Napęd hybrydowy w autobusach ZMKS

Image

W czwartek, 18 września, odbyło się seminarium zorganizowane przez Zarząd Oddziału SIMP w Stalowej Woli. W spotkaniu uczestniczyli zarówno jego członkowie i sympatycy, jak również i młodzież szkolna oraz mieszkańcy miasta.

Moderatorem spotkania był mgr inż. Antoni Sokołowski, Prezes Zarządu Stalowowolskiego Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Wskazywał on na potrzebę zastąpienia wyeksploatowanych Jelczy nowymi autobusami. Kilka miesięcy temu jedna z niemieckim firm przekazała do testowania Zakładowi Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli nowy pojazd o napędzie hybrydowym. Mimo że potencjalna wymiana starego taboru mogłaby się okazać bardzo kosztowna, to jednak jakość i wydajność autobusów hybrydowych pod względem ekonomicznym byłaby opłacalna. – Lepiej kupić coś drożej, by móc potem tanio eksploatować to przez lata – przekonywał Antoni Sokołowski.

Jednym z prelegentów seminarium był mgr inż. Andrzej Rainer, który wygłosił referat pt. „Napęd hybrydowy w autobusach komunikacji miejskiej.” Ten rodzaj napędu to połączenie silnika elektrycznego i spalinowego. Celem jego zastosowania jest możliwość odzyskiwania i późniejszego wykorzystywania energii hamowania do ruszania i przyspieszania.

Autobusy hybrydowe nie posiadają skrzyni biegów. Dzięki użyciu superkondensatorów, które mają żywotność równą żywotności autobusów, są one bardzo wytrzymałe i niezawodne. – Superkondensatory nie wymagają wymiany w czasie całej eksploatacji autobusu. Ich parametry nie są uzależnione od temperatury otoczenia, a przy utylizacji nie są szkodliwe dla środowiska – podkreśla Andrzej Rainer. Zastosowanie automatycznego systemu stop-start w autobusach hybrydowych pozwala w istotny sposób zredukować ilość zużywanego paliwa. To z kolei, korzystnie wpływa na ochronę środowiska naturalnego.

Zakup nowych autobusów z napędem hybrydowym mógłby zaspokoić oczekiwania części społeczeństwa. Redukcja hałasu, niższa emisja szkodliwych substancji, do 26 ton mniej dwutlenku węgla – to tylko niektóre z potencjalnych korzyści. Niestety jednak cena jest czynnikiem, który w widoczny sposób hamuje wprowadzenie napędu hybrydowego do masowej produkcji. – Obserwując rynek motoryzacyjny można dojść do wniosku, iż niewielu producentów samochodów wprowadza na rynek pojazdy wyposażone w tego typu napęd – zaznacza Andrzej Rainer. Cena jednego autobusu a napędem hybrydowym to ok. 1,6 miliona złotych.

Viramontes

Przewiń do komentarzy










Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Paweł 78

Nie interesuje mnie co robi w/w prezio, ja chcę tylko żeby moje dzieci jeździły sprawnymi autobusami, co do hybrydowych napędów..... z doświadczenia (toyota prius) wiem ze nie zużywają się szybko, są ciche, nie wymagają tyle napraw co zwykłe silniki. Więc wizja hybyrdiwych pojazdów miejskich wg mnie jest trafiona, czekam na realizację.....

~rst

Jeden taki widać po wpisach że jesteś cienki i chyba się obawiasz zmian w ZMKS .
-NIECH PREZIO NAPISZE ILU PRACOWNIKÓW ZWOLNIŁ ZA SWOJEJ KADENCJI A ILU PRACOWNIKÓW NOWYCH PRZYJĄŁ ?
-DLACZEGO ZWOLNIŁ REWIZOROW KTÓRZY ZROBILI CZARNĄ ROBOTĘ ZANIM BYŁ MONITORING z tego co słyszałem to jeden znich zarabiał lepiej od niego i się go bał .że facet ma jaja .

~Jeden Taki

~nem Ty to chyba tracisz kontakt z bazą.

~rst - 1

Zapytajcie Prezydenta dlaczego nie może wylać dyrektora po tylu wpadkach niech wam odpowie - ile pieniędzy publicznych stracili przez pomysły pułkownika i co ich takiego łączy że Prezydent miasta nie może ruszyć Dyrektora czy Prezyden się go boi ?

~nem

Prezio sciagnoł wszystkich pracownikow z bazy.Jak on potrafi sie sprzedac na zewnatrz a to co wyprawia i jak naciaga mieszkancow na swoje durne pomysly bo oczywiscie mieszkancy beda placic za niego w podatkach.On bedzie siedzial i bral dwie emerytury .Zgadzam sie z rst zna temat .Dlaczego nie napisali ile takich autobusow ma jezdzic. Jaki bedzie koszt calego projektu .

