podkreślił, że Kontrakt Terytorialny ma służyć, tak jak inne działania, temu, aby na Podkarpaciu powstawały nowe miejsca pracy. Szacunkowa kwota kontaktu to 21,9 mld złotych.

Podpisanie Kontraktu Terytorialnego poprzedziła podjęta przez Zarząd Województwa Podkarpackiego uchwała o zatwierdzeniu dokumentu. Członkowie zarządu byli w swej decyzji jednomyślni. W tej części obrad zarządu uczestniczyli dziennikarze podkarpackich mediów.

Kontrakt terytorialny koordynuje działania prorozwojowe podejmowane zarówno przez rząd, jak i samorząd na terenie Podkarpacia. Jest on umową zawartą pomiędzy Radą Ministrów, reprezentowaną przez ministra ds. rozwoju regionalnego, a Zarządem Województwa.

Dokument określa cele rozwojowe i przedsięwzięcia priorytetowe, które mają istotne znaczenie zarówno dla rozwoju kraju, jak i naszego regionu.

Kontrakt finansowany będzie głównie ze środków UE poprzez krajowe programy operacyjne na lata 2014 – 2020. Z uwagi na fakt, że krajowe i regionalne programy operacyjne nie zostały jeszcze przyjęte przez KE, zawarty Kontrakt ma na razie formę umowy ramowej. Oznacza to, że dokument podlegać będzie dalszym negocjacjom. Uzupełniany będzie o zapisy i uzgodnienia, uzależnione od wyników negocjacji z UE. W bardzo niewielkim zakresie planowane jest finansowanie, wybranych jedynie zadań, ze środków budżetu państwa.

Podpisany Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podkarpackiego zawiera: szacunkową kwotę około 21,9 mld zł., wstępnie przeznaczoną dla naszego województwa do roku 2023. Są w nim także uzgodnione cele rozwojowe, których wypełnienie następować będzie poprzez realizację zapisanych w Kontrakcie przedsięwzięć, a także listę przedsięwzięć podstawowych i warunkowych.

Lista przedsięwzięć podstawowych zawiera na razie 25 pozycji, natomiast lista przedsięwzięć warunkowych, których realizacja uzależnione będzie między innymi od dostępności środków finansowych, zawiera 28 pozycji. Ze względu na ramową formę Kontraktu, w dokumencie nie podano kwot wymienionych przedsięwzięć.

Lista projektów nie jest jeszcze kompletna, gdyż żaden z dotychczas negocjowanych celów rozwojowych nie został formalnie zamknięty, część celów rozwojowych nie była jeszcze w ogóle przedmiotem negocjacji.

Do tej pory obszarem, który udało się uzgodnić w największym stopniu jest transport.

Projekty drogowe:

- lista podstawowa – 10 inwestycji, szacunkowa łączna wartość 5 988,70 mln zł; - lista warunkowa – 8 inwestycji, szacunkowa łączna wartość 10 116,71 mln zł;

Projekty kolejowe:

- lista podstawowa – 7 inwestycji, szacunkowa łączna wartość 1 644,58 mln zł;

- lista warunkowa – 6 inwestycji, szacunkowa łączna wartość 894,43 mln zł;

Najistotniejsze projekty transportowe, zapisane w Kontrakcie na liście podstawowej to:

- S-19 Lublin – Rzeszów, odcinek: Lublin – Stobierna i Świlcza – Rzeszów – odcinki na terenie województwa podkarpackiego

- S-19 Rzeszów Południe – Babica

- Budowa łączników do węzłów autostradowych w przebiegu dróg samorządowych

- Obwodnica Sanoka w ciągu DK Nr 28

- Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska

- Elektryfikacja linii Rzeszów – Kolbuszowa – Ocice

- Aglomeracyjna Kolej Podmiejska wraz z budową linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka (budowa 5 km nowej linii).

Ze względu na znaczenie Podkarpacia jako rozwijającego się ośrodka innowacji, bardzo ważne jest wpisanie na listę podstawową także:

- przedsięwzięcia dotyczącego realizacji RANB (Regionalnej Agendy Naukowo – Badawczej) w województwie podkarpackim

Na liście przedsięwzięć warunkowych znalazły się między innymi:

3 przedsięwzięcia z zakresu B+R:

• Innowacyjne technologie materiałowe oraz systemy konstruowania, wytwarzania i eksploatacji w przemyśle lotniczym i kosmonautyce.

