Stanowisko sejmiku ws. Via Carpathia

Image

Stanowisko Sejmiku Województwa Podkarpackiego dotyczące starań o budowę polskiej części drogi Via Carpathia.

Infrastruktura drogowa jest jednym z podstawowych warunków rozwoju gospodarczego i społecznego województwa podkarpackiego. Trwa budowa autostrady, która przecina nasz region z zachodu na wschód. Dla województwa mocnym bodźcem rozwojowym, obok wspomnianej A4 będzie w równym stopniu droga ekspresowa S19, która jest częścią europejskiego szlaku Via Carpathia prowadzącego od Kłajpedy aż do Salonik.

Trwają starania o zdobycie środków finansowych na realizację tej potrzebnej inwestycji. W związku z tym Radni Województwa Podkarpackiego apelują do polskiego rządu, europosłów, parlamentarzystów i samorządowców o wspólne działania, aby w możliwie najbliższej perspektywie znaleźć finanse na jej realizację. Mechanizmów jest wiele, ale podstawowym warunkiem do dalszych prac nad finansowym montażem polskiej części Via Carpathia, jest wola Rady Ministrów.

Dotychczasowe działania polskiego rządu stwarzają tylko pozory starań o Via Carpathię, a niekiedy sugerują, że polskiej stronie na tej inwestycji nie zależy. Można tak traktować zamknięcie petycji dotyczącej Via Carpathia na forum Parlamentu Europejskiego, co zamknęło drogę do wysłania misji obserwacyjnej do naszego kraju, która mogłaby ocenić możliwość budowy Via Carpathia na całej jej długości,w najbliższych latach.

Droga budowana jest odcinkami, a z zaplanowanych po polskiej stronie 700 km, realizowany ma być fragment z Rzeszowa do Lublina, natomiast w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Podkarpackiego znalazł się odcinek od Rzeszowa do Babicy. Dla Podkarpacia niezwykle istotny jest fragment, który połączy stolicę województwa ze Słowacją. Pozwoliłoby to na otwarcie Podkarpacia na południe Europy, a tym samym na wzmocnienie współpracy ekonomicznej i handlowej w środkowo-wschodniej Europie.

Via Carpathia to przede wszystkim większe bezpieczeństwo Europy Wschodniej, poprawa dostępności transportowej oraz wzrost inwestycji gospodarczych, co przyczyni się do szybszego rozwoju ekonomicznego regionów Polski Wschodniej i całego kraju oraz słabiej rozwiniętych państw Unii Europejskiej. Droga stwarza też szansę uruchomienia nowych relacji społeczno - gospodarczych na linii północ – południe w Europie. Budowa szlaku Via Carpathia wpisuje się w działania dotyczące stworzenia odrębnej strategii makroregionalnej dla Karpat, które do dalszego dynamicznego rozwoju potrzebują różnych impulsów, wśród których uzyskanie lepszej dostępności komunikacyjnej jest sprawą priorytetową i niezbędną.

Sejmik Województwa Podkarpackiego apeluje o wyłączenie tej jakże ważnej dla Podkarpacia i całego kraju inwestycji z wszelkich sporów politycznych i współdziałanie w celu stworzenia warunków finansowych, tak aby polska część Via Carpathia mogła powstać bez przeszkód. Potraktujmy tę drogę jako strategiczny polski interes narodowy.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~gono

hehe ekoumeniczny język pisuumiech
jak masz wprawę w robieniu to sobie sam działaj a nie szerz zboczeń...

~Waldek

rób pałe fajansiarzu

~gono

~Waldek ja nie muszę a rodziną nie jesteśmy zebyś nazywał mnie baranem półgłówku

~Waldek

gono idź się lecz baranie.

~gono

a co to za pierdoły pisowskie tu cytujecie, kogo obchodzi to co pis tam zgłasza sobie w celach propagandowych to margines PE ciekawi mnie czy jakies inne województwo gdzie nie ma ortylopodobnych podejmie tę kwestięumiech