~nem

Prezio sciagnoł wszystkich pracownikow z bazy.Jak on potrafi sie sprzedac na zewnatrz a to co wyprawia i jak naciaga mieszkancow na swoje durne pomysly bo oczywiscie mieszkancy beda placic za niego w podatkach.On bedzie siedzial i bral dwie emerytury .Zgadzam sie z rst zna temat .Dlaczego nie napisali ile takich autobusow ma jezdzic. Jaki bedzie koszt calego projektu .

~men

Najlepsza hybryda to prezio i jego techniczy od spraw taboru tym panom dziekujemyczas na lepsza kadre w firmie

~Jeden Taki

Ja te autobusy widzę na mieście. Nie śledzę każdego ale widzę jak kursują po mieście.
monitoring służy do śledzenia pracowników, dobre. Monitoring w pracy przeszkadza tylko jednej grupie pracowników. Szkoda dalej komentować umiech

~rst

Widać działanie pod wybory co innego mówi a jeszcze innego robi
-czerwone autobusy MAN miały być oszczędne jak jeżdżą każdy widzi ,więcej stoją na bazie,tańsze w eksploatacji są stare bardziej oszczędne
-miały obsługiwać ościenne gminy ,zgodnie z projektem unijnym,jak jeżdżą !!!!!????-
-winni są wójtowie tych gmin ha ha ha -
-odsyłam do artykułów wcześniejszych jak to miało wyglądać zgodnie z projektem , unijnym ,a jak jest .????
-monitoring służy do śledzenia pracowników ,
-miała być stacja obsługi MAN a,gdzie ona jest ?.
-miała być myjka samochodowa ,gdzie ona jest?j?.
-itp......-
Panie prezesie dziękujemy ciemnote wciskać ,czas na emeryturę
PROSZĘ LUDZIOM MÓWIĆ PRAWDĘ

domino-stw

jeździłabym ;)

~polak

Dlaczego u nas w Polsce są tacy mściwi ludzie,jak czytam te wpisy to przypomina się czas stalinizmu ten mądry i wykształcony zniszczyć bo zagraża głupiemu. Byłem na tym spotkaniu bo temat dla mnie jest interesujący miałem okazję korzystać autobusu hybr. i jest się czym zachwycić, Jasiu Aniu Stello nie macie pojęcia zielonego a wypisujecie głupoty i obrażacie tyle ludzi aula była wypełniona większość młodymi ludzmi więc ich to ciekawi. A wy co Aniu jesli uważasz że młodzież i emerycie nie powinni jezdzić autobusami to swojej matce załaduje kopa w d...ę i bedzie miała odjazd ochcho a na pewno ci się to opłaci bo jak mówią dobro i zło powraca .

~jasiu

CYTAT
Widzisz z Panem G.Kidą zaczynają się liczyć w mieście , ten Pan ma duży potencjał społeczny i zapewniam że za cztery lata będzie Prezydentem Stalowej Woli.


Ano pan prawie-senator ma respekt na mieście. Złwaszcza u gimbusów.
Wróżę mu wielką karierę jak tylko jego elektorat dorośnie i zdobędzie prawa do głosu.

Za 4 lata będzie prezydentem STW, za 8 Wojewodą, a za 12 to hoho, może nawet Nadwornym Szambelanem Jego Krulewskiej Mości Cesarza Korwina chytry

~kicior

CYTAT
stella
a co tam do cholery robi Kida w pierwszym rzędzie?! Dodano: 19 Września 2014 08:57:24


O co ci chodzi, o to że siedzi w pierwszym rzędzie czy o to ze w ogóle go zaproszono.

Widzisz z Panem G.Kidą zaczynają się liczyć w mieście , ten Pan ma duży potencjał społeczny i zapewniam że za cztery lata będzie Prezydentem Stalowej Woli.

~nini

CYTAT

~vvtrr
PJezli bedizemy kupowac neimeickie autobusy to w Polsce zawsze bedzie kupa .


Nie pij z samego rana, jeszcze nie weekend...

~vvtrr

PJezli bedizemy kupowac neimeickie autobusy to w Polsce zawsze bedzie kupa .

~pawel

Ciekawy temat chciałbym mieć samochodzik tak napędzany .

stella

a co tam do cholery robi Kida w pierwszym rzędzie?!

~Jeden Taki

~ania to przedstawiciel typowego Stalowowolskiego malkontenta. Narzeka bo taką ma naturę. Nie pomyśli, nie analizuje. Krytykuje. To jej cel.

hans

@ania

CYTAT
I komu to potrzebne?

Sednem tego rozwiązania jest jest spalanie paliwa niższe o 30-40%.
To przekłada się bezpośrednio na ceny biletów i zanieczyszczenie środowiska.
Uważasz, że dla ciebie to bez znaczenia?

~ania

I komu to potrzebne? Kursy mks są dostosowane jedynie do potrzeb uczniów (w dni wolne od nauki do pracy do nie ma czym dojechać). Autobusami jeżdżą głownie emeryci, którzy nie płacą za bilet i uczniowie. To może wystarczyłyby gimbusy?

~netlar

NIE dla prezia. Czerwona kartka już teraz i oczywiście podczas wyborów.