• Zintegrowane badania w obszarze energetyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych i mechatronicznych w ramach Regionalnego Centrum Badawczo-Rozwojowego Odnawialnych Źródeł Energii Politechniki Rzeszowskiej

• Rozbudowa infrastruktury badawczo-rozwojowej grupy przedsiębiorstw przemysłu lotniczego regionu Podkarpacia w zakresie: lotniczych silników turbinowych i ich modułów, statków powietrznych (samolotów i śmigłowców) oraz turbinowych silników pomocniczych APU

Należy podkreślić, że uzgodnienia w tym zakresie będą dopiero prowadzone, gdyż obszar ten nie był jak dotąd przedmiotem negocjacji. Decydująca w tym zakresie będzie ocena Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego tych wymienionych powyżej oraz wielu innych projektów zgłoszonych do Kontraktu.

• 2 przedsięwzięcia z edukacji:

• Rozwój szkolnictwa wyższego uwzględniającego potrzeby regionalne

• Przejdź na zawodowstwo

• 1 bardzo istotne przedsięwzięcie dla Bieszczadów oraz wschodniej części województwa z zakresu gospodarki wodno – ściekowej:

• Kompleksowa regulacja gospodarki wodno--ściekowej miast i gmin na terenie województwa podkarpackiego (w szczególności projekty realizujące Program Strategiczny „Błękitny San”).

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~nicknolte

do ~wicher
I bardzo słusznie zrobiła, bo przy byle poprawkach - kosmetycznych będzie się liczył ten ostatni a nie ten, kto wystarał się o pieniądze - a co tu poprawiać? Palma pierwszeństwa i chwała dla naszej Pani Poseł Renaty Butryn!!!!

~zly

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1430897

~zly

"- Elektryfikacja linii Rzeszów – Kolbuszowa – Ocice" Czyli stalowa wola nie będzie mieć żadnych połączeń kolejowych

~doliow

Jeżeli wymieniane jest nazwisko pos. Błądka to ja widzę jego korespondencję do jednego z publikatorów żądającą sprostowania zamieszczonej korespondencji na portalu... Pikanterii całej sprawie dodaje okoliczność, że pan poseł obok pisma swojego zamieścił także owo "sprostowanie" z podpisem Redaktora. Palce lizać, majstersztyk o jaki trudno w okolicy! Poseł jak poseł ale "sprostowanie"...

~wicher

Pani poseł BUTRYN przedwczoraj w nocy ze środy na czwartek głosowała nad odrzuceniem poprawek dotyczących wsparcia z budżetu Państwa obwodnicy STALOWA WOLA - NISKO!!!!!!! (zainteresowanych odsyłam do sprawdzenia głosowań). POPRAWKĘ zaproponował POSEŁ BŁĄDEK wraz grupą posłów. Głosowała też przeciwko wsparciu z budżetu państwa na rewitalizację ROZWADOWSKIEGO RYNKU ( również zgłoszoną przez posła Błądka) więc nie pisz, że to jej zasługa. INTERES PARTYJNY PONAD WSZYSTKO TAK JEJ KAZALI TAK GŁOSOWAŁA

~nicknolte

http://stalowemiasto.pl/artykuly/artykuly.php?mode=pokaz&id=33990

Opisani w tym artykule tylko podpisali to o co wystarała się Pani Poseł Renata Butryn:

"Poseł Renata Butryn podziękowała Zbigniewowi Rynasiewiczowi za bardzo skuteczną współpracę w kwestii budowy obwodnicy. Podkreśliła, że poseł przywiózł dobre wiadomości dla GDDKiA: jest źródło finansowania, dzięki czemu będzie mógł być realizowany harmonogram prac.

- Obwodnica, powiem kolokwialnie, będzie przede wszystkim rządowa (plus samorząd Stalowej Woli i Niska). Pojawiają się tu różne informację, więc ja to wyraźnie podkreślam- w związku z tym pieniądze od Samorządu Województwa mogą iść na most w Stalowej Woli. Planowaliśmy, że gdyby nie znalazły się pieniądze rządowe, to moglibyśmy realizować to w zupełnie innej koncepcji. Cały czas byliśmy zdeterminowani do tego, żeby ta obwodnica się pojawiła, bo ona komunikuje nie tylko dwa powiaty: stalowowolski i niżański, ale także Tarnobrzeg, czyli specjalną strefę ekonomiczną i Sandomierz- mówi Renata Butryn, poseł na Sejm RP."

~Dariush

A dlaczego w priorytetach brak makiety Tupolewa wraz z przylegająca zielenią, świątyni na Kokoszej Górce i nowego kościoła akademickiego? Już nie wspominając o Instytucie Badań nad Mgłą Smoleńską i Wyższej Szkole Parzenia Kawy i Noszenia Teczek?
Jak ta młodzież ma później zostawać dyrektorami WORD-ów i p.o. dyrektorów w Urzędach Marszalkowskich jesli szkól brak...

~emerytka

Haha wystarczy obiecać a lud się już cieszy umiech ciekawe czy ta obwodnica będzie jak ta na sandomierz z wybojami co 50 metrów.

~OKI

W końcu coś tu się zaczyna dziać, konstrukcje spawane i czyszczenie felg ewentualnie tartaki są mało innowatorskie umiech

~mmm

Ale wspaniale myślą i się produkują.Pożyjemy zobaczymy. Oby nic im nie przeszkodziło w tym planie. Ja już to czarno widzę. A Ty SAPANO myślę,że się wybudowałeś w Jastkowicach i udajesz "greka".Z całym szacunkiem dla mieszkańców jastkowic.

~zyta

Żeby kontarkt wszedł w życie musi go zatwierdzić strona rządowa. A czy się wam to podoba czy nie to właśnie dzięki Bogu rządzi PO i PSL więć należy się im wdzięczność. Zresztą to jak widać jedyny rząd który o nas wreszcie pomyślał czy się to podoba komuś czy nie. Zresztą to ten rząd wywalczył pieniadze z których jest ten ontrakt terytorilny, pseudoeksperci.

~zyta

"Żeby kontarkt wszedł w życie musi go zatwierdzić strona rządowa. A czy się wam to podoba czy nie to właśnie dzięki Bogu rządzi PO i PSL więć należy się im wdzięczność. Zresztą to jak widać jedyny rząd który o nas wreszcie pomyślał czy się to podoba komuś czy nie. Zresztą to ten rząd wywalczył pieniadze z których jest ten ontrakt terytorilny, pseudoeksperci."

~zyta

Żeby kontarkt wszedł w życie musi go zatwierdzić strona rządowa. A czy się wam to podoba czy nie to właśnie dzięki Bogu rządzi PO i PSL więć należy się im wdzięczność. Zresztą to jak widać jedyny rząd który o nas wreszcie pomyślał czy się to podoba komuś czy nie. Zresztą to ten rząd wywalczył pieniadze z których jest ten ontrakt terytorilny, pseudoeksperci.

~!!!

12 lat się nie dało, a nagle nowy Prezydent i Rada i niespełna miesiąc i już się da. A nie wieczne przeprojektowania i koncepcje a pieniążki uciekały. A i nasze media lokalne trąbią że i kul do biblioteki się przenosi, można się było dogadać. Widać że podstawowym problemem był człowiek.

~SAPANO

anonim wróć mieszkać na wieś jak ci w mieście hałas przeszkadza umiech

anonim

Kiedy W.Ortyl, Z.Rynasiewicz zdyscyplinują psującą zdrowie mieszkańców miasta hałaśliwą, przemysłową gangsterkę?

Czy R.Butryn, W.Ortyla, J.Sagatowską, A.Błądka ta sprawa to ich "wali"?
Czy dla R.Butryn, W.Ortyla, J.Sagatowskiej, A.Błądka to już stała się "delikatna kwestia"?
Do niedawna dla niektórych to też była "delikatna kwestia" i tak w ogóle to "waliło ich to" - dzisiaj to śmietnik historii.

Czy pisowski marszałek W.Ortyl sabotuje "hałasową" inicjatywę?
Czy marszałek Ortyl wykazał jakąkolwiek aktywność w tej sprawie?
Marszałek nic nie może/nie chce zrobić? To po co nam taki marszałek co nic nie może/nie chce?
Przemysłowa gangsterka "przekonała" go do swoich "racji"?

Czy niechętni inicjatywie są parlamentarzyści J.Sagatowska. R.Butryn i A.Błądek?
Czy zainteresowali się w końcu jakąkolwiek sprawą, którą żyją wyborcy?
Czy podjęli interwencję poselską/senatorską?
Czy wystąpili w wnioskami o informację i wyjaśnienia?

~kierowca TICO

S19 + Obwodnica Stalowej Woli i Niska. Jestem zadowolony umiech

~sofik

Obie formy są poprawne zarówno Bieszczad, których używają ludzie z poza regionu jak i Bieszczadów używane głównie na podkarpaciu.

~????

chyba dla Bieszczad!